Gaya Kognitif pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa di Sekolah Dasar: Systematic Literature Review (SLR)

Fitria Khairani Salsabila, Anesa Surya

Abstract

Problem solving is one of the important aspects in learning mathematics. The purpose of this article is to analyze cognitive styles in the mathematical problem-solving abilities of elementary school students. The research method chosen in this study is the Systematic Literature Review (SLR) method by analyzing 5 selected articles that meet the criteria. The literature searched for was journal articles published in the period 2017 - 2024 and using the Google Scholar database. The results of the study showed that the mathematical problem-solving abilities of elementary school students vary depending on the cognitive style of each student. Students with a field independent cognitive style are more analytical while students with a field dependent cognitive style have a global way of thinking. Thus, it is important for elementary school teachers and schools to develop mathematical problem-solving abilities by paying attention to the cognitive style of students.

Pemecahan masalah merupakan salah satu aspek yang penting dalam pembelajaran matematika. Penulisan artikel ini bertujuan untuk menganalisis gaya kognitif pada kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar. Metode penelitian yang dipilih dalam penelitian ini adalah metode Systematic Literature Review (SLR) dengan menganalisis 5 artikel terpilih yang memenuhi kriteria. Literatur yang dicari adalah artikel jurnal yang diterbitkan pada periode 2017 – 2024 dan menggunakan database Google Scholar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar berbeda-beda tergantung pada gaya kognitif masing-masing peserta didik. Peserta didik dengan gaya kognitif field independent lebih analitik sedangkan siswa yang memiliki gaya kognitif field dependent memiliki cara berpikir yang global. Dengan demikian, guru sekolah dasar dan sekolah penting untuk mengembangkan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan memperhatikan gaya kognitif yang dimiliki siswa.

Keywords

Kemampuan Pemecahan Masalah, Gaya Kognitif, Field Dependent, Field Independent, Systematic Literature Review (SLR)

Full Text:

PDF

References

Abidin, Z. (2015). Intuisi dalam Pembelajaran Matematika: Konstruksi Pemecahan Masalah Devergen dengan Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. Jakarta: Lentera Ilmu Cendikia.

Suciani. E. (2023). Analisis Gaya Kognitif Field Dependent dan Field Independent Siswa Kelas IV Dalam Memecahkan Masalah Matematika Di SDN Pandian I. Jurnal STKIP PGRI Sumenep. 1-10.

Eryk Setiawan, Y., & Nengah Parta, I. (2020). Generalization Strategy Of Linear Patterns From Field-Dependent Cognitive Style. Journal on Mathematics Education, 11(1).

Luluk Wahyu Nengsih, dkk. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Sekolah Dasar dengan Gaya Kognitif Field Dependent. Jurnal Pendidikan. Vol 4 No. 2, (143-148).

Polya, G. (1945). How to Solve It A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press.

Rika Wulandari. (2017). Analisis Gaya Kognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Di Sdn Banyuajuh I Kamal Madura. Jurnal Universitas Trunojoyo Madura. Vol 4 (2).

Dwi Rohmani, dkk. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa pada Materi Pythagoras. Journal STKIP Singkawang. Vol 3 (2).

Endra, A. P., & Zaenuri, (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa pada Model Project Based Learning Bernuansa Etnomatematika. UJMER 6(1), 120 – 129.

Kurniawan, R. L., Nizaruddin, & Purnomo, D. (2021). Imajiner: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Jurnal Matematika Dan Matematika, 3(5), 358–365.

Murtafiah. (2017). Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Sulawesi Barat. Jurnal Pendidikan MIPA, 7(1), 48–52.

Risani, R. T., & Nuriyatin, S. (2021). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent. JEDMA Jurnal Edukasi Matematika, 1(2), 13-20.

Safitri, I. A., Suyitno, H., & Walid, W. (2020). Kemampuan pemecahan masalah ditinjau dari gaya kognitif pada pembelajaran creative problem solving. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 3, pp. 449-458).

Jajo, F., R. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif (Field Dependent atau Field Indepenpent) dalam Masalah Literasi Numerasi. Jurnal Matematika 7, (624-647).

Vivi. D. R., Goenawan. (2019) R., & Siti. U. Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas V Pada Materi Geometri Ditinjau Dari Gaya Kognitif. Journal UM. Vol. 28, No. 2 (2).

Yuliana, dkk. (2021). Penerapan Metode Pemecahan Masalah Terhadap Konsepsi Siswa Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Journal of Elemantary School (JOES). Volume 4, Nomor 2.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.