Inovasi Pembelajaran Matematika Berbasis Game Edukasi Digital untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SD Kelas V
Abstract
The motivation and learning outcomes in mathematics among elementary school students remain relatively low due to the dominance of conventional teaching methods that lack interactivity. This study aims to analyze the effectiveness of using digital educational games on the motivation and mathematics learning outcomes of fifth-grade elementary school students. This research employed a quantitative approach with a quasi-experimental design involving 60 students, randomly assigned into two groups: the experimental group (using digital educational games) and the control group (using conventional methods). The research instruments included a learning motivation questionnaire and mathematics achievement tests (pretest and posttest). The analysis results show that the experimental group experienced a significant improvement in both motivation and learning outcomes compared to the control group. The interactive and visual features of the game encouraged students’ active engagement in understanding mathematical concepts. Digital educational game-based learning proved to be effective and serves as an innovative alternative strategy that aligns with the needs of the digital generation. The implication of this research highlights the importance of developing and utilizing interactive digital media in mathematics instruction at the elementary level to enhance the overall quality of education.
Motivasi dan hasil belajar matematika siswa sekolah dasar masih tergolong rendah akibat dominasi metode pembelajaran konvensional yang kurang interaktif. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas penggunaan game edukasi digital terhadap motivasi dan hasil belajar matematika siswa kelas V SD. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan desain eksperimen semu, melibatkan 60 siswa yang dibagi secara acak ke dalam dua kelompok: eksperimen (menggunakan game edukasi digital) dan kontrol (menggunakan metode konvensional). Instrumen penelitian berupa angket motivasi belajar dan tes hasil belajar (pretest dan posttest). Hasil analisis menunjukkan bahwa kelompok eksperimen mengalami peningkatan signifikan baik dalam motivasi maupun hasil belajar dibandingkan kelompok kontrol. Fitur interaktif dan visual dalam game mendorong keterlibatan aktif siswa dalam memahami materi. Pembelajaran berbasis game edukasi digital terbukti efektif dan dapat menjadi alternatif strategi pembelajaran inovatif yang relevan dengan kebutuhan generasi digital. Implikasi dari penelitian ini adalah pentingnya pengembangan dan pemanfaatan media digital interaktif dalam proses pembelajaran matematika di sekolah dasar guna meningkatkan kualitas pendidikan secara menyeluruh.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arifin, Z. (2021). The role of digital media in elementary mathematics learning: A review. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 4(1), 25–31.
Kurniawan, A., Saputro, H., & Wulandari, D. (2023). Pengaruh game interaktif terhadap hasil belajar matematika di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 45–53.
Rizki, L., & Fatimah, N. (2022). Motivasi belajar matematika siswa SD dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Matematika Dasar, 6(1), 18–26.
Sardiman, A. M. (2020). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sari, F. M., & Nugraha, T. (2022). Digital game-based learning for elementary school: A case study. International Journal of Educational Technology, 10(3), 112–121.
Yunita, D., & Surya, E. (2021). Upaya meningkatkan motivasi belajar matematika melalui media interaktif. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 2(2), 85–90.
Hakim, M. A., & Puspitasari, R. (2023). Integrasi media game edukasi dalam pembelajaran matematika SD: Sebuah studi eksperimen. Jurnal Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 6(1), 14–22.
Nugroho, Y., & Lestari, A. (2024). Digital game-based learning: A strategy to enhance elementary students’ engagement and learning outcomes. Indonesian Journal of Education Technology, 5(2), 98–108.
Sutrisno, B., & Dewi, M. (2020). Pengembangan aplikasi game edukasi matematika berbasis android untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(1), 33–40.
Zahra, K., & Setiawan, A. (2024). Evaluating the effectiveness of interactive learning media in elementary school mathematics. Journal of Educational Research and Innovation, 11(1), 25–34.
Refbacks
- There are currently no refbacks.