Peran Taman Bacaan Masyarakat Samera Indonesia dalam Meningkatkan Literasi Kelompok Belajar Desa Tuntungan I, Kecamatan Pancur Batu, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara
Abstract
This study aims to examine the strategic role of Taman Bacaan Masyarakat (TBM) Samera Indonesia in improving the literacy of study group children aged 8–12 years in Desa Tuntungan I, Kecamatan Pancur Batu, Kabupaten Deli Serdang, Sumatera Utara. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through participatory observation, in-depth interviews, and documentation. The findings show that the TBM does not merely provide access to reading materials but also functions as a social learning space that fosters critical thinking, communication, and information processing skills. Activities such as shared reading, book discussions, and basic literacy training support the four key pillars of information literacy: recognizing information needs, seeking, using, and evaluating information independently. This approach aligns with the Seven Faces of Information Literacy framework and the concept of literacy as a social practice. Despite challenges such as limited facilities and low parental involvement, TBM Samera Indonesia has proven effective in building a community-based literacy culture. The study recommends cross-sectoral support to strengthen institutional capacity and ensure the sustainability of literacy programs responsive to local needs.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abhyasa, M. F., Sulistianingsih, D. A., Awaliyah, F., Feriska, D., & Firmana, I. (2024). Menghidupkan Semangat Literasi Anak Melalui Taman Baca Masyarakat Di Desa Citapen. Abdi Unisap: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 257–267. https://doi.org/10.59632/abdiunisap.v2i2.312
Ashar, I. (2022). Peran Taman Baca Masyarakat Salassa Dalam Meningkatkan Minat Baca Di Desa Lunjen Kecamatan Buntu Batu Kabupaten Enrekang. http://eprints.unm.ac.id/id/eprint/23721
Damaiyana, D., Aprilia, T. A., Lubis, C. M. S. Z. H., Sitepu, G. A. K. B., & Fahmy, S. (2024). Peran TBM Dalam Meningkatkan Literasi Membaca Masyarakat. Pendidikan Inklusif, 8(4), 2017–2020. https://ojs.co.id/1/index.php/jpi/article/view/1048
Dwimaulani, A., Setiawan, B., Trisnani, A., Fitriani, L., Saputra, W. A., Muslimah, E. D. N., Mubarrokah, L. S., AAini, R., Lutfi, Sa., Hamdi, A. A. Al, & Lustina, L. (2025). Pemberdayaan Taman Baca Masyarakat Sebagai Wahana Pendidikan Literasi Anak di Dusun Tibu Kesambik. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(1), 466–478. https://jurnal.politeknik-kebumen.ac.id/jurpikat/article/view/2156
Fadiyah, D. M., & Febianti, D. H. (2024). Kemampuan Literasi Informasi Mahasiswa Program Studi Psikologi Angkatan 2021 Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang dalam Mengerjakan Tugas Makalah dengan Model 7 Faces. 5(1), 1–12. https://doi.org/10.18860/libtech.v5i1.22116
Fatmia, N. (2022). Inovasi Taman Baca Masyarakat (Tbm) ‘Sigupai Mambaco’ Dalam Membudayakan Literasi Masyarakat Di Desa Tangah Kabupaten Aceh Barat Daya. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/25195
Giantara, F., Rinah, Yanti, N., Refika, & Helmi, T. (2022). Pendirian Taman Baca Masyarakat Bumi Melayu sebagai Bentuk Literasi Masyarakat. E-DIMAS: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 13(1), 126–131. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v13i1.6897
Husna, N., Haqqi, A., Ramayanti, R., & Suwoko, M. (2024). Peran Taman Baca Masyarakat Dalam Meningkatkan Literasi Informasi Suku Anak Dalam Di Kecamatan Pelepat Kabupaten Bungo. 2024, 491–498. https://scholar.google.com/scholar?cluster=11847329989990069115&hl=en&oi=scholar
Maesaroh, T. S., Khofifah, H., Sopiyah, I. N., & Pramudia, J. R. (2025). Optimalisasi Taman Baca Masyarakat (TBM) Melalui Trisentra (Sentra Baca, Sentra Bimbel Dan Sentra Kriya). 6(1). https://doi.org/10.32670/ecoopsday.v6i1.5186
Munira, W. (2022). Peran Taman Bacaan Masyarakat (Tbm) Dalam Mengembangkan Literasi Masyarakat Desa (Penelitian pada TBM Ar-Rasyid Desa Kajhu Kecamatan Baitussalam Kabupaten Aceh Besar). https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/23386
Purwanto, A., & Lestari, S. (2020). Peran taman baca masyarakat Pagon Sinau dalam edukasi literasi anak di Dusun Jayan. 08(02), 140–152. https://doi.org/10.22219/jipt.v8i2.9049
Rahmah, T., Rawita, I. S., & Halla, H. (2023). Peran Taman Bacaan Masyarakat (TBM) Rumah Tukik Dalam Meningkatkan Kreativitas Seni Anak dan Remaja di Kelurahan Bandulu Kecamatan Anyer Banten. XI(2), 246–256. https://doi.org/10.26618/equilibrium.v11i2.10651
Saputra, R. G., Solfema, & Putri, L. D. (2025). Meningkatkan Literasi Anak Jalanan Melalui Taman Baca. 5. https://doi.org/10.56910/pustaka.v5i1.1818
Surimi, L., Saputra, R. A., Nurmaladewi, & Kaimuddin, S. M. (2021). Penerapan Sistem Informasi Peminjaman Buku Sebagai Peningkatan Literasi Anak Pesisir Di Taman Baca Rumah Inspirasi Di Kota Kendari. 2, 431–449. http://dx.doi.org/10.52423/anoa.v2i3.22027
Wati, A. W. (2020). Peran Pengelola Taman Baca Masyarakat Dalam Meningkatkan Minat Membaca Masyarakat Di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (Pkbm) Al-Suroya Metro. 125. https://repository.metrouniv.ac.id/eprint/3653
Yanuarsari, R., & Muchtar, H. S. (2022). Pelatihan Pengelolaan Taman Bacaan Masyarakat (TBM)Dalam Menumbuhkan Minat Baca Masyarakat. 3. https://doi.org/10.46576/rjpkm.v3i1.1577
DOI: https://doi.org/10.20961/jpi.v11i2.104269
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.