Tantangan Pemahaman Konsep Pecahan pada Siswa Sekolah Dasar: Systematic Literature Review

Zidan Muhabib, Arief Budhiman, Fita Permata Sari

Abstract

The low ability of elementary school students to understand fractions is one of the causes of poor overall mathematics achievement in Indonesia. This study aims to identify the types of difficulties, contributing factors, and learning approaches used to overcome difficulties in learning fractions through a systematic literature review. A review of 15 scientific articles published between 2020 and 2025 revealed that students struggle to visualize fractions as parts of a whole, compare fractions, and understand the relationship between numerators and denominators. The most dominant contributing factors include weak foundational numeracy skills, low motivation to learn, and the use of procedural teaching methods that lack contextual relevance. Meanwhile, approaches such as educational games, visual representations, interactive digital media, and realistic learning have proven effective in significantly improving understanding of fraction concepts. From these results, it can be concluded that efforts to improve fraction understanding should focus on conceptual and contextual learning supported by interactive media relevant to the characteristics of elementary school students.

Rendahnya kemampuan siswa Sekolah Dasar dalam memahami konsep pecahan menjadi salah satu penyebab lemahnya pencapaian matematika secara keseluruhan di Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi bentuk kesulitan, faktor penyebab, serta pendekatan pembelajaran yang digunakan dalam mengatasi kesulitan belajar pecahan melalui metode Systematic Literature Review (SLR). Hasil kajian terhadap 15 artikel ilmiah terbitan tahun 2020–2025 yang dianalisis menggunakan prosedur PRISMA menunjukkan bahwa siswa mengalami kesulitan dalam memvisualisasikan pecahan sebagai bagian dari keseluruhan, membandingkan pecahan, dan memahami hubungan antara pembilang dan penyebut. Faktor penyebab yang paling dominan meliputi lemahnya pemahaman numerasi dasar, minimnya motivasi belajar, dan penggunaan metode pembelajaran prosedural yang tidak kontekstual. Kajian juga menemukan bahwa pendekatan berbasis visual, digital, permainan edukatif, dan Realistic Mathematics Education (RME) secara konsisten efektif meningkatkan pemahaman siswa. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa upaya peningkatan pemahaman pecahan perlu difokuskan pada pembelajaran yang bersifat konseptual, kontekstual, dan didukung oleh media interaktif yang relevan dengan karakteristik siswa Sekolah Dasar.

Keywords

kesulitan belajar, pecahan, Sekolah Dasar, pembelajaran matematika, systematic literature review

Full Text:

PDF

References

Arianto, Y. D., & S, S. U. (2024). PEMANFAATAN VISUALISASI UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PERKALIAN DAN PEMBAGIAN PECAHAN DI KELAS VI. ACADEMIA: Jurnal Inovasi Riset Akademik, 4(3), 114–123.

Care, E., Kim, H., Vista, A., & Anderson, K. (2018). Education system alignment for 21st century skills: Focus on assessment. The Brookings Institution. https://www.brookings.edu.

Griffin, P., & Care, E. (2015). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.

Hidayatullah, D. A., & Zainil, M. (2025). Analisis Kesulitan Pemahaman Konsep Pecahan dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP), 02(04), 967–973.

Iftinawati, S., Handoyo, E., Wardani, S., Subali, B., Widiarti, N., Education, P., & Semarang, U. N. (2025). Literature Study: Teaching Modules Based on Realistic Mathematics Approach to Improve Learning Outcomes of Elementary School Students Between 2019 - 2024 Education, Universitas Negeri Semarang, Indonesia A . Introduction Innovation in education has a c. Edunasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(2), 1011–1023.

Mailani, E., Rarastika, N., Parista, I., Harahap, W. S., Azzahra, M. F., & Aprilia, I. (2025). Strategi Pembelajaran Matematika untuk Mengatasi Kesulitan Pemahaman Konsep Pecahan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sains Dan Teknologi Terapan, 02(02), 131–135.

Malau, A. A., Yuna, D., Abrara, R., Sinaga, J. A., Sianturi, C., & Sembiring, I. F. (2025). Analysis of Factors Contributing to Elementary Students ’ Difficulties in Understanding Fractions. Teaching, Learning, and Development, 3(2), 103–108. https://doi.org/10.62672/telad.v3i2.47

Maulida, A. S., & Wahyudin. (2025). Representasi Digital dan Pendalaman Konsep Matematis dalam Pembelajaran Matematika SD: Studi Kualitatif di Tiga Sekolah Dasar di Jawa Barat. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 12(1), 144–161.

Muzaki, A., Nissa, I. C., Yuliyanti, S., Tebak, A., & Tahap, B. (2024). Transpotition Didactic Design in Mathematics Learning : A Hermeneutic Phenomenology. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(4), 963–974.

Norlaila, N., Ansori, H., & Juhairiah, J. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Phet Simulation Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan. Jurmadikta: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 4(2), 54–66. https://doi.org/10.20527/jurmadikta.v4i2.2770

Nurfadilah, A., Hakim, A. R., & Nurropidah, R. (2022). Systematic Literature Review: Pembelajaran Matematika pada Materi Luas dan Keliling Segitiga. Polinomial : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.56916/jp.v1i1.33.

OECD. (2018). The future of education and skills: Education 2030. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd.org/education/2030-project/.

OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. https://www.oecd.org/pisa

Polydoros, G., & Antoniou, A. S. (2025). Optimization of Fraction Learning for Students with Learning Difficulties in Mathematics: Computer-Assisted Educational Environments Georgios. International Journal of Educational Methodology, 11(2), 127–141.

Rahma, N. A., Aunila, S. A., & Kowiyah. (2025). ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS 4 DALAM MEMAHAMI KONSEP PECAHAN DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA. ADIBA: JOURNAL OF EDUCATION, 5(2), 69–80.

Safinatunnaja, Johar, R., & Bahrun. (2025). Students Understanding on Decimal Number through Realistic Mathematics Education with Islamic Context at Primary School. Jurnal Pendidikan MIPA, 26(1), 736–753.

Saputra, A., Anwar, H., & Nur, M. A. (2023). Elementary school students’ difficulties in understanding the concept of fractions: a literature review. 1.

Satriyo, A., Azis, A., Saputri, F. H., & Informatika, T. (2025). Development of RPG-Based Mathematics Educational Games with the Waterfall Method on Fraction Material for Elementary School Students. Sinkron: Jurnal Dan Penelitian Teknik Informatika, 9(2), 548–557.

Syukra, S. K., Adrias, A., & Syam, S. S. (2025). Systematic Literature Review: Kesulitan Siswa dalam Memahami Materi Pecahan pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian Dan Angkasa, 3(2), 01–11.

UNESCO. (2020). Global education monitoring report 2020: Inclusion and education – All means all. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718.

Zaelani, M. I., & Arisetyawan, A. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ular Tangga Kuliner Banten Pada Materi Pecahan Sekolah Dasar. DIdaktika, 5(1), 140–155. https://doi.org/https://ejournal.upi.edu/index.php/didaktika Pengembangan

Refbacks

  • There are currently no refbacks.