Analisis Kesiapan Guru dan Siswa dalam Model SRBP Terhadap Literasi Sains dan Problem solving

Farhan Faris Romadhon, Kartika Chrysti Suryandari, Puput Listyarini

Abstract

Teacher and student readiness is an important factor in the implementation of quality learning. The purpose of this study is to analyze the readiness of teachers and students in elementary schools in the literacy-based SRBP learning model towards scientific literacy and problem solving in science learning. The research method uses a Mix Method approach with data collection through Percipsive Sampling. Participants numbered 30 respondents consisting of one teacher and 29 fourth-grade students at an elementary school in Kebumen district. Data collection techniques in this study were tests and non-tests. The test was in the form of essay questions related to problem solving for students. For non-tests in the form of questionnaires and interviews for teachers and students related to the readiness of the SRBP model, scientific literacy, and problem solving. The data analysis technique in this study used a 5-level Likert scale for quantitative data and for qualitative data with three stages: Data reduction, Data display (data presentation), and Conclusion drawing/verification. The results of the study indicate that teachers and students are quite ready in the SRBP learning model towards scientific literacy and problem solving but need continued training and the provision of reading books that suit their needs. Therefore, this research recommends the application of the SRBP model to science literacy and problem-solving, taking into account both student and teacher abilities in science instruction in elementary schools to determine its impact on learning.

Kesiapan guru dan siswa menjadi fator penting dalam terselengaranya pembelajaran yang berkualitas. Tujuan penelitian adalah Menganalisis kesiapan guru dan siswa di sekolah dasar dalam model pembelajaran SRBP berbasis literasi terhadap literasi sains dan problem solving pada pembelajaran IPA. Metode penelitian menggunakan pendekatan Mix Method dengan pengambilan data melalui Perpisive Sampling. Partisipan berjumlah 30 responden yang terdiri dari satu guru dan 29 siswa kelas IV pada salah satu SD di kecamatan Kebumen. Teknik pengambilan data dalam penelitian ini yaitu tes dan non-tes. Tes berupa soal uraian yang berkaitan dengan problem solving bagi siswa. Untuk non-tes berupa angket dan wawancara untuk  guru dan siswa berkaitan dengan kesiapan model SRBP, literasi sanis, dan problem solving. Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan skala likert 5 tingkat pada data kuantitatif dan pada data kualitatif dengan tiga tahap yaitu Data reduction, Data display (penyajian data), dan Conclusion drawing/ verification. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru dan siswa sudah cukup siap dalam model pembelajaran SRBP terhadap literasi sains dan problem solving namun perlu adanya pelatihan berlanjut dan penyediaan buku bacaan yang sesuai dengan kebutuhan. Jadi rekomendasi penelitian ini perlu adanya penerapan model SRBP terhadap literasi sains dan problem solving dengan memepertimbangkan kemampuan siswa dan guru dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar untuk mengetahui pengaruhnya dalam pembelajaran.

Keywords

kesiapan.literasi.sains.problem solving.

Full Text:

PDF

References

Andina, F. N. (2023). Analisis Kesiapan Guru Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Kelas V UPT SDN 73 Gresik (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Gresik).

Bariyyah, K. (2021). Problem solving skills: esssential skills challenges for the 21st century graduates. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(1), 71-80.

Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. Supremum Journal of Mathematics Education, 2(2), 77–83. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.1405906

Eti, E. N., Abd Rahman, N., & Syahrun, M. (2022). Pengaruh Kesiapan Belajar Peserta Didik Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Peserta Didik Kelas XI Di SMA Negeri 1 Talibura. JKP: Jurnal Khasanah Pendidikan, 1(1), 12-24.

Febriyanti, A., & Mandasari, N. (2020). PENERAPAN MODEL PROBLEM SOLVING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP NEGERI 9 LUBUKLINGGAU. Jurnal Pendidikan Matematika Undiksha, 11(1), 50-56.

Febrianningsih, R., & Ramadan, Z. H. (2023). Kesiapan guru dalam pelaksanaan kurikulum merdeka belajar di sekolah dasar. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3335-3344. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4686

Hernani, H., Depi, S. S., Hidayat, L. N., Nurhadi, A. R., Supriatna, A., Tias, B., & Wafi, W. (2024). Analysis of Scientific Literacy of Senior High School Students in Relation to Global Warming as a Socio-Scientific Issue. JEC, 6(2), 85-94.

Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). Analisis kesiapan guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(2), 548-562.

Marta, R. (2020). Penerapan model pembelajaran problem solving untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling.

Murtianingsih, F., & Fathoni, A. (2022). Ketersediaan bahan pustaka perpustakaan untuk mengoptimalkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6257-6264.

Nasution, F. H., Jailani, M. S., & Junaidi, R. (2024). Kombinasi (mixed-methods) dalam praktis penelitian ilmiah. Jurnal Genta Mulia, 15(2), 251-256.

Nurrahman, M., Suhartono, S., & Suryandari, K. C. (2024). Penerapan Model Scientific Reading Based Project (SRBP) untuk Meningkatkan Kreativitas dalam Pembelajaran IPAS Materi Perubahan Lingkungan pada Siswa Kelas VA SD Muhammadiyah Kebumen. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1).

Rosana, D., Widodo, E., Setianingsih, W., & Setyawarno, D. (2020). Developing assessment instruments of PISA model to measure students’ problem-solving skills and scientific literacy in junior high schools. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 8(2), 292–305. https://doi.org/10.24815/jpsi.v8i2.17468

Santika, N. K. N., Suantara, I. W., & Aryanthi, N. K. S. (2022). Analisis Kesiapan Belajar Siswa Kelas Iv Dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4(2), 1–7. https://doi.org/10.59789/rarepustaka.v4i2.124

Sarifah, F., & Nurita, T. (2023). Implementasi model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan kolaborasi siswa. PENSA: E-Jurnal Pendidikan Sains, 11(1), 22-31.

Suryandari, K. C., Rohkmaniyah, & Chamdani, M. (2019, December). Analysis of student responses for scientific reading based project (SRBP) model: Using Rasch modeling. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2194, No. 1, p. 020120). AIP Publishing LLC.

Suryandari, K. C., Rokhmaniyah, & Wahyudi. (2023). The effect of whatsapp as a tool for learning in Scientific Reading Based Project (SRBP) model to enhance collaborative and critical thinking skill of teacher candidats. THE 3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENCE, MATHEMATICS, ENVIRONMENT, AND EDUCATION: Flexibility in Research and Innovation on Science, Mathematics, Environment, and Education for Sustainable Development, 110021. https://doi.org/10.1063/5.0106243

Wahyuni, D., Sarassanti, Y., & Permatasari, R. (2021). Kemampuan Problem solving Siswa Pada Materi Bangun Ruang Prisma. AL KHAWARIZMI: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 92-99.

Vebrianto, R., Thahir, M., Putriani, Z., Mahartika, I., & Ilhami, A. (2020). Mixed methods research: Trends and issues in research methodology. Bedelau: Journal of Education and Learning, 1(2), 63-73.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.