The Implementation of Think Talk Write Learning Strategy to Improve Student’s Learn Activities in Biology Learning Class X-1 SMA Al Islam 1 Surakarta of 2009/2010 Academic Year

Dwitya Nadia Fatmawati, Slamet Santosa, Joko Ariyanto

Sari

The purpose of the research to improve student learning activities in teaching and learnig activities with the implementation of Biology learning strategy Think Talk Write on Environmental Pollution material. This research is a classroom action research. The experiment was conducted in two cycles, with each cycle  consisting of the  planning, observation, evaluation, analysis,  and reflection. Subjects  were  students  of class  XI  SMA  Al  Islam  1 Surakarta  academic  year 2009/2010. Source  of data  derived from  teacher  and  student  information,  observation,  and documentation. Techniques and tools of data collection is a questionnaire, observation, and interviews. Validate  data  using  triangulation techniques  of data  sources. Data  analysis techniques used are qualitative analysis. Research procedure is a spiral model of inter-related. The results showed that the application of learning strategies can improve  student  activities  in biology  learning  in class  X-1 SMA  Al  Islam  1 Surakarta 2009/2010 academic  year. Improved student  learning  activities  can be  viewed through a questionnaire and observation sheet. The average percentage based on observation of student activity  sheets  for 41.90% of pre  cycle, a  cycle  of 73.07% and 87.23%  for  cycle  2.Questionnaire  pre-cycle  calculation results  indicate  student  activity  at  70.49%, a  cycle  of 73.83%, and the second cycle result indicate that student activity of 77.96%.

 

Key Words: Think talk write learning strategy, student activity, biology learning.

Teks Lengkap:

PDF (English)

Referensi

Andriani, M. 2009. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Strategi Think Talk Write untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Thesis. Yogyakarta: Pascasarjana UNY.

Arends, R. 1997. Classroom Instrument and Management. USA: The Mc.Graw-Hill Companies.

Dimyati dan Mudjiono. 2006. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fikriyyah, Z. 2007. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Terhadap Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Logika Melalui Belajar dalam Kelompok Kecil Dengan Strategi Pembelajaran Think Talk Write pada Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kudus Tahun Pelajaran 2006/ 2007. Skripsi. S1 UNNES. Semarang.

Hamalik, O. 2003. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kurniasih. 2010. Pengaruh Implementasi Strategi Pembelajaran Think Talk Write terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa pada Siswa SMK Jurusan Bisnis Manajemen Kota Madya Surakarta Tahun Ajaran 2008/2009. Thesis. Surakarta: Pascasarjana UNS.

Lang, Quek Choon. 2010. Analysing high school students’participation and interaction in an asynchronous online project-based learning environment. Australasian Journal of Educational Technology. 26(23): 327-340.

Miles dan Huberman. 1992. Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Ngozi, I.H. 2009. Metacognitive Strategies on Classroom Participation and Student Achievement in Senior Secondary School Science Classrooms. International Journal of Science Education. 12(1:2) 25-31.

Nugraheni, E. 2007. Student Centered Learning dan Implikasinya terhadap Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan 8(1):1-10.

Nurchayati. 2007. Keefektifan Strategi Pembelajaran Think Talk Write berbantuan lembar kerja pada Pokok Bahasan Trigonometri Kelas X SMA 1 Purwareja Kabupaten Banjarnegara Tahun Pelajaran 2006/2007. Skripsi. Semarang: S1 UNNES.

Sardiman, A.M. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Silberman, M. 2001. Active learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Yapendis.

Team Didaktik Metodik. 1993. Pengantar Didaktik Metodik Kurikulum PBM. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa. 1990. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Uno, H.B. 2007. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif.

Wijaya, Cece. 2007. Pendidikan Remedial sarana pengembangan mutu sumber daya manusia. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yamin, M. 2007. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: Gaung Persada Press.

Yusuf,Y., Natalina, M., Suryawati, M., Wulandari, S., Aisah, N., dan Sari, K. 2006. Upaya Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Biologi Melalui Penggunaan Peta Konsep Pada Siswa Kelas II4 SMP Negeri 2 Pekanbaru Tahun Ajaran 2004/2005. Jurnal Biogenesis. 2(2): 59-63.

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.