Analisis Kesulitan Membaca Pemahaman pada Siswa Sekolah Dasar

Aira Mahgi Agnesya, Cicih Wiarsih

Abstract

Reading comprehension difficulties among elementary school students remain a common issue, yet they have not been extensively studied, despite their significant impact on students academic performance and literacy skills. This study aims to describe the factors contributing to students' difficulties in understanding reading materials and to identify the strategies employed by teachers, parents, and schools to address these challenges. A qualitative approach with a case study design was used, involving 11 fifth-grade students from fifth grade C at SD Negeri Ledug, selected through purposive sampling. Data were collected through observation, interviews, and documentation, and analyzed using the Miles and Huberman model. The findings indicate that reading comprehension difficulties stem from internal factors, such as low reading interest, weak memory, and limited vocabulary; as well as external factors, including limited instructional time, lack of parental support, an unconducive learning environment, and the influence of digital devices. The strategies implemented to overcome these issues include learning assistance from teachers and parents, and the implementation of school-based literacy programs. The study concludes that a synergistic collaboration between teachers, parents, and schools is essential in enhancing students' reading comprehension skills.

 

Kesulitan membaca pemahaman pada siswa sekolah dasar masih sering terjadi, namun belum banyak dikaji secara mendalam, padahal hal ini memengaruhi prestasi akademik dan kemampuan literasi. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan faktor penyebab kesulitan memahami isi bacaan dan strategi yang diterapkan oleh guru, orang tua, dan sekolah. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi kasus, melibatkan 11 siswa kelas VC SD Negeri Ledug yang dipilih melalui teknik purposive sampling. Data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, serta dianalisis menggunakan model Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kesulitan membaca pemahaman disebabkan oleh faktor internal, seperti rendahnya minat baca, lemahnya daya ingat, dan keterbatasan kosakata; serta faktor eksternal seperti waktu pembelajaran yang terbatas, kurangnya dukungan orang tua, lingkungan belajar tidak kondusif, dan pengaruh gawai. Strategi yang dilakukan meliputi pendampingan belajar oleh guru dan orang tua, serta pengadaan program literasi sekolah. Penelitian ini menyimpulkan pentingnya sinergi antara guru, orang tua, dan sekolah dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa.

Keywords

kesulitan membaca, membaca pemahaman, faktor internal, faktor eksternal, sekolah dasar.

Full Text:

PDF

References

Affandi, V. V. S., & Kaltsum, H. U. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menentukan Ide Pokok Paragraf (Studi pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar). Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 2453–2464. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i2.443

Almadiliana, Hadi Saputra, H., & Setiawan, H. (2021). Hubungan Antara Kemampuan Membaca Pemahaman Dengan Kemampuan Memahami Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PENDAGOGIA: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 57–65. https://jurnal.educ3.org/index.php

Apriani, W., Dewi, N. K., & Istiningsih, S. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III SDN 3 Ketapang Raya. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(3), 47–50. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2605

Çalışkan, E. F., & Ulaş, A. H. (2022). The Effect of Parent-Involved Reading Activities On Primary School Students’ Reading Comprehension Skills, Reading, Motivation, and Attitudes Towards Reading. International Electronic Journal of Elementary Education, 14(4), 509–524. https://doi.org/10.17275/per.22.144.9.6

Elmayantie, C., Norhayati, N., Rudini, R., & Haris, F. (2022). Penerapan Context Clues Untuk Pemahaman Bacaan Pada Mahasiswa Semester Ii Stmik Palangkaraya. Sebatik, 26(2), 659–665. https://doi.org/10.46984/sebatik.v26i2.2108

Halawa, N., & Lase, F. (2022). Mengentaskan Hoax Dengan Membaca Pemahaman Di Era Digital. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 235–243. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.32

Khairunisa, Z., & Kusumawardani, S. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menentukan Ide Pokok Paragraf Kelas V di SDN Pesanggrahan 04. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 11(2), 92–98. https://doi.org/10.17509/jppd.v11i2.63351

Lestari, L., & Ramadan, Z. H. (2024). Faktor Penyebab Kesulitan Membaca dan Dampaknya Terhadap Proses Pembelajaran Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan 13(001), 113–124. https://doi.org/10.58230/27454312.1553

Muhtar, S., Somadayo, S., & Wulandari, S. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Gubukusuma. Prodi PGSD FKIP Unkhair, 10(2), 11–19. https://doi.org/10.33387/pedagogik.v10i2.5517

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., Hayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2605

Nurgiyantoro, B. (2015). Penilaian Otentik Dalam Pembelajaran Bahasa. Gadjah Mada University Press.

Oakhill, J. (2020). Four Decades of Research into Children’s Reading Comprehension: A Personal Review. Discourse Processes, 57(5–6), 402–419. https://doi.org/10.1080/0163853X.2020.1740875

Oktafiani, E. N., & Irawan, D. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V dalam Menentukan Ide Pokok Paragraf. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 3(1), 8–14. https://doi.org/10.46772/kontekstual.v3i01.472

Pratiwi, A., Makki, M., Istiningsih, S., & Fauzi, A. (2024). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Siswa Dalam Memahami Isi Bacaan Cerita. 6(3). https://doi.org/10.29303/jcar.v6i3.7675

Putri, N. A. K. A., Maryanti, R., Wulandary, V., & Irawan, A. R. (2021). The Influence of COVID - 19 on the Reading Interest of 4th-Grade Elementary School Students. Indonesian Journal of Multidiciplinary Research, 1(2), 399–404. https://doi.org/10.17509/ijomr.v1i2.38576

Salsabila, A., Wulan, N. S., & Rosmana, P. S. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 8(3), 455–465. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i3.2605

Stelawati, Y., Nuraini Arifin, S., & Ardana Riswari, L. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Pada Pemahaman Teks Dekskriptif Kelas V Sd 1 Barongan. AL IBTIDAIYAH: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 1–9. https://doi.org/10.46773/ibtidaiyah.v5i1.893

Sugiyono. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D (Cetakan ke). ALFABETA CV.

Windiasari, D. A., Wiarsih, C., & Febrianta, Y. (2021). Kesulitan Membaca Pemahaman Peserta Didik Di Kelas Iva Sd Negeri 1 Karangnanas. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 239. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1034

Refbacks

  • There are currently no refbacks.