Pengembangan Media Pembelajaran Online Interaktif Menggunakan Virtual Reality Video 3600 Pada Materi Sistem Tata Surya Kelas Vl Sekolah Dasar

Irdam Denni, Neli Rismayanti, Dudi Suprihadi, Aceng Ahmad Rodian Susila, Demmy Dharma Bhakti

Abstract

Learning at SDN 4 Caringin still uses textbooks with lecture and discussion methods so that students have difficulty in understanding abstract material resulting in difficult and boring lessons. This researcher aims to develop interactive online learning media using Virtual Reality video 3600 for solar system material and test the feasibility of this learning media. The research method used is R&D with the ADDIE model. Media development was studied on sixth grade elementary school students at SDN Caringin 4 with the research method used is R&D (Research and Development) with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The results of this media development obtained a value of 96% and 98% from media experts so that the media is suitable for use with revisions, the value from material experts obtained 98% so that the material is suitable for use without revision. The results of the learning media trial on students on a large scale obtained a value of 95% so it can be concluded that it is suitable for use as a learning media.

Pembelajaran di sekolah SDN 4 Caringin masih menggunakan buku paket dengan metode ceramah dan diskusi sehingga peserta didik kesulitan dalam memahami materi yang bersifat abstrak mengakibatkan pelajaran sulit dipahami dan membosankan. Peneliti ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran online interaktif menggunakan Virtual Reality  video 3600  untuk materi sistem tata surya dan menguji kelayakan dari media pembelajaran ini. Metode peneltian yang digunakan adalah R&D dengan model ADDIE.  Pengembangan media diteliti kepada siswa Sekolah Dasar kelas VI di SDN Caringin 4 dengan Metode peneltian yang digunakan adalah R&D (Research and Development) dengan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Hasil dari pengembangan media ini diperoleh nilai 96% dan 98% dari ahli media sehingga media layak digunakan dengan revisi, nilai dari ahli materi memperoleh 98% sehingga materi layak digunakan tanpa revisi. Hasil uji coba media pembelajaran terhadap peserta didik dengan skala besar mendapatkan nilai 95% sehingga dapat disimpulkan layak digunakan sebagai media pembelajaran.

Keywords

Media pembelajaran online Interaktif, Virtual Reality, Video 3600, Sistem Tata Surya.

Full Text:

PDF

References

Fadilah, D. I. (2025). EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (PjBL) BERBANTU MEDIA POSTER DIGITAL MATERI BUMI DAN TATA SURYA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS VII SMP IT BINA AMAL SEMARANG TAHUN AJARAN 2023/2024. IAIN SALATIGA.

Fitrawan, D. D., Rahayu, S. T. P., AnisaRaoyani, L. N., Setyowati, R. R. N., & Prihatin, A. A. (2024). Penerapan Media Interaktif Articulate Storyline 3 dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Materi Wawasan Nusantara Kelas VIII di SMP Negeri 12 Surabaya. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(3), 10473–10486.

Hakim, B. R., & Haryudo, S. I. (2014). Pengembangan media pembelajaran interaktif animasi flash pada standar kompetensi memasang instalasi penerangan listrik bangunan sederhana di SMK Walisongo 2 Gempol. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 3(1).

Lai, C.-L., & Hwang, G.-J. (2016). A self-regulated flipped classroom approach to improving students’ learning performance in a mathematics course. Computers & Education, 100, 126–140.

Maydiantoro, A. (2021). Model-model penelitian pengembangan (research and development). Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPPI).

Mayer, R. E. (2014). Based principles for designing multimedia instruction. Copyright and Other Legal Notices, 59.

Nurfadhillah, S., & others. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Parong, J., & Mayer, R. E. (2018). Learning science in immersive virtual reality. Journal of Educational Psychology, 110(6), 785.

Qureshi, M. I., Khan, N., Raza, H., Imran, A., Ismail, F., & others. (2021). Digital technologies in education 4.0. Does it enhance the effectiveness of learning?

Ramadani, N., Ananda, L. J., Rangkuti, I., Simanjuntak, E. B., & Manurung, I. F. U. (2023). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas 4 di Sekolah Dasar Negeri 066054 Kec. Medan Denai TA 2022/2023. Journal of Student Development Information System (JoSDIS), 3(1), 52–67.

Selwyn, N. (2011). Digitally distanced learning: A study of international distance learners’(non) use of technology. Distance Education, 32(1), 85–99.

Sugiyono, S., Sutarman, S., & Rochmadi, T. (2019). Pengembangan sistem computer based test (CBT) tingkat sekolah. Indonesian Journal of Business Intelligence (IJUBI), 2(1), 1–8.

Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode penelitian pengembangan (rnd) dalam bimbingan dan konseling. Quanta: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 5(3), 111–118.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.