Keefektifan Teknik Daily Behavior Report Card (DBRC) untuk Menolong Siswa Terisolir
Abstract
Abstract: This study aims to test the effectiveness of the Daily Behavior Report Card (DBRC) technique in helping vocational students who are isolated in their social environment. The method used is experimental research with a single subject design. The subjects of this study were two students, FR from the automotive class and HA from the engine class. Data collection uses valid and reliable observation instruments for isolated students. The study's results were analyzed using the split middle technique and clinical analysis. In conclusion, DBRC is effective in helping isolated students because there is a change in behavior on the subject to become more adjusted and pro-social. Researchers recommend guidance and counseling teachers to use DBRC, which aims to increase students' positive behavior.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan teknik Daily Behavior Report Card (DBRC) untuk membantu siswa SMK yang terisolir dalam lingkungan pertemanannya. Metode yang digunakan penelitian eksperimen dengan desain single subject design. Subjek penelitian ini adalah dua orang siswa, FR dari kelas otomotif dan HA dari kelas mesin. Pengumpulan data menggunakan instrumen observasi yang valid dan reliabilitas untuk peserta didik terisolir. Hasil penelitian dianalisis menggunakan splite middle technique dan analisis klinis. Kesimpulannya DBRC efektif untuk membantu peserta didik terisolir karena terdapat berubahan perilaku pada subjek menjadi lebih adjustment dan pro sosial. Peneliti merekomendasikan kepada guru bimbingan dan konseling untuk menggunakan DBRC yang bertujuan untuk meningkatkan perilaku positif peserta didik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Afrida, Y. (2018). Behavior Chart: Sebuah Teknik Modifikasi Tingkah Laku. Jurnal Al-Taujih Bingkai Bimbingan dan Konseling Islam, 4 (1) 53–60
Aldrich, S. (2010). Daily Behavior Report Card (DBRC). Diperoleh pada 5 Mei 2019, dari http://www.jimwrightonline.com/mixed_files/ELL/Daily_Behavior_Report_Card_Full_Set.pdf
Chafouleas, S. M., Sassu, K., Riley-Tillman, T. C., & LaFrance, M. J (2007). Daily Behavior Report Card: An Investigation of the Consistencey of On-Task Data Across Raters and Methods. Journal of Positive Behavior Interventions, 9 (1) 30–37
Collins, M &Fontenelle, D. H. (2000). A Positive Approach Changing Student Behaviors. Wellness Institute Schenkman Publishing. USA
Corey, G. (2007). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Bandung: PT. Refika Aditama
Jhonson, V. M & Werne, R. A. (1977). A Step By Step Learning Guide for Older Retarded Children. Syracuse University Press: USA
Komalasari, G., Wahyuni, E., & Karsih. (2011). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: Indeks
Lubis, N. L. (2011). Memahami Dasar-Dasar Konseling dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana
Sukmadinata, N.S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Sunanto, J., Takruchi, K., Nakata, H. (2005). Pengantar Penelitian dengan Subjek Tunggal. Jepang: CRICED University of Tsukuba
Sura, H., dkk. (2018). Perilaku Terisolir (Studi Kasus pada Siswa di SMPN Satu Atap 4 Bonggakaradeng). Jurnal Pendidikan Edumaspul, 2 (1) 40–48
Retnomanisya, T. Y. (2013). Mengatasi Perilaku Terisolir Siswa Menggunakan Teknik Assertive Training pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pekunden Semarang. Skripsi Universitas Negeri Semarang. Skripsi. Tidak dipublikasikan
Riden, B. S, et.al. (2018). A Synthesis of the Daily Behavior Report Card Literature from 2007 to 2017. The Journal of Sprcial Education Apprenticeship, 7 (1) 1–28
Vannest, K. J, et.al. (2010). Effective Intervention for Behavior With a Daily Behavior Report Card: A Meta-Analysis. School Psychology Review, 39 (4) 654–672
Volpe, R. J., & Fabiano, G. (2013). Daily Behavior Report Card: An Evidence-Based System of Assessment and Intervention. Guiford Publication: New York
Wartini., Ilyas, A., & Zikra. (2013). Karakteristik Belajar Siswa Terisolir. Jurnal Ilmiah Konseling, 2 (1) 132–135
Wirth, J. H. & Wesselmann, E. D. (2018). Investigating How Ostracizing Others Affects One’s Self-Concept. Routledge Taylor & Francis Group, 17(4) 394–404
Refbacks
- There are currently no refbacks.