Ethnomathematics Approach: A Strategy to Improve Mathematical Problem Solving Skills of Elementary School Students
Abstract
This study explores the impact of an ethnomathematics-based approach on elementary students’ abilities in mathematical problem-solving. Employing a quasi-experimental design with a posttest-only control group, the research involved two equivalent classes at MI An Nur VI in Garut Regency. The experimental group was taught using an ethnomathematics approach incorporating Sundanese cultural elements into geometry lessons, while the control group received conventional instruction. Statistical results revealed a significant difference in posttest scores, favoring the experimental group. These findings suggest that ethnomathematics effectively enhances students’ problem-solving capabilities by offering contextual and culturally relevant learning experiences. The study supports culturally responsive pedagogy and aligns with the Merdeka Curriculum’s vision of inclusive, student-centered education.
Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh pendekatan etnomatematika terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswa sekolah dasar. Metode yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain posttest only control group, melibatkan dua kelas paralel di MI An Nur VI, Kabupaten Garut. Kelas eksperimen mengikuti pembelajaran berbasis etnomatematika yang mengintegrasikan unsur budaya Sunda ke dalam materi geometri, sedangkan kelas kontrol memperoleh pembelajaran secara konvensional. Analisis statistik menunjukkan perbedaan signifikan antara kedua kelompok, dengan skor posttest siswa di kelas eksperimen lebih tinggi. Hasil ini menunjukkan bahwa pendekatan etnomatematika mampu meningkatkan keterampilan pemecahan masalah matematis melalui pembelajaran yang kontekstual, bermakna, dan selaras dengan budaya lokal. Temuan ini memberikan kontribusi terhadap praktik pembelajaran berbasis kearifan lokal dan mendukung penerapan Kurikulum Merdeka yang berfokus pada pembelajaran yang inklusif dan berpusat pada peserta didik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, Y., Mutaqin, E. J., & Nurjamaludin, M. (2022). Pengaruh model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap kemampuan literasi numerasi. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 142–149.
Aisy, N. M. R., Waluya, S. B., & Mastur, Z. (2021). Literature Review: Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Berbantuan Aplikasi Android Bernuansa Etnomatematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, Universitas Mulawarman, 1, 16–26.
Arifin, B., & Mu’id, A. (2024). Pengembangan kurikulum berbasis keterampilan dalam menghadapi tuntutan kompetensi abad 21. DAARUS TSAQOFAH Jurnal Pendidikan Pascasarjana Universitas Qomaruddin, 1(2), 118–128.
Biba, L., Ngura, E. T., & Laksana, D. N. L. (2024). Analisis Kemampuan Literasi dan Numerasi Dasar Anak Usia Dini Di Paud Boasiko. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 3(3), 1122–1133.
Bishop, A. J. (1988). The interactions of mathematics education with culture. Cultural Dynamics, 1(2), 145–157.
Cahirati, P. E. P., Makur, A. P., & Fedi, S. (2020). analisis kesulitan belajar siswa dalam pembelajaran matematika yang menggunakan pendekatan PMRI. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 227–238.
d’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44–48.
Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (2014). Applying Educational Research: How to Read, Do, and Use Research to Solve Problems of Practice (Sixth Edit). Pearson.
Halim, A. (2022). SIGNIFIKANSI DAN IMPLEMENTASI BERPIKIR KRITIS DALAM PROYEKSI DUNIA PENDIDIKAN ABAD 21 PADA TINGKAT SEKOLAH DASAR. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3).
Husnaidah, M., Hrp, M. S., & Sofiyah, K. (2024). Konsep Dasar Matematika Fondasi Untuk Berpikir Logis. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(12).
Irawati, R., Rahman, R., Andriyani, R., Mutaqin, E. J., & Kamil, N. (2023). ETHNOMATHEMATICS VALUES IN SUMEDANG TOFU AND BONGSANG (TOFU BASKET) FOR TEACHING GEOMETRY IN PRIMARY SCHOOL. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 112–123.
Khaerani, K., Arismunandar, A., & Tolla, I. (2024). Peran Etnomatematika dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Matematika: Tinjauan Literatur. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 5(1), 20–26.
Khusna, S., Khasanah, I., Musa, M. M., & Rini, J. (2023). Kurikulum merdeka belajar melalui pembelajaran abad 21 untuk meningkatkan kompetensi 4C siswa Madrasah Ibtidaiyah. Prosiding SEMAI: Seminar Nasional PGMI, 2, 22–34.
Lubis, F. F., Nurdin, E., & Fitri, I. (2023). Pembelajaran Ethno-RME Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Matematis Siswa. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 6(3), 277–284.
Musser, G. L., Burger, W. F., & Peterson, B. E. (2005). Mathematics for elementary teachers: A contemporary approach. Wiley.
Mustofa, N. (2024). Komparasi Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran TGT (Team Games Tournament) dengan Model Pembelajaran Ceramah pada Siswa Kelas IV di SDN 1 Jenangan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Mutaqin, E. J., Asyari, L., & Muslihah, N. N. (2019). Hypothetical learning trajectory: Whole number multiplication in primary school. ICBLP 2019: Proceedings of the 1st International Conference on Business, Law And Pedagogy, ICBLP 2019, 13-15 February 2019, Sidoarjo, Indonesia, 82.
Mutaqin, E. J., Herman, T., & Muslihah, N. N. (2023). Hypothetical learning trajectory in place value concepts in elementary school. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 125–134.
Mutaqin, E. J., Salimi, M., Asyari, L., & Hamdani, N. A. (2021). Realistic mathematics education approach on teaching geometry in primary schools: Collaborative action research. Journal of Physics: Conference Series, 1987(1), 12031.
Mutaqin, E. J., Wahyudin, & Herman, T. (2024). Ethno-Pedagogy Study: Exploration of Character Values and Mathematical Concepts in Badeng Art at Elementary Level. J. Electrical Systems, 20(5s), 504–513.
Mutaqin, E. J., Wahyudin, W., Herman, T., & Suryaningrat, E. F. (2025). Profil kemampuan pemecahan masalah matematis pada mahasiswa calon guru sekolah dasar: Studi pendahuluan. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 9(1), 160–174.
Nurkhomisa, I., Zahrah, R. F., & Febriani, W. D. (2025). ANALISIS KESULITAN BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI KELIPATAN PERSEKUTUAN TERKECIL DI KELAS 4 SDN TANJUNG. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 5(1), 135–143.
Pauziah, S. H., Mutaqin, E. J., & Muslihah, N. N. (2022). PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBILANG DI KELAS 1 SEKOLAH DASAR. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 124–133.
Pisa, O. (2019). Results (Volume I): What students know and can do. Organization for Economic Cooperation and Development (OECD): Paris, France.
Polya, G. (2004). How to Solve It : A New Aspect of Mathematical Method (J. H. Conway, Ed.). Expanded Princeton Science Library Edition.
Prabawati, M. N., Mulyani, E., & Hidayat, W. (2023). MENGINTEGRASIKAN ETNOMATEMATIKA KAMPUNG NAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KONTEKSTUAL DI SEKOLAH. Jurnal Kongruen, 2(4), 213–219.
Principles, N. (2000). standards for school mathematics, NCTM. Reston, VA.
Rahman, R., Irawati, R., Mutaqin, E. J., & Kamis, N. (2023). EXPLORATION OF BATIK JAMBI ON LEARNING TRANSFORMATION GEOMETRY. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 89–99.
Rismana, N., & Hernawati, S. (2025). Pengembangan Kurikulum di Indonesia Dalam Menghadapi Tuntutan Abad Ke-21. Al-I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 1–8.
Riyadi, D. D., & Supriatna, E. (2025). ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS III DALAM MEMAHAMI KONSEP MATEMATIKA: STUDI KASUS DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 8(1), 1864–1873.
Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171–176.
Schoenfeld, A. H. (2013). Reflections on problem solving theory and practice. The Mathematics Enthusiast, 10(1), 9–34.
Schoenfeld, A. H. (2014). Mathematical problem solving. Elsevier.
Silver, E. A. (2013). Research on teaching mathematical problem solving: Some underrepresented themes and needed directions. In Teaching and learning mathematical problem solving (pp. 247–266). Routledge.
Sudarmin, S. (2024). Etnomatematika dan Pendidikan Karakter: Membangun Kreativitas Melalui Nilai-Nilai Budaya. KAPATU: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(3), 20–24.
Suhartik, E., Fadiana, M., & Apriono, D. (2025). Inovasi Pembelajaran Bangun Ruang Menggunakan Pendekatan Etnomatematika pada Tradisi Rebo Wekasan. Journal of Nusantara Education, 4(2), 94–106.
Tambychik, T., & Meerah, T. S. M. (2010). Students’ Difficulties in Mathematics Problem-Solving: What do they Say? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 8, 142–151. https://doi.org/10.1016/J.SBSPRO.2010.12.020
Ula, M., Mastur, Z., & Ridlo, S. (2024). Development of an e-module containing ethnomathematics in the Problem Based Learning (PBL) model to improve elementary school students’ problem solving abilities. Tennessee Research International of Social Sciences, 6(2), 57–86.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes (Vol. 86). Harvard university press.
Wahyuni, A., Kusumah, Y. S., Martadiputra, B. A. P., & Zafrullah, Z. (2024). Tren penelitian kemampuan pemecahan masalah pada pendidikan matematika: Analisis bibliometrik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(2), 337–356.
Wildan, D. A., Suningsih, S., Ardianto, D., & Arifin, M. Z. (2024). Efektivitas penggunaan etnomatematika terhadap peningkatan pemahaman matematis siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 5(3), 456–463.
Wulandari, Y., Luthfi, A., & Rizal, M. S. (2021). Pengaruh Model Mea Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sd. Jurnal Pendidikan: Edumaspul, 5(2), 151–159.
Xu, H., & Ball, R. (2024). Multiple forms of knowing in Mathematics: A scoping literature study. ArXiv Preprint ArXiv:2406.16921.
Refbacks
- There are currently no refbacks.