Pengaruh penggunaan media pembelajaran Articulate Storyline bangunan sejarah di Bengkulu terintegrasi pendekatan STEAM terhadap kemampuan literasi sejarah siswa SD
Abstract
The process of learning history in elementary schools, particularly in the context of local history such as historical buildings in Bengkulu, is crucial for introducing the younger generation to their cultural roots and fostering a sense of nationalism. The type of research utilized in this study is quantitative, employing a quasi-experimental method. The research design follows the Matching Only Pretest-Posttest Control Group Design. The population for this study comprises the elementary schools in Cluster V of Bengkulu City that have received an A accreditation, specifically the fifth-grade classes of SDN 02 and SDN 09 in Bengkulu City. The sampling technique employed is cluster random sampling, resulting in class IV A of SDN 09 as the experimental class and class IV A of SDN 02 as the control class. Data collection methods include the use of tests in the form of pretests and posttests, comprising 10 multiple-choice questions. Data analysis is performed through prerequisite tests, which include normality and homogeneity tests, with inferential testing conducted via independent t-tests. Based on the statistical analysis results, the t-obtained value is 5.786, with a significance value (2-tailed) of 0.000. Utilizing the t-table distribution value for degrees of freedom (df) = 41 and a significance level α = 0.05, the t-table value obtained is 1.683. Since the t-obtained value of 5.786 exceeds the t-table value of 1.683 and the significance value of 0.000 is substantially lower than 0.05, it can be concluded that the alternative hypothesis (Ha) is accepted, while the null hypothesis (H0) is rejected. This indicates a significant impact of using the Articulate Storyline learning media integrated with the STEAM approach on the historical literacy skills of fourth-grade students.
Proses pendidikan sejarah di tingkat sekolah dasar memainkan peran penting dalam menanamkan wawasan tentang budaya lokal dan semangat nasionalisme kepada anak-anak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode eksperimen semu, yang terstruktur dalam desain penelitian "The Matching only pretest-Posttest control Group Design". Fokus penelitian ini adalah pada sekolah dasar di gugus V kota Bengkulu, khususnya pada dua sekolah yang terakreditasi A, yakni SDN 02 dan SDN 09. Dalam penentuan sampel, teknik pengambilan dilakukan melalui cluster random sampling, yang menghasilkan kelas IV A dari SDN 09 sebagai grup eksperimen dan kelas IV A dari SDN 02 sebagai grup kontrol. Data diperoleh melalui pengujian yang melibatkan pretest dan posttest dengan sejumlah soal pilihan ganda. Analisis data dilakukan melalui uji prasyarat, termasuk uji normalitas dan homogenitas, serta pengujian inferensial menggunakan Independent T-test. Dari analisis statistik, diperoleh nilai t-hitung sebesar 5,786 dengan nilai signifikansi 0,000, yang menunjukkan perbedaan signifikan antara kedua kelompok. Nilai t-hitung yang lebih besar dari t-tabel dan nilai signifikansi yang rendah memperkuat argumentasi bahwa pendekatan pembelajaran yang inovatif berpengaruh positif terhadap kemampuan literasi sejarah siswa di kelas IV.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Apriliana, M., Ridwan, A., Hadinugrahaningsih, T., & Rahmawati, Y. (2018). Pengembangan soft skills peserta didik melalui integrasi pendekatan science, technology, engineering, arts, and mathematics (steam) dalam pembelajaran asam basa. JRPK - Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 8(2), 42-51. https://doi.org/10.21009/jrpk.082.05
Agusdianita, N., Yusnia, Y., & Melisa, M. (2024). PENGARUH PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBANTUAN MEDIA VIDEO PEMBELAJARAN BERBASIS STEAM TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI SISWA KELAS V SD NEGERI 01 KEPAHIANG. Attadib: Journal of Elementary Education, 8(1).
Bau, S., Tomagola, L., Safi, J., & Boko, Y. (2022). Penguatan nilai-nilai nasionalisme: studi dalam pembelajaran sejarah. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 6(1), 40-47. https://doi.org/10.36526/santhet.v6i1.1566
Bertrand, M. and Namukasa, I. (2020). Steam education: student learning and transferable skills. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 13(1), 43-56. https://doi.org/10.1108/jrit-01-2020-0003
Daeli, Y. and Silitonga, P. (2024). Utilization of interactive media Articulate Storyline in chemical bonding learning for grade x high school. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 5(2), 122. https://doi.org/10.24114/jipk.v5i2.54512
Fimansyah, W. and Kumalasari, D. (2015). Penanaman nilai-nilai nasionalisme melalui pembelajaran sejarah di sma kebangsaan yogyakarta. Istoria Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sejarah, 11(1). https://doi.org/10.21831/istoria.v11i1.5766
Firmansyah, H., Putri, A., & Hakim, L. (2022). Penguatan literasi sejarah untuk meningkatkan historical thingking peserta didik. Jurnal Artefak, 9(2), 93. https://doi.org/10.25157/ja.v9i2.7892
Halim, A. and Roshayanti, F. (2021). Analisis potensi penerapan steam (science, technology, engineering, art, mathematics) pada kurikulum 2013 bidang studi biologi sma kelas x. Bioeduca Journal of Biology Education, 3(2), 146-159. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v3i2.6756
Hariyono, H. (2017). Sejarah lokal: mengenal yang dekat, memperluas wawasan. Sejarah Dan Budaya. Jurnal Sejarah Budaya Dan Pengajarannya, 11(2), 160-166. https://doi.org/10.17977/um020v11i22017p160
Henita, N., Erita, Y., Nadia, D., & Yulia, R. (2023). The effect of the steam approach on student social science learning outcomes in elementary school. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(9), 362-368. https://doi.org/10.56778/jdlde.v1i9.52
Heryanto, D., Yusnia, Y., Agusdianita, N., Fitriani, D., & Armando, D. (2025, April). Analysis of The Relation of Traditional Values Nujuh Likur Forwach Tanjung Agung Village with Pancasila Student Profile Values. In Proceeding International Conference on Religion, Science and Education (Vol. 4, pp. 913-917).
Heryanto, D., Yusnia, Y., Tarmizi, P., & Fitriani, D. Penerapan Strategi Outing Class untuk Meningkatkan Aspek Pengetahuan Sejarah Bengkulu Siswa Kelas IV SDN 88 Kota Bengkulu. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 7, No. 3).
Hidayat, A. and Setiawan, H. (2024). Model pengembangan pembelajaran sejarah indonesia berbasis nilai kesenian ambiya dalam meningkatkan analisis sejarah lokal indonesia. Maharsi, 6(1), 50-61. https://doi.org/10.33503/maharsi.v6i1.3991
Ilma, A., Wilujeng, İ., Widowati, A., Nurtanto, M., & Kholifah, N. (2023). A systematic literature review of stem education in indonesia (2016-2021): contribution to improving skills in 21st century learning. pegegog, 13(02). https://doi.org/10.47750/pegegog.13.02.17
Irawan, B., Oprasmani, E., & Fernando, A. (2022). Pelatihan penerapan pendekatan steam dalam pembelajaran biologi bagi mgmp biologi kota tanjungpinang. Jurnal Anugerah, 3(2), 69-75. https://doi.org/10.31629/anugerah.v3i2.3881
Ismiati, N. (2024). Implementing steam education in the independent curriculum: enhancing 21st century skills. Tadibia Islamika, 4(1), 21-27. https://doi.org/10.28918/tadibia.v4i1.7238
Izzania, R. D. S. M., Agusdianita, N., & Yusnia, Y. Penggunaan Pendekatan STEAM dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 7, No. 3).
Kurniawati, K., Abrar, A., Fakhruddin, M., Ayesma, P., & Kartikowati, T. (2022). Penguatan karakter melalui literasi sejarah untuk generasi muda. Perduli Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(02), 39-54. https://doi.org/10.21009/perduli.v3i02.29079
Leavy, A., Dick, L., Meletiou-Mavrotheris, Μ., Paparistodemou, E., & Stylianou, E. (2023). The prevalence and use of emerging technologies in steam education: a systematic review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 39(4), 1061-1082. https://doi.org/10.1111/jcal.12806
Maharani, A. and Yefterson, R. (2021). Pengembangan bahan ajar e-book interaktif dalam meningkatan literasi membaca siswa sekolah menengah atas. Jurnal Kronologi, 3(1), 390-399. https://doi.org/10.24036/jk.v3i1.99
Muntamah, M., Roshayanti, F., & Hayat, M. (2023). Potensi penerapan pendekatan steam (science, technology, engineering, art, mathematics) pada pembelajaran projek ipas (ilmu pengetahuan alam dan sosial) di smk. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 4(1), 77-83. https://doi.org/10.51874/jips.v4i1.79
Muwafiq, A. (2022). Penanaman nilai-nilai nasionalisme siswa melalui pembelajaran sejarah dari peristiwa pertempuran 10 november di surabaya. Jambi University, 2(2), 13-23. https://doi.org/10.22437/jejak.v2i2.20629
Ng, S. and Man, T. (2022). Civic engagement in the steam classroom: taking “teaching of sewage purification system” as an example. European Journal of Education and Pedagogy, 3(2), 111-116. https://doi.org/10.24018/ejedu.2022.3.2.303
Özer, Z. and Demirbatır, R. (2023). Examination of steam-based digital learning applications in music education. European Journal of Stem Education, 8(1), 02. https://doi.org/10.20897/ejsteme/12959
Purhanudin, M., Harwanto, D., & Rasimin, R. (2023). Revolusi dalam pendidikan musik: menganalisis perbedaan kurikulum 2013 dan kurikulum merdeka belajar. Tonika Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 6(2), 118-129. https://doi.org/10.37368/tonika.v6i2.569
Quigley, C., Herro, D., & Jamil, F. (2017). Developing a conceptual model of steam teaching practices. School Science and Mathematics, 117(1-2), 1-12. https://doi.org/10.1111/ssm.12201
Saidillah, A. (2018). Kesulitan peserta didik dalam proses pembelajaran sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah Indonesia, 1(2), 214-235. https://doi.org/10.17977/um033v1i22018p214
Sari, D., Mutiara, M., Vebibina, A., & Tobing, M. (2022). Pengembangan media pembelajaran Articulate Storyline berbasis animasi pada mata pelajaran anatomi fisiologi. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(6), 1708. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i6.8982
Sari, F., Pratiwi, U., & Fatmaryanti, S. (2022). Pengembangan media interaktif berbasis Articulate Storyline untuk meningkatakan keterampilan berpikir kreatif peserta didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains (Jips), 3(1), 24-32. https://doi.org/10.37729/jips.v3i1.1146
Sari, R. and Harjono, N. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Articulate Storyline tematik terhadap minat belajar siswa kelas 4 sd. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(1), 122. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i1.33356
Setyaningsih, S., Rusijono, R., & Wahyudi, A. (2020). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis Articulate Storyline terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa pada materi kerajaan hindu budha di indonesia. Didaktis Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(2). https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i2.4772
Sumarlina, R., Saleh, Y., & Pratiwi, A. (2024). Efektivitas proyek parasut menggunakan pendekatan science, technology, engineering, art, and mathematics (steam) terhadap hasil belajar siswa pada materi bangun datar kelas iv sdn karanganyar. edukasi temat. j. pendidik. sekol. dasar, 5(2), 39-43. https://doi.org/10.59632/edukasitematik.v5i2.458
Winarni, E. W. (2021). Teori dan praktik penelitian kuantitatif, kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.
Yusnia, Y., Heryanto, D., Agusdianita, N., & Fitriani, D. (2024). EFEKTIVITAS MEDIA INTERAKTIF TERINTEGRASI AUGMENTED REALITY BUDAYA DAERAH BENGKULU TERHADAP PEMAHAMAN BUDAYA SISWA. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 16, 555-562.
Yusnia, Y., Johan, S., Stiadi, E., & Agusdianita, N. Literasi Budaya dan Kewargaan Berbasis Budaya Lokal Tradisi Sekujang Desa Tapak Gedung Kepahiang. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 7, No. 3).
Yusnia, Y., Irawan, O. A., & Agusdianita, N. Pengaruh Video Pembelajaran Berbasis STEM Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SD Kelas IV. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(1).
Refbacks
- There are currently no refbacks.