Pengembangan media pembelajaran biologi berbentuk buku saku dilengkapi peta konsep pada materi plantae siswa kelas x sma.

Nisi Elpina, Lisa Deswati, Rona Taula Sari

Abstract

This research aims to produce a pocket book equipped with a concept map on plantae material of valid and practical X grade students. As for the background of this research is that many students are still less active in the learning process as well as relatively low student learning outcomes. This type of research is research and development which is a research method used to produce certain products. This type of research uses 3 stages of 4-D models namely define, design, and develop. Based on the research conducted, produced biology learning media in the form of pocketbooks equipped with a very valid concept map of 3.67 by validators and practical by teachers by 83.75% and by students by 86% with practical criteria. And the researchers also suggested that other researchers could make this study a reference for research, while teachers and students could make this pocketbook as one of the learning sources.

Keywords

Buku saku; Peta konsep

Full Text:

PDF

References

Ami, M. S. (2012). Pengembangan buku saku materi sistem ekskresi manusia di SMA/MA Kelas XI. BioEdu, 1(2), 10-13.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran, edisi revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1-13.

Baharun, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran pai berbasis lingkungan melalui model assure. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 14(2), 231-246.

Depdiknas, (2003). Media Pembelajaran. Jakarta : Depdiknas.

Gusmiati, Gumaweti, Har, E. 2015. Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Buku Saku Dilengkapi Peta Konsep Pada Materi Ekosistem Untuk Siswa Kelas VII SMPN 3 Gunung Tuleh. Skripsi Universitas Bung Hatta

Hidayat, A., Saputro, S. & Sukardjo, J. S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Ensiklopedia Hukum Hukum Dasar Kimia Untuk Pembelajaran Kimia Kelas X SMAN 1 Boyolali dan SMAN 1 Teras. Jurnal Pendidikan Kimia (JPK), 4(2): 47-56

Kinanti, L. P., & Sudirman, S. (2017). Analisis kelayakan isi materi dari komponen materi pendukung pembelajaran dalam buku teks mata pelajaran sosiologi kelas xi sma negeri di kota bandung. SOSIETAS, 7(1)

Lufri. (2010). Strategi Pembelajaran Biologi. Padang: UNP Press.

Masita, M., & Wulandari, D. (2018). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping pada Pembelajaran IPA. Jurnal Kreatif: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1).

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1). Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Rahmawati, E. (2015). LKS Berbasis Problem Based Learning Berbantuan Peta Konsep Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa (Doctoral dissertation ,UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG) Riduwan. (2012). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alafabeta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.