Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pengurangan Pada Siswa Kelas III SD Dalam Mata Pelajaran Matematika

Samsiatun Nisa, Eva Rahmawati, Khitnassabita Imanisa

Abstract

Understanding the concept of subtraction, especially the borrowing technique, remains a challenge for third-grade elementary students. This study aims to develop an interactive PowerPoint-based learning media to enhance students’ understanding of this concept. The research employed a modified ADDIE development model up to the Development stage. The media consists of four main modules: Basic Subtraction, Borrowing Technique, Problem-Solving Application, and Concept Evaluation, integrating multi-representational approaches, interactive features, formative feedback, and gamification elements. Expert validation results indicated that the media was in the "highly appropriate" category, and readability tests showed positive student responses regarding design and usability. Moreover, limited trial results suggested an improvement in students’ conceptual understanding of subtraction. Thus, this interactive PowerPoint media has the potential to serve as an effective alternative in elementary mathematics instruction.

Pemahaman konsep pengurangan, khususnya teknik meminjam, masih menjadi tantangan bagi siswa kelas III sekolah dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran interaktif berbasis PowerPoint untuk meningkatkan pemahaman konsep tersebut. Penelitian menggunakan model pengembangan ADDIE yang dimodifikasi hingga tahap Development. Media yang dikembangkan memuat empat modul utama: Pengurangan Dasar, Teknik Meminjam, Aplikasi Pemecahan Masalah, dan Evaluasi Konsep, dengan pendekatan multirepresentasi, fitur interaktif, umpan balik formatif, serta elemen gamifikasi. Hasil validasi ahli menunjukkan media berada pada kategori “sangat layak” dan uji keterbacaan siswa menunjukkan respon positif terhadap tampilan dan kemudahan penggunaan. Selain itu, hasil uji coba terbatas mengindikasikan adanya peningkatan pemahaman konsep pengurangan pada siswa. Dengan demikian, media PowerPoint interaktif ini berpotensi menjadi alternatif efektif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar.

Keywords

matematika, media pembelajaran, pengurangan, powerpoint, sekolah dasar

Full Text:

PDF

References

Bland, T., Guo, M., & Dousay, T. A. (2024). Multimedia design for learner interest and achievement: a visual guide to pharmacology. BMC Medical Education, 24(1), 1–10. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05077-y

Deria, M. D., & Wardani, D. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuaan Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan, 1(2), 148–156. https://doi.org/10.22460/jpp.v1i2.12283

Dila Rukmi Octaviana, Moh Sutomo, & Moh Sahlan. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 146–154. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.270

Gulo, S., & Harefa, A. O. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis powerpoint. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 291–299.

Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800–1809.

Indriani, N. M. P. S., Dewi, N. K., & Erfan, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Interaktif Materi Bangun Datar Siswa Kelas III SD Negeri 1 Cakranegara. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 516–520. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.548

Islami, N. F., Ilmi, L. A., & Mz, A. F. S. A. (2024). Urgensi Pengembangan Media Pop-Up Book Digital Berbasis Powerpoint sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. 7(2), 704–714.

Kauffman, L., Weisberg, E. M., Zember, W. F., & Fishman, E. K. (2021). #RadEd: How and Why to Use Twitter for Online Radiology Education. Current Problems in Diagnostic Radiology, 50(3), 369–373. https://doi.org/10.1067/j.cpradiol.2021.02.002

Kurup, V., & Sendlewski, G. (2020). The feasibility of incorporating a flipped classroom model in an anesthesia residency curriculum—pilot study. Yale Journal of Biology and Medicine, 93(3), 411–417.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.

Minardi, J., & Akbar, A. S. (2020). Pelatihan Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif dengan Power Point untuk Peningkatan Kompetensi Guru SD. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(1), 96. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v11i1.2747

Mutia, L. (2020). Development of Blog-Based Audio Visual Learning Media to Improve Student Learning Interests in Money and Banking Topic. 1(2), 157–175.

Nuraini, I., Sutama, S., & Narimo, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Power Point Ispring Suite 8 Di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 31(2), 62–71. https://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10220

Octaviani, S. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis Scientific Approach Pada Pembelajaran Ipa Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Educational Technology Journal, 1(2), 66–77. https://doi.org/10.26740/etj.v1n2.p66-77

Putri, Y. D. S., & Arifin, A. Z. (2023). The Effectiveness of Multimedia Powerpoint Based On iSpring Suit 9 On The Learning Outcomes of IPA Class IV Students MIS Al-Hidayah Kamarang Lebak. Syekh Nurjati International Conference on Elementary Education, 1(0), 346. https://doi.org/10.24235/sicee.v1i0.15001

Shrivastava, S. R., & Shrivastava, P. S. (2023). Assessing the Merits and Effectiveness of Peer Teaching in Small Groups through the Employment of Different Learning Media. Avicenna Journal of Medicine, 13(04), 215–222. https://doi.org/10.1055/s-0043-1776044

Sintia Dewi, P., Bagus, I., & Manuaba, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 76–83. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/32760

Refbacks

  • There are currently no refbacks.