PENINGKATAN HASIL BELAJAR BIOLOGI DENGAN PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE STAD PADA SISWA KELAS X-F SMA NEGERI 1 TANGEN SRAGEN TAHUN PELAJARAN 2013/2014
Sari
This research aimed to improve biology learning achievement with STAD type of cooperative model application in the X-F graders of SMA Negeri 1 Tangen Sragen in the school year of 2013/2014. This study was a classroom action research conducted in 2 cycles, each of wich consisted of planning, acting, observing, and reflecting. The indicator of achievement in this research was the student’ learning output improving to 72 from KKM (Minimum Passing Criterion) of 70. The data was analyzed descriptively qualitatively and statistically descriptively. The data validation was carried out using observer triangulation. The results of research showed that the biology learning achievement of 62,78 in pre-cycle could be increased with the application of STAD learning model to 70,52 in cycle 1 and 73,02 in cycle 2. The conclusion that could be drawn was that the application of STAD learning model could improve the biology learning achievement of the X-F graders of SMA Negeri 1 Tangen Sragen in the school year of 2013/2014.
Keywords: Student Teams-Achievement Divisions (STAD), Biology Learning Achievement.
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Achrudin. (2013). Peningkatan Aktivitas Sosial Siswa dalam Pembelajaran Biologi Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD Berbantuan Media Video Dikelas VII SMP Negeri 1 Jaten. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.
Fitrina. (2013). Pengaruh Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 36 Pontianak Selatan. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Tanjungpura, Pontianak.
Harmoko. (2013). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Student Teams-Achievement Divisions (STAD) Ditinjau dari Keaktifan Siswa dan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Menggunakan Alat Ukur Kelas X Jurusan Teknik Pemesinan di SMK Muhammadiyah Prambanan. Skripsi Tidak Dipublikasikan, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
Marrysca, V.A.F., Surantoro, & Ekawati, E.Y. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) Berbantuaan LKS (Lembar Kerja Siswa) Berkarakter untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar dan Kemampuan Kognitif Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 1 (2), 6-11. Diperoleh 25 April 2014, dari http://jurnal.fkip.uns.ac.id
Praptiwi. & Handhika, J. (2012). Efektivitas Metode Kooperatif Tipe GI dan STAD Ditinjau dari Kemampuan Awal. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 3 (1), 41-50. Diperoleh 25 April 2014, dari http:// http://download.portalgaruda.org
Slavin, R.E. (2008). Cooperative Learning, Teori, Reset, dan Praktik. Bandung: Nusa Media.
Zaura, B. & Sulastri. (2012). Model Pembelajaran kooperatif Tipe STAD sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Barisan dan Deret Bilangan di Kelas IX SMP Negeri 1 Labuhanhaji Aceh Selatan. Jurnal Peluang, 1 (1). Diperoleh 25 April 2014, dari http://www.jurnal.unsyiah.ac.id
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.