Penerapan Pendekatan Kontekstual melalui Model Pembelajaran Investigasi Kelompok untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas X-3 SMA Negeri 1 Boyolali Tahun Pelajaran 2012/2013
Sari
The purpose of the research to improve the social skill of the X-3 graders of SMA Negeri 1 Boyolali in the school year of 2012/2013 by applying the contextual approach with group investigation learning model. Research method was a Classroom Action Research designed some cycles encompassing 4 stages: planning, acting, observing, and reflecting. The subject of research was the X-3 graders of SMA Negeri 1 Boyolali in the school year of 2012/2013. The data was obtained using non-test technique including interview and questionnaire. The data was analyzed using a descriptive qualitative technique as well as data validation using technique triangulation. Result of the research showed the improved achievement of student social skills. The conclusion was that the application of contextual approach using group investigation learning model could improve the social skill of the X-3 graders of SMA Negeri 1 Boyolali in the school year of 2012/2013.
Key Words: Contextual Approach, Group Investigation, Social Skill
Teks Lengkap:
PDF (English)Referensi
Arends, R.I. 2008. Learning to Teach Belajar untuk Mengajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Arikunto, S. 1999. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Dahar, R.W. 2010. Teori-teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Erlangga
Gulo, W. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Grasindo
Hargie, O., Saunders, Christine and Dickson, D. 1998. Social Skill in Interpersonal Communication. London: Routledge
Herimaturida. 2010. Pengaruh Penggunaan Metode Investigasi Kelompok Terhadap Keterampilan Sosial Siswa. Vox Edukasi 1(1) 1 Maret 2010
Hobri dan Susanto. 2006. Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Model Group Investigation untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas III SLTPN 8 Jember Tentang Volume. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol.7(2), 2006: 74-83
Isjoni. 2012. Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komuni-kasi Antar Peserta Didik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Joyce, B., Weil, Marsha, and Calhoun, E. 2009. Models of Teaching: Model-model Pembelajaran.Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Judy G. 2012. Enhancing social work education through team-based learning. Journal of Social Work Education, 48, (2)
Jumadi. 2003. Pembelajaran Kontekstual Dan Implementasinya. Makalah disampaikan pada Workshop Sosiali-sasi dan Implementasi Kurikulum 2004 Madrayah Aliyah DIY, Jateng, Kalsel di FMIPA UNY, Yogyakarta, 14 – 15 April
Lexy, J. M. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosda Karya
Merrell, K. W. 2001. Assessment of Children’s Social Skills: Recent Developments, Best Practices, and New Directions. EXCEPTIONALITY, 9 (1&2): 3-18
Merrell, K. W., and Gimpel, G. A. 1998. Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc
Miles and Huberman. 1992. Data Kualitatif. Jakarta: UI Press
Mukhtar, D. and Hadjam, N. R. 2006. Efektivitas Art Therapy Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial pada Anak yang Mengalami Gangguan Perilaku. PSIKOLOGIA, 2(1): 16 – 24
Nagel, P. 2008. Moving Beyond Lecture: Cooperative learning and The Secondary Social Studies Classroom. Education, 128 (3)
Ningrum, E. 2009. Pengembangan Strategi Pembelajaran Geografi Berorientasi Keterampilan Sosial Makalah disajikan pada Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Tahunan Ikatan Geografi Indonesia (IGI) Wilayah Jawa Barat dan Musyawarah Wilayah II, Ikatan Mahasiswa Geografi Indonesia (IMAHAGI), Bandung, 9 – 11 Mei
Nurhadi 2004. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya dalam KBK. Malang: UM Press
Permen Diknas RI Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi Sekolah Dasar dan Menengah
Puskur. 2002. Kurikulum dan Hasil Belajar: Rumpun Pelajaran Sains. Jakarta: Balitbang Diknas
Puskur. 2002. Kurikulum dan Hasil Belajar Sains di SD. Jakarta: Balitbang Diknas
Sanjaya, W. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi standar Proses Pendidi-kan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Sharan, S. 2012. The Handbook of Cooperative Learning. Yogyakarta: Familia
Siregar, E., and Nara, H. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Bogor: Ghalia Indonesia
Slavin, R. E. 2007. Cooperative Learning: Teori, Riset, dan Praktik. Bandung: Nusamedia
Slavin, R. E. 2010. Cooperative Learning Teori, Riset dan Praktek. Bandung: Nusa Media
Sudjana, N. 1991. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosda Karya
Suherman. 2001. Strategi Pembelajaran Matematika. Kontemporer. Bandung: Jurusan Pendidikan Matematika UPI Bandung
Supardi. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Gramedia
Sukmadinata, N. S. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Ulansari, I. dan Yonata, B. 2012. Keterampilan Sosial Siswa Melalu Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Materi Pokok Larutan Penyangga Di SMAN 1 Sumberrejo Bojonegoro. Unesa Journal of Chemical Education, 1(1): 136-144
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.