Identifikasi Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Memperkuat Literasi Sains di Sekolah Dasar
Abstract
Science literacy is a critical 21st-century competency; however, Indonesian students continue to perform at a low level, partly due to the lack of contextual learning media that foster scientific thinking. Digital comics are considered a promising alternative. This study aimed to identify the need for developing digital comic-based instructional media to enhance science literacy in primary education. A mixed-methods descriptive design was employed from April to June 2025, involving 23 third-grade students and 2 teachers from an A-accredited elementary school in Kebumen Regency, Indonesia. Data were collected through Likert-scale questionnaires, semi-structured interviews, and classroom observations, then analyzed using descriptive statistics and qualitative content analysis. The results showed that 84% of students and 94% of teachers expressed a high need for digital comic-based learning media. Qualitative data revealed the scarcity of contextual instructional materials and limited student engagement in scientific reasoning. These findings underscore the urgent relevance of developing digital comic media as an effective and contextually appropriate tool to support science literacy. The study recommends integrating digital comics into science instruction to foster student engagement and meaningful learning.
Kemampuan literasi sains yang penting di abad ke-21 masih rendah di Indonesia karena kurangnya media pembelajaran kontekstual yang mendukung cara berpikir ilmiah murid, sehingga media komik digital dinilai potensial sebagai solusi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kebutuhan pengembangan media pembelajaran komik digital untuk memperkuat literasi sains di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan pendekatan mixed methods yang dilaksanakan pada April–Juni 2025. Sumber data diperoleh dari 23 murid dan 2 guru kelas III di salah satu SD terakreditasi A di Kabupaten Kebumen. Data dikumpulkan melalui angket skala Likert, wawancara semi-terstruktur, dan observasi kelas, kemudian dianalisis menggunakan teknik analisis kuantitatif deskriptif dan analisis kualitatif melalui reduksi data, penyajian data, serta penarikan kesimpulan. Hasil angket menunjukkan bahwa 84% murid dan 94% guru merasa sangat membutuhkan pengembangan media pembelajaran komik digital. Temuan kualitatif mengungkapkan masih terbatasnya media pembelajaran yang kontekstual dan minimnya keterlibatan murid dalam proses berpikir ilmiah. Oleh karena itu, pengembangan media komik digital dinilai sangat relevan dan mendesak sebagai solusi pembelajaran kontekstual dan efektif dalam meningkatkan literasi sains. Penelitian ini merekomendasikan pengembangan komik digital untuk meningkatkan keterlibatan murid dalam pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dewi, F. R., & Setyaningtyas, E. W. (2022). Pengembangan Komik Digital Interaktif untuk Memperkuat Kemampuan Membaca pada Materi Pengukuran Panjang dan Berat Kelas II SD. Jurnal Basicedu, 6(5), 8652–8665. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3884
Fuadi, H., Robbia, A. Z., Jamaluddin, & Jufri, A. W. (2020). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108–116. https://doi.org/10.29303/jipp.v5i2.122
Khotimah, N. A. K., & Mawardi. (2024). Pengembangan Media Komik Terintegrasi Model Pembelajaran CIRC Untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas 4 SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 2749–2762. https://doi.org/10.23969/jp.v9i2
Marlina, I., Soepudin, U., & Gumilar, N. M. A. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik. Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(2), 187–204. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i2.152
Narestuti, A. S., Sudiarti, D., & Nurjanah, U. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Komik Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 305–317. https://doi.org/10.37058/bioed.v6i2.3756
Nugraeni, A., Vitasari, M., & Biru, L. T. (2023). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Discovery Learning Pada Tema Bertamasya Ke Tata Surya Untuk Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa SMP. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(2), 141–150. https://doi.org/10.29100/.v5i2.4151
OECD. (2023a). PISA 2022 Results (Volume I): The State of Learning and Equity in Education. In PISA. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/53f23881-en
OECD. (2023b). PISA 2025 Science Framework. OECD Publishing.
Permadi, A. S., & Zannah, F. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media E-Comic dalam Pembelajaran Sains SD. KONSTRUKTIVISME: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 14(2), 171–179. https://doi.org/10.35457/konstruk.v14i2
Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA Abad 21 dengan Literasi Sains Siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 9(1), 34–42. https://doi.org/10.20961/jmpf.v9i1.31612
Suryandari, K. C., Rokhmaniyah, & Chamdani, M. (2020). Enhancement of Artifact Based Activities Learning in Natural Science Through Scientific Reading Based Project (SRBP) Model for Preservice Teacher Using Design Based Research (DBR). Proceeding of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education. https://doi.org/10.1145/3452144.3452210
Suryandari, K. C., Rokhmaniyah, & Chamdani, M. (2021). Elementary School Students’ Attitudes Towards Science Through Challenging Problem-Solving Tasks in the Covid-19 Pandemic. Proceeding of the 5th International Conference on Learning Innovation and Quality Education. https://doi.org/10.1145/3516875.3516897
Suryandari, K. C., Rokhmaniyah, Salimi, M., & Fatimah, S. (2022). Involvement of Teachers, Parents, and School Committees in Improving Scientific Attitudes of Elementary School Students: Application of Rasch Model Analysis. International Journal of Educational Methodology, 8(4), 783–794. https://doi.org/10.12973/ijem.8.4.783
Suryandari, K. C., Sajidan, Rahardjo, S. B., & Prasetyo, Z. K. (2017). The Beliefs towards Science Teaching Orientation of Pre-service Teachers in Primary Teacher Education Programme. Pertanika Journals Social Sciences & Humanities, 25(S), 169–186.
Tamara, S. A. (2019). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Kelas X Pada Materi Ekosistem Mata Pelajaran Biologi di Tingkat SMA/MA. Universitas Islam Negeri Raden Intan.
Refbacks
- There are currently no refbacks.