Penerapan Lesson Study pada Kegiatan Praktikum Mikrobiologi Program Studi Pendidikan Biologi IKIP Budi Utomo Malang

TRIO AGENG PRAYITNO, NURIL HIDAYATI

Abstract


Microbiology course is one of the compulsory subjects in the study program of education. This course requires implemented in two activities that is theory and practical. Limitations of equipment and materials in practical activities, the lack of detailed practical instructions for each topic, as well as the implementation of lab activities less systematically make this activity less than optimal. The development of psychomotor abilities and performance of students who are less maximized become another problem related to the achievement of learning objectives in accordance with the standards of competence in this course. Based on the above problems the researchers conducted a study on lab activities based lesson study. Selection of lesson study is done to correct deficiencies in each study appears from some observers and colleagues who participated in the activities of lesson study. Results from this study that practical activities based lesson study is able to improve the quality of learning and improving biology education students psychomotor ability at IKIP Budi Utomo Malang

Keywords


practical; lesson study; microbiology

Full Text:

PDF
rticle

References


Arikunto, S. (1998). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Jakarta: Rineka Cipta.

Hendayana, S. (2006). Lesson Study: Suatu Strategi untuk Meningkatkan Keprofesionalan Pendidikan (Pengalaman IMSTEP-JICA). Bandung: UPI Press.

Ibrohim. (2009). Pengaruh Model Implementasi Lesson Study dalam Kegiatan MGMP terhadap Peningkatan Kompetensi Guru dan Hasil Belajar Biologi Siswa. Disertasi tidak diterbitkan. Malang: PPs UM.

Krisnawan, S.R. (2010). Penerapan Metode Lesson Study dalam Pembentukan Pendidikan yang Berkarakter. Disusun guna memenuhi Persyaratan Peserta Duta FKIP UNS. Surakarta: UNS.

Lewis, C. C. (2005). Lesson Study: A Handbook of Teacher-Led Instructional Change. Philadelphia. PA: research for better Schools,Inc.

Kadarisman, N. (2009). Teknik Dokumentasi dan Analisis Rekaman Video untuk Refleksi dalam Lesson Study. Makalah Deseminasi Lesson Study UNY. Diselenggarakan dalam rangka sosialisasi Lesson Study di Fakultas Lingkungan UNY.

Rokhmawati, A. (2011). Implementasi Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) Berbasis Lesson Study untuk Meningkatkan Keterampilan Mahasiswa Pendidikan Biologi FMIPA UM dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA Negeri 9 Malang. Skripsi, Program Studi Pendidikan Biologi, Jurusan Biologi, Universitas Negeri Malang.

Santyasa, I. W. (2009). Implementasi Lesson Study dalam Pembelajaran. Disajikan dalam “Seminar Implementasi Lesson Study dalam Pembelajaran bagi Guru-Guru TK, Sekolah Dasar, dan Sekolah Menengah Pertama di Kecamatan Nusa Penida, Tanggal 24 Januari 2009. Universitas Pendidikan Ganesha.

Susilo, H. (2011). Pengembangan Potensi Siswa melalui Pembelajaran Sains yang Inovatif: Apa, Mengapa, dan Bagaimana?. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional bertema Inovasi Pembelajaran Sains dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia, Universitas Ronggolawe. Tuban, 22 Mei.

Susilo, H. (2013). Lesson Study Sebagai Sarana Meningkatkan Kompetensi Pendidik. Disajikan dalam Seminar dan Lokakarya PLEASE 2013 di Sekolah Tinggi Theologi Aletheia Jalan Argopuro 28-34 Lawang, Tanggal 9 Juli 2013.

Syamsuri, I. & Ibrohim. (2008). Lesson Study (Study Pembelajaran) Model Pembinaan Pendidik secara Kolaboratif dan Berkelanjutan; dipetik dari Program SISTTEMS-JICA di Kabupaten Pasuruan-Jawa Timur (2006-2008). Malang: FMIPA UM.




DOI: https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v9i1.3888

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Bioedukasi


BIOEDUKASI: Jurnal Pendidikan Biologi

Print p-ISSN: 1693-265X
Online ISSN: 2549-0605
Website: https://jurnal.uns.ac.id/bioedukasi
Email: bioedukasi@fkip.uns.ac.id
Published by: Department of Biology Education,Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sebelas Maret, Surakarta

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.