Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Pengembangan Kecerdasan Kinestetik dan Keterampilan Gerak Dasar Tari
Abstract
This study aims to examine the effect of the Teams Games Tournament (TGT) learning model on the development of kinesthetic intelligence and basic dance movement skills of elementary school students. Using a quasi-experimental approach with a non-equivalent control group design, the research involved two groups of fifth-grade students in Garut Regency. The results show that students in the TGT group scored significantly higher in both kinesthetic intelligence and basic dance movement skills than those in the control group. The TGT model fosters an active, collaborative, and engaging learning environment that supports student-centered learning principles. These findings contribute to the development of innovative and applicable teaching strategies for dance education in elementary schools.
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh model pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) terhadap pengembangan kecerdasan kinestetik dan keterampilan gerak dasar tari siswa sekolah dasar. Menggunakan pendekatan kuasi-eksperimen dengan desain non-equivalent control group, penelitian ini melibatkan dua kelompok siswa kelas V di Kabupaten Garut. Hasil analisis menunjukkan bahwa kelompok yang menggunakan model TGT memperoleh skor lebih tinggi secara signifikan pada aspek kecerdasan kinestetik dan keterampilan gerak dasar tari dibandingkan dengan kelompok kontrol. Model TGT terbukti mampu menciptakan suasana belajar yang aktif, kolaboratif, dan menyenangkan, serta mendukung prinsip pembelajaran yang berpusat pada siswa. Temuan ini memberikan kontribusi terhadap pengembangan strategi pembelajaran seni tari yang inovatif dan aplikatif pada pendidikan dasar.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.