Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Melalui Studi Kasus di Sekolah Dasar
Abstract
Critical thinking skills are very important to be implemented since elementary education, but in practice, elementary school students still face various challenges in developing these abilities. The purpose of this study is to describe the profile of critical thinking skills of students at Paduroso Elementary School by referring to the six main indicators proposed by Facione and to identify students' strengths and weaknesses in applying critical thinking skills through a case study approach that reflects real events in the school environment, in order to provide an in-depth understanding of the actual condition of students' critical thinking abilities. Data collection activities were carried out using a qualitative approach through a case study involving 54 students from grades IV, V, and VI at Paduroso Elementary School. Data were collected through a critical thinking test based on two real-life incidents at school: a lost shoe and a broken flower pot. Data analysis techniques used the Miles and Huberman model, which consists of data sorting, data presentation, and conclusion formulation. The results showed that the evaluation, interpretation, and self-control indicators obtained the highest scores, indicating that students' abilities to understand situations and evaluate actions reflectively were quite good. Conversely, analysis and inference were still low, indicating the need for strengthening logical thinking and drawing conclusions. This study concluded that real-life case-based and dialogic learning were effective in fostering critical thinking skills. Future recommendations include the development of systematic learning strategies that hone analytical and inferential skills, and involve the role of teachers and a supportive learning environment.
Keterampilan berpikir kritis sangat penting diterapkan sejak pendidikan dasar namun pada praktiknya, siswa sekolah dasar masih menghadapi berbagai tantangan dalam mengembangkan kemampuan ini.. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan profil keterampilan berpikir kritis siswa SDN Paduroso dengan mengacu pada enam indikator utama yang dikemukakan oleh Facione serta mengidentifikasi kekuatan dan kelemahan siswa dalam menerapkan keterampilan berpikir kritis melalui pendekatan studi kasus yang mencerminkan peristiwa nyata di lingkungan sekolah, guna memberikan pemahaman mendalam mengenai kondisi aktual kemampuan berpikir kritis siswa. Kegiatan pengambilan data dilakukan dengan pendekatan kualitatif melaui studi kasus yang melibatkan 54 siswa dari kelas IV, V, dan VI di SDN Paduroso. Data dikumpulkan melalui tes berpikir kritis berbasis dua peristiwa nyata di sekolah, yaitu kasus sepatu hilang dan pot bunga pecah. Tenik analisis data menggunakan model Miles dan Huberman yang terdiri dari pemilahan data, pemaparan data, dan perumusan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa indikator evalusi, interpretasi, dan pengendalian diri memperoleh skor tertinggi, menandakan kemampuan siswa dalam memahami situasi dan mengevaluasi tindakan secara reflektif cukup baik. Sebaliknya, analisis dan Inferensi masih rendah, menandakan perlunya penguatan dalam berpikir logis dan penyusunan kesimpulan. Penelitian ini menyimpulkan bahwa pembelajaran berbasis kasus nyata dan dialogis efektif dalam mendorong keterampilan berpikir kritis. Rekomendasi ke depan adalah pengembangan strategi pembelajaran sistematis yang mengasah kemampuan analitis dan inferensial, serta melibatkan peran guru dan lingkungan belajar yang mendukung.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amanda, A. S., Anggriana, T. M., & Suharni. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis melaluiBimbingan Kelompok Menggunakan Media Uno Stacko padaSiswa Tahun Ajaran 2023/2024. Seminar Nasional Sosial Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA), 3(2), 87–93.
Ejin, S. (2017). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL Terhadap Pemahaman Konsep dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN Jambu Hilir Baluti 2 Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 1(1), 66. https://doi.org/10.26740/jp.v1n1.p66-72
Halimah, N & Purwanti. (2025). Menerapkan Berpikir Kritis Dalam Kehidupan Sehari-Hari : Studi Kasus Penanganan Berita Hoaks. Journal of Media and Communication | E-ISSN : 3063-9581, 1(3), 40–44. https://doi.org/10.62379/jmc.v1i3.158
Hidayati, A. R., W. Fadly., & R. F. Ekapti. 2021. Analisis keterampilan berpikir kritis siswa pada pembelajaran IPA materi Bioteknologi. Jurnal Tadris IPA Indonesia. 1(1): 34-48. https://ejournal.iainponorogo.ac.id/index.php/jtii/article/view/68/54
Ibrahim, I. (2023). Pengaruh Penerapan Metode Studi Kasus Dalam Efektifitas Pembelajaran. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.51878/social.v3i1.2169
Kafii, M. S., & Dwikoranto, R. S. (2023). Analisis Validitas Instrumen Tes Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Gelombang Berjalan dan Gelombang Stasioner. Inovasi Pendidikan Fisika. IPF, 12(3), 111-118.
Kusuma, E., Handayani, A., & Rakhmawati, D. (2024). Pentingnya Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Tinjauan Literatur. Wawasan Pendidikan, 4(2), 369–379. https://doi.org/10.26877/jwp.v4i2.17971
Mahmudah, D. N., Wakhidah, N., Hidayati L, S., & Inayah, N. (2024). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Sistem Tata Surya. JUrnal Media Akademik, 2(11), 3031–5220.
Maqbullah, S., Sumiati, T., & Muqodas, I. (2018). Penerapan model problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran ipa di sekolah dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 13(2). https://doi.org/10.17509/md.v13i2.9500
Muhamad, N. (2023). Penerapan Model Project Based Learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal PGSD UNIGA, 2(2), 106–112. https://doi.org/10.52434/jpgsd.v2i2.3126
Nugraha, D. M. D. P., Juniayanti, D., & Indraswati, P. T. (2023). Pembelajaran STEAM Berbasis Studi Kasus Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Widya Accarya, 14(2), 164-171. https://doi.org/10.46650/wa.14.2.1465.164-171
Nuraini, N. (2017). Profil Keterampilan Berpikir Kritis mahasiswa Calon Guru Biologi Sebagai Upaya Mempersiapkan Generasi Abad 21. Didaktika Biologi :Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi, 1(2), 89–96. https://jurnal.um-palembang.ac.id/dikbio/article/view/676
Puspita, D. M., & Budi Rahaju, E. (2022). Proses Berpikir Kritis Siswa Sma Dalam Memecahkan Masalah Trigonometri Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika Dan Sains, 5(2), 58–70. https://doi.org/10.26740/jppms.v5n2.p58-70
Septiany, L. D., Puspitawati, R. P., Susantini, E., Budiyanto, M., Purnomo, T., & Hariyono, E. (2024). Analysis of High School Students’ Critical Thinking Skills Profile According to Ennis Indicators. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 5(1), 157–167. https://doi.org/10.46245/ijorer.v5i1.544
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta CV
Supena, I., Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2021). The influence of 4C (constructive, critical, creativity, collaborative) learning model on students’ learning outcomes. International Journal of Instruction, 14(3), 873–892. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14351a
Suryandari, K. C., Rokhmaniah, & Wahyudi (2021). The Effect of Scientific Reading Based Project Model in Empowering Creative Thinking Skills of Preservice Teacher in Elementary School. European Journal of Educational Research, 10(3), 1329-1340. https://eric.ed.gov/?id=EJ1307329
Uliyandari, M., Emilia Candrawati, Anna Ayu Herawati, & Nurlia Latipah. (2021). Problem-Based Learning To Improve Concept Understanding and Critical Thinking Ability of Science Education Undergraduate Students. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2(1), 65–72. https://doi.org/10.46245/ijorer.v2i1.56
Wale, B. (2020). The Effects of Teaching Critical Thinking The Effects of Teaching Critical Thinking Skills on EFL High School Students’ Reading Comprehension. 5(2), 1–22.
Yang, W., Liang, L., Xiang, S., & Yeter, I. H. (2025). Making a Makerspace in early childhood education: Effects on children’s STEM thinking skills and emotional development. Thinking Skills and Creativity, 56(April 2024), 101754. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2025.101754
Refbacks
- There are currently no refbacks.