Pengaruh Model Pembelajaran Predict Observe Explain Write terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Sukoharjo Tahun Pelajaran 2012/2013

Hikmah Wardatun, Sri Dwiastuti, Puguh Karyanto

Sari

This research aimed to find out whether or not there is an effect of Predict Observe Explain Write on the critical thinking ability of the X graders of SMA Negeri 2 Sukoharjo in academic year on 2012/2013. This study was a quasi experiment research. Posstet only nonequivalent control group design is used in this research. The population of research was all X grades of SMA Negeri 2 Sukoharjo in academic year 2012/2013 consisiting 285 students. Cluster sampling.is used to this research. The result of cluster sampling is choosen for X6 as experimental gruop and X7 as control group. Predict observe explain write model is applied in experimental group and conventional model is applied in control group.  The data was collected by using critical thinking test, observastion sheet, and school documents. The data were analyzed by t-test. The results of this research shows that the mean of student’s capability of critical thinking in experiment class higher than control class, it was 70,41 for experiment class and 61,98 for control class.  The result of hypothesis is analyzed by t-test and it gets significant value 0,000 (sig.<0,05), so the Predict Observe Explain Write model has effect toward student’s capability of critical thinking. This conclution is the application of Predict Observe Explain Write models has real effect toward critical thinking ability of X grade students at SMA Negeri 2 Sukoharjo in academic year on 2012/2013.

 

Key Words: Predict Observe Explain model, Think Talk Write strategy, Critical Thinking Ability

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi

Adnyana, G. P. 2008. Meningkatkan Kualitas Aktivitas Belajar, Ke-terampilan Berpikir Kritis, dan Pemahaman Konsep Biologi Siswa Kelas X-5 SMA Negeri 1 Banjar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidik-an_Kerta Mandala. Vol.1 (1): 143-159

Amri dan Ahmadi, S. 2010. Proses Pembelajaran Inovatif dan Kreatif Dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka

Cahyadi, F. D . 2012. Penerapan Blended Learning Dalam Pembelajaran Biologi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPA 4 PUTRA SMA RSBI Pondok Pe-santren Modern Islam Assalam Sukoharjo Tahun Pelajaran 2011/2012. (Skripsi Tidak Dipublikasikan: UNS Surakarta)

Depdiknas. 2006. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No 23 Tahun 2006. Jakarta: Depdiknas

Fachruazi. 2011. Penerapan Pembe-lajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edisi Khusus No. 1, ISSN 1412-565X

Facione. 2011. Critical Thinking: What It Is and Why It Counts. California: Measured reason and the California academic press

Fransiska. 2009. Pembelajaran Biologi Berbasis Praktikum untuk Meningkat-kan Ketrampilan Proses dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA. Artikel Universitas Pendidikan Indonesia

Hidayat, W. 2011. Meningkatkan Ke-mampuan Berpikir Kritis Matematik Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Talk-Write. (Skripsi Tidak Dipublikasikan: Universitas Pendidi-kan Indonesia, Bandung)

Jensen, E. 2011. Pemelajaran Berbasis Otak Paradigma pengajaran Baru. Terj. B. Molan. Jakarta : Indeks

Johnson, E. B. 2010. CTL Contextual Teaching & Learning Menjadikan Kegiatan Belajar-Mengajar Menga-sikkan dan Bermakna Diterjemahkan Dari Contextual Teaching & Learn-ing: What It Iis And Why It’s Hero To Stay. Bandung: Penerbit Kaifa

Lestari, P. R. 2012. Pengaruh Model Pembelajaran Experiential Learning Terhadap Penguasaan Konsep dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Pada Konsep Transport Membran. (Skripsi Tidak Dipublikasi-kan: UPI, Bandung)

Liew. 2004. The Effectiveness of Predict-Observe-Explain Technique in Diagnosing Students’ Understanding of Science and Identifying their Level of Achievement. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego

Pratama. 2012. Hubungan antara Ke-cenderungan Berpikir Kritis Dengan Indeks Prestasi Kumulatif (IPK) Mahasiswa Prodi Dokter FK UNDIP. (Laporan Hasil Penelitian Tidak Dipublikasikan: Universitas Dipone-goro, Semarang)

Praptiwi. 2010. Pengembangan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Siswa pada Mata Pelajaran Sejarah SMA. (Tesis Tidak Dipublikasikan Tidak Dipublikasikan: Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung)

Samosir, H. 2010. Model Pem-belajaran POEW untuk meningkatkan Pengua-saan Konsep Kalor dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. (Thesis Tidak Dipublikasikan: Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung)

Suyanto. 2012. Keefektifan Penggunaan Strategi Predict Observe Explain Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa. Unnes Physics Education Journal 1 (1) 2012

Wijaya, C. 2007. Pendidikan Remedial Sarana Pengembangan Mutu Sumber Daya Manusia. Bandung: Remaja Rosdakarya

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.