Pengaruh Model Brain Based Learning (BBL) Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X SMA Negeri Colomadu Tahun Pelajaran 2012/2013

Riska Saparina, Slamet Santosa, Maridi Maridi

Sari

The aim of this research is to know the influence of brain based learning (BBL) model toward biology learning achievement of X degree students at SMA Negeri Colomadu in academic year 2012/2013.This research was a quasi experiment research using posttest only non equivalent group design. This research applied BBL model in experimental group and deduktif approach with discussion, classical course and question-answer method in control group. The population of this research was all of X degree students at SMA Negeri Colomadu in 2011/2012 academic year. Sampling techniques used cluster sampling, that has chosen X4 as experiment group and X5 as control group. Data was collected using  multiple choice test, observation sheet, and document. The data were analyzed by t-test. This research concluded that the application of BBL model has taken good effect toward student’s achievement cognitive, psychomotor, and  affective domain in learning biology of SMA Negeri Colomadu.

 

Key Words: Brain Based Learning Model, Biology Learning Achievement

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi

Ardiasih, R. T. (2009). Eksperimen Pembelajaran Matematika melalui Brain Based Learning pada Pokok Bahasan Matriks ditinjau dari Keaktifan Siswa. Skripsi tidak dipublikasikan, FKIP UMS, Surakarta.

Ba’in, Wijayanti, PS., dan Juariyah, S. (2010). Peningkatan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Sejarah Kelas XI IA SMA Ibu Kartini Semarang dengan Metode Cooperative Learning. Jurnal Penelitian Pendidikan. 27(1): 92-99.

Bas. (2010). Effects of Brain-Based Learning on Students’ Achievement Levels and Attitudes towards English Lesson. Elementary Education Online, 9(2): 488–507.

Budiman, P. (2008). Penerapan Teknik Peta Pikiran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosisal Kelas VC SD Santa Ursula BSD, Jurnal Psiko-Edukasi, 6: 34-51.

Cartono, & Utari, T.S.G. (2006). Penilaian Hasil Belajar. Bandung: Prisma Press Prodaktama

Chamany, K., Allen, D., & Tanner, K. (2008). Making Biology Learning Relevant to Students: Integrating People, History, and Context into College Biology Teaching, CBE Life Sciences Education, 7, 267–278.

Dahar, R., W. (2011). Teori- teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga

Given, B. K. (2007). Brain-based Teaching. (L. H. Dharma, Penerj.) Bandung: Kaifa.

Hamdu, G dan Agustina, L. (2011). April. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal penelitian Pendidikan. 12 (1). 90-96.

Indriani, N. (2008). Meningkatkan Keterampilan Kreativitas Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran IPS dengan Menggunakan Mind Mapping pada Kelas IX-1 SMPN 5 Padang Panjang, Jurnal Guru 5(1): 7-16

Ismail, A. (2006). Education Games menjadi Cerdas dan Ceria dengan Permainan Edukatif. Yogyakarta: Pilar Media.

Jensen, E. (2008). Brain-Based Learning (Edisi Revisi). (N. Yusron, Penerj.) Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nidhlomuddin, A. N. (2012). The Implementation of Brain Based Learning to Improve Student Learning Outcomes in The Matter of Salt Hydrolysis in Class XI SMAN 1 Cerme Gresik. 1 (1), 1-9.

Rustaman, N Y. (2005). Strategi Belajar Mengajar Biologi. Bandung: UPI & JICA IMSTEP.

Saptawulan, A. (2012). Belajar Biologi yang Menyenangkan dengan Permainan Kuartet dan Pementapan Konsep secara Mandiri melalui Blog. Jurnal Pendidikan Penabur, 18, 28-35.

Setiawan, I. G. (2008). Penerapan Pengajaran Kontekstual Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa Kelas X2 SMA Laboratorium Singaraja. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 2 (1), 42-59.

Siswandi, H.J. (2006). Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Melalui Metode Diskusi Panel dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar (Penelitian Tindakan Kelas). Jurnal Pendidikan Penabur, 7: 24-35.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana, N. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Subratha, N. (2007). Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif dan Strategi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII C SMA Negeri 1 Sukasada. Jurnal Penelitian dan Pengembangan, 1 (2), 135-147.

Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Pakar Karya.

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.