Peran Media Sosial Sebagai Promosi Pemanfaatan Jasa Informasi di Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

Shinta Nofita Sari, Nurul Salma

Abstract


Leaders are responsible for the organization's progress based on the vision, mission, and goals of the organization they lead. This paper analyzes the leadership style of female library heads using the theory of Behavioral Mahakumaran. A leader will be a role model or example for librarians under him. The leadership style also determines the direction of the library's goals. The purpose of this study is to describe the leadership style of female head librarians at the Bali International Polytechnic Library. This type of research is field research. The data collection techniques used are observation, documentation, and interviews. The data obtained in the study were analyzed using the theory of behavioral Mahakumaran. The results of this study show that the Head of the Bali International Polytechnic Library has a leadership style that combines authoritative, affiliative, democratic, and coaching.


Keywords


social media; promotion; information services; UIN Imam Bonjol Padang Library; media sosial; promosi; layanan informasi; Perpustakaan UIN Imam Bonjol Padang

Full Text:

Pdf
rticle

References


Budiman. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi PERPUSDA Kabupaten Belitung Timur. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 3(1). Retrieved from http://surl.li/dhxajs

Efendy, O. U. (2003). Ilmu, Teori, dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Fakhlina, R. J. (2023). Penggunaan Media Sosial dan Perilaku Pencarian Informasi Mahasiswa Ilmu Perpustakaan dan Informasi Dalam Pembelajaran. Hybrid International Conference On Library and Information Science. Retrieved from https://journal.uii.ac.id/unilib/article/view/30462/16550

Garnita, D. (2021). Tinjauan Sistematis Tentang Penggunaan Media Sosial Untuk Promosi Perpustakaan Akademik. 13(2). Retrieved from https://jurnal.iainponorogo.ac.id/index.php/pustakaloka/article/view/3110

Irwanto, A. (2018). Strategi Promosi Perpustakaan: Meningkatkan Minat dan Kunjungan Pemustaka. Yogyakarta: Deepublish.

Lasa, H. S. (2019). Manajemen Perpustakaan dan Pusat Informasi di Era Digital. Yogyakarta: Gava Media.

Ningsih, E. P. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Promosi Perpustakaan Kota Jambi. Journal of Library Science, 1(1). Retrieved from https://nawalaeducation.com/index.php/JB/article/view/352

Notoatmodjo, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nugroho, R. (2016). Manajemen Informasi dan Kearsipan. Jakarta: Prenada Media.

Perpusuinib. (2024). Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from Instagram: https://www.instagram.com/perpusuinib/

Perpusuinib. (2024). Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from Facebook: https://www.facebook.com/perpusuinib/

Perpusuinib. (2024). Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from YouTube: https://www.youtube.com/results?search_query=upt+perpustakaan+uin+imam+bonjol+padang

Perpusuinib. (2024). Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from Website: https://perpus.uinib.ac.id/

Perpusuinib. (2024). Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from TikTok: https://www.tiktok.com/@perpusuinib/

Perpusuinib. (2024). UPT Perpustakaan UIN Imam Bonjol Padang. Retrieved September 10, 2024, from Telegram: https://t.me/perpusuinib

Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Gen Z. Journal of Christian Education, 1. Retrieved from http://surl.li/pqladl

Purnomo, D. (2021). Manajemen Layanan Informasi Perpustakaan: Teori dan Praktik. Yogyakarta: Deepublish.

Puspita, N. (2017). Layanan Perpustakaan Digital dan Pemanfaatannya dalam Dunia Akademik. Yogyakarta: Deepublish.

Puspitarini, D. S. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Promosi (Studi Deskriptif pada Happy go Lucky House). Jurnal Common, 3(1). Retrieved from https://ojs.unikom.ac.id/index.php/common/article/view/1950

Raharja, U. (2018). Manajemen Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Serly Maretno, M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Sarana Promosi Perpustakaan. Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 5(1). doi:10.30631/baitululum.v5il.98

Sudarsono, H. (2013). Pengembangan dan Pemanfaatan Perpustakaan Perguruan Tinggi. Jakarta: Raja Grfindo Persada.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyo, B. (2019). Pengantar Ilmu Perpustakaan dan Informasi. Jakarta: Prenada Media.

Tahabu, N. (2023). Startegi Perpustakaan IAIN Ternate Untuk Mendorong Mahasiswa Menggunakan Layanan Perpustakaan. Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 09(02). Retrieved from https://www.e-jurnal.staibabussalamsula.ac.id/index.php/JUANGA/article/view/107

Tjiptono, F. (2008). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.

Yenianti, I. (2019). Promosi Perpustakaan Melalui Media Sosial di Perpustakaan IAIN Salatiga. Journal of Library and Information Science. Retrieved from https://pustabiblia.iainsalatiga.ac.id/index.php/pustabiblia/article/view/3240

Zarella. (2009). The Social Media Marketing Book. O'Reilly Media. Retrieved from https://journal.literasisains.id/index.php/sosmaniora/article/view/1761




DOI: https://doi.org/10.20961/jpi.v10i2.87098

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 
Jurnal Pustaka Ilmiah is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.