Pelaksanaan intervensi digitalisasi sekolah pada program sekolah penggerak di sekolah dasar

Ragil Ayu Novitasari, Sri Marmoah Marmoah, Tri Budiharo Budiharto

Abstract

Sekolah penggerak have five specific interventions for the sekolah penggerak program, namely: a consultative approach, learning with a new paradigm, data-based planning, strengthening school human resources, and school digitalization. This research aims to find out and describe the implementation of sekolah penggerak digitalization. The research approach used is descriptive qualitative research. The subjects of this research were school principals, teachers and education staff at SDIT Al Jabar Gondang Sragen. Data collection techniques in this research used interviews, observation and document study. The data analysis technique used is the Miles and Huberman data analysis technique. This research uses triangulation validation techniques and sources. The results of this research are the implementation of school digitalization at SDIT Al Jabar Gondang Sragen consisting of supporting resources, digitalconnectivity, and technology platforms.

Keywords

Digitalization implementation, school digitalization, sekolah penggerak program, elementary school

References

U. H. Salsabila dan N. Agustian, “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran, Islamika : Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, vol. 3, no. 1, hlm. 123–133, 2021. [2] F. Puja Ainun dkk., “Identikasi Transformasi Digital dalam Dunia Pendidikan Mengenai Peluang dan Tantangan di Era Disrupsi,” Jurnal Kewarganegaraan, vol. 6, no. 1, 2022. [3] R. Situmorang, S. Maudiarti, D. Ariana, dan Suprayekti, Kawasan Teknologi Pendidikan , 1 ed., vol. 1.Banten: Universitas Terbuka , 2019. [4] Z. Miftah dan F. Rozi, “Digitalisasi dan Disparitas Pendidikan di Sekolah Dasar,” Jurnal Media Komunikasi Hasil Penelitian Pendidikan Guru MI, vol. 03, no. 02, hlm. 149–163, 2022, doi: 10.37850/ibtida. [5] A. Akbar dan N. Noviani, “TANTANGAN DAN SOLUSI DALAM PERKEMBANGAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DI INDONESIA,” dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, Mei 2019, hlm. 18–25. [6] A. Muhazir dan H. Retnawati, “The teachers’ obstacles in implementing technology in mathematics learning classes in the digital era,” J Phys Conf Ser, vol. 1511, no. 1, hlm. 012022, Mar 2020, doi:10.1088/1742-6596/1511/1/012022. [7] D. Nugraha dkk., “DIGITALISASI PEMBELAJARAN DI SEKOLAH PEDALAMAN (Implementasi Pembelajaran Berbasis Komputer di SD Bina Dharma Muara Tiga dan Kebun Sentral Sumatera Utara),”Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, vol. 3, no. 1, hlm. 2019, 2019, [Daring]. Tersedia pada:https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpd [8] Kemendikbud Ristek, “Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi,” 2021. [9] S. Marmoah, S. Istiyati, H. Mahfud, Supianto, dan Sukarno, “Persepsi Guru terhadap Implementasi Program Sekolah Penggerak di Sekolah Dasar,” DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, vol. 6, no. 2,hlm. 361–371, 2022. [10] Halimatus Sakdiah, Aulia Rahimi, Ahmad Darlis, Siti Azminatasya Ammar, dan Dedi Ariyanto Daulay, “Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan,” Jurnal Pendidikan dan Konseling , vol. 5, no. 1, hlm. 692–697, 2023. [11] S. Abdullatif, F. Armin Nawai, dan Arin, “Pengelolaan Digitalisasi Sekolah Pada Sekolah Penggerak,”Jurnal Pedagogika , vol. 14, no. 01, hlm. 46–63, 2023. [12] Murhadi dan Ponidi, “Digitalisasi Sekolah Melalui Pengembangan Website dan Layanan Sekolah BerbasisTeknologi Informasi,” Jurnal INTEK, vol. 3, no. 1, hlm. 62–69, 2020. [13] H. Kresnadi, S. Halidjah, R. Pranata, dan H. Syahrudin, “Pemanfaatan Chromebook Dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar Negeri 18 Sungai Kakap,” JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, vol. 9, no. 1, hlm. 1–15, Apr 2023, doi: 10.31932/jpdp.v9i1.2028. [14] M. I. Aman, S. Sufyadi, A. H. Utama, dan U. L. Mangkurat, “Analisis Implementasi Pembelajaran Program Sekolah Penggerak Dalam Menghadapi Era New Normal di SDN Kebun Bungan 3 Banjarmasin,” 2023. [15] B. Khofah dan M. Syaifudin, “Analisis Kebijakan Pemerintah Mengenai Sekolah Penggerak,” JIP : Jurnal Inovasi Penelitian, vol. 3, no. 8, hlm. 7405–7410, 2023. [16] J. Siljebo, “Digitalization and digital transformation in schools: a challenge to educational theory?,” 2020, doi: 10.26203/b0m3-dk35. [17] N. Nurkolis, M. Muhdi, M. Maryant, dan W. Kusumaningsih, “Various Factors that Inuence the Successful Implementation of School Digitalization Policies,” KnE Social Sciences, Mar 2024, doi:10.18502/kss.v9i6.15270. [18] Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. PT. Alfabet, 2016. [19] Hermawansyah, “Manajemen Lembaga Pendidikan Sekolah Berbasis Digitalisasi di Era COVID-19,” Jurnal Studi Pendidikan, vol. 12, no. 1, hlm. 28–46, 2021, doi: 10.47625. [20] J. Sarminto, Parijo, dan B. B. Utomo, “PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN LCD PROYEKTOR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI,”Jurnal Untan, hlm. 1–15, 2016. [21] A. P. Astuti, Suyoto, Sumarno, dan E. Rumiarci, “Penggunaan Chromebook Pada Peserta Didik Kelas V SD Negeri Sambirejo 02 Semarang,” Jurnal Educatio , vol. 9, no. 2, hlm. 938–942, Jun 2023, doi:10.31949/educatio.v9i2.4825. [22] N. Hidayat dan H. Khotimah, “Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Kegiatan Pembelajaran,” Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Guru Sekolah Dasar, vol. 2, no. 1, hlm. 10–15, 2019. [23] A. H. Ghozaly dan M. Nasih, “ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PEREKRUTAN PESERTA DIDIK BARU DI SMP PLUS DARUSSALAM BLOKAGUNG TEGALSARI BANYUWANGI,” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam (JMPID), vol. 270, no. 2, hlm.270–291, 2021. [24] L. A. Rahmah dan S. Megawati, “IMPLEMENTASI PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK DI SD INSAN MULYA KECAMATAN DRIYOREJO KABUPATEN GRESIK,” Jurnal Publika, vol. 12, no. 1, hlm. 147–159, 2024. [25] N. Prasetyaningsih, A. Muiz, dan F. Fatimah, “Penggunaan Platform Merdeka Mengajar (PMM) untukPeningkatan Kompetensi Guru di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 8, no. 1, hlm. 788–798, Mar 2024,doi: 10.31004/basicedu.v8i1.7108. [26] S. Djusar, E. Asril, dan K. Anggraini, “Pemanfaatan Akun Belajar.id bagi Guru SMPN Binaan Khusus KotaDumai,” Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 7, no. 1, hlm. 111–116, Feb 2023, doi:10.30656/jpmwp.v7i1.5400

Refbacks

  • There are currently no refbacks.