Penggunaan Edpuzzle Sebagai Alat Evaluasi Pada Materi Teks Eksplanasi
Abstract
The use of Edpuzzle as an evaluation tool offers an interactive and enjoyable approach to measuring students' understanding in learning. The purpose of this research is to understand the steps in using and the results of Edpuzzle media as an evaluation tool for learning explanatory text material. This research uses a qualitative descriptive method. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The research results show that Edpuzzle provides a more interactive learning experience for students in understanding explanatory text material. Students appeared more focused and active when answering questions embedded in the instructional video. In conclusion, 8 students scored above the Minimum Completeness Criteria (KKM), indicating better engagement in the evaluation process.
Penggunaan Edpuzzle sebagai alat evaluasi menawarkan pendekatan interaktif dan menyenangkan dalam mengukur pemahaman siswa pada pembelajaran. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui langkah-langkah penggunaan dan hasil media Edpuzzle sebagai alat evaluasi pembelajaran materi teks eksplanasi. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Edpuzzle memberikan pengalaman belajar yang lebih interaktif bagi siswa dalam memahami materi teks eksplanasi. Siswa tampak lebih fokus dan aktif saat menjawab pertanyaan yang disisipkan dalam video pembelajaran. Kesimpulannya terdapat sebanyak 8 siswa memperoleh nilai di atas KKM, yang mengindikasikan adanya keterlibatan yang lebih baik dalam proses evaluasi.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnyani, N. K., Mahartini, K. T., & Primayana, K. H. (2025). Pengembangan Multimedia Interaktif untuk Materi Keragaman Budaya dan Kearifan Lokal pada Mata Pelajaran IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(4), 15. Anizar, & Sardin. (2023). Evaluasi Pada Kurikulum Merdeka. Edupedia Publisher. Asroni, O., Pratama, I. W. P., Sudarsana, I. P. E., Harjo, K. T., & Peong, H. K. (2024). Pelatihan Pemanfaatan Aplikasi Edpuzzle Sebagai Media Pembelajaran SMKN 3 Komodo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Indonesia, 5(1), 11–24. Azzahra, A. H., & Gusmaneli, G. (2025). Implementasi strategi pembelajaran ekspositori dalam pendidikan agama Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(3), 155–169. Caesarani, S., Prabawati, A. T., Nuryani, N., Purnamasari, A., Fitri, F., Novianti, N., & Sunarya, M. (2022). Pendampingan Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Ma Ponpes Al Islam. Jubaedah : Jurnal Pengabdian Dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 2(1), 42–50. https://doi.org/10.46306/jub.v2i1.60 Febriana, R. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Bumi Aksara. Grodotzki, J., Upadhya, S., & Tekkaya, A. E. (2021). Engineering education amid a global pandemic. Advances in Industrial and Manufacturing Engineering, 3, 100058. https://doi.org/10.1016/j.aime.2021.100058 Hadi, S., & Nadlifah, R. F. (2023). Realitas Bernalar Kritis Elemen Profil Pelajar Pancasila Wacana Membaca Buku Teks Bahasa Indonesia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 7(4), 598. https://doi.org/10.28926/riset_konseptual.v7i4.829 Huberman, M. B. M. & A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. SAGE Publications. Huda, K., & Djono, D. (2025). Mengintegrasikan Teori Pembelajaran Bermakna dan Konstruktivisme dalam Pembelajaran Sejarah di Era Digital. Jurnal Artefak, 12(1), 137–146. Kurniasih, S. R., Nugraha. Mulyawan Safwandy, & Muslih, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Video Interaktif berbasis Edpuzzle dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 8(2), 275–294. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2023.vol8(2).14513 Lutfiana, D. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran Matematika Smk Diponegoro Banyuputih. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4), 310–319. https://doi.org/10.51878/vocational.v2i4.1752 Mardhiyana, D., Setyarum, A., & Fitri, A. (2022). Penggunaan Video Interaktif Edpuzzle dalam Pembelajaran Matematika dan Bahasa pada Era Merdeka Belajar di SMP Al Fusha Kedungwuni. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 1671–1679. https://doi.org/10.20527/btjpm.v4i4.6139 Saba, S. S. (2024). Optimalisasi Penggunaan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektivitas Siswa. JME Jurnal Management Education, 2(2), 57–63. Stufflebeam, D. L. (1971). The Relevance of the CIPP Evaluation Model for Educational Accountability. Journal of Research and Development in Education, 5(1), 19–25. Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press. Yuliana, C., Setyaningrum, S., Fauziah, S., Mubarok, M. S., Nelly, & Mintarsih. (2025). Microteaching: Strategi Microteaching Dalam Pembelajaran Efektif. Sonpedia Publishing Indonesia.
Refbacks
- There are currently no refbacks.