Kemampuan membaca pemahaman ditinjau dari penguasaan kosakata dan minat baca pada peserta didik kelas v sd

Shinta Maharani, St. Y. Slamet, Sukarno Sukarno

Abstract

This purpose of this study is to demonstrate how grade V student’s reading comprehension ability (Y) and vocabulary mastery (X1) and reading interest (X2) relate to one another. The study employed a correlational study survey methodology. Students in grade V in public elementary schools in the Laweyan subdistrict during the 2023/2024 academic year made up the study’s population. A basic random sample strategy was employed in the sampling process. Methods for gathering data that involve questionnaires and tests. Tests were used on vocabulary mastery variables and reading comprehension ability. In order to read interest variables, questionnaires were employed. Both simple and multiple correlation analysis were employed as data analysis technique in this study. The result of this study are vocabulary mastery with reading comprehension ability, namely the correlation coefficient r count (0,99) > r table (0,202) with t count significance (67,81) > t table (1,66); the capacity to read comprehension is significantly correlated with, namely the correlation coefficient r count (0,993) > r table (0,202) with t count significance (83,83) > t table (1,66); the capacity to read comprehension is significantly correlated with vocabulary mastery and reading interest together with reading comprehension ability, namely R count (0,993) > R table (0,202), F count significance (3480,92) > F table (3,1) with a real level α = 0,05 and df 93.

Keywords

elementary school; vocabulary mastery; reading interest; reading comprehension ability

Full Text:

PDF

References

[1] Latifah 2018 Analisis Pengaruh Kompetensi dan Kemampuan Personal terhadap Kinerja Forum Ekon. FEB UNMUL 20(2), 87–96

[2] A. D. Nugroho, S. Y. Slamet, and S. Istiyati 2023 Pengaruh Model Pembelajaran Concept Sentence dan Penguasaan Kosakata Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Peserta Didik Kelas V di Sekolah Dasar Didakt. Dwija Indria 11(2)

[3] D. Febrianingsih 2021 Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Arab Salimiya J. Stud. Ilmu Keagamaan Islam 2(2), 21–39

[4] A. Ahmad 2017 Penerapan Permainan Bahasa (Katarsis) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas IV A SD Negeri 01 Metro Pusat EduHumaniora J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru 9(2), 75

[5] S. Muliawanti, A. Amalian, and I. Nurasiah 2022 Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III Sekolah Dasar J. Cakrawala Pendas 8(3), 860–869

[6] G. R. Sigit, D 2018 Penerapan Model Multiliterasi untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar J. Cakrawala Pendas 4(2)

[7] R. Sarika 2021 Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Di SD Negeri 1 Sukagalih caXra J. Pendidik. Sekol. Dasar 1(2), 49–56

[8] H. Safitri 2021 Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau dari Minat Membaca dan Penguasaan Diksi Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar J. Didakt. Dwija Indria

[9] D. N. Rahmawati, R. Rukayah, and R. Ardiansyah 2022 Analisis Minat Baca dan Motivasi dalam Kemampuan Membaca Pemahaman Literal pada Teks Cerita Narasi pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Didakt. Dwija Indria 10(2), 13–18

[10] E. Suryanti 2017 Hubungan Minat Baca dan Penguasaan Kosakata dengan Pemahaman Membaca Siswa Kelas VII SMP Islam Banda Aceh Master Bhs. 5(2), 128–136

[11] D. Viora 2017 Kontribusi Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas XI SMA Negeri I Kuok Kabupaten Kampar Provinsi Riau Sch. Educ. J. Pgsd Fip Unimed 7(2), 154–163

[12] R. T. Setyowati 2017 Hubungan Minat Baca dan Kebiasaan Membaca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Joyf. Learn. J. 6(2), 78–82

[13] A. Kholiq and D. Luthfiyati 2020 Tingkat Membaca Pemahaman Siswa SMA Kabupaten Lamongan KREDO J. Ilm. Bhs. dan Sastra 4(1), 17–32

[14] D. Utami 2014 Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Melalui Media Papan Selip (Slot Board) Pada Siswa Kelas II SDN Karangtalun Tahun 2013/2014 Universitas Muhammadiyah Surakarta

[15] A. Hendrayani 2023 Peningkatan Minat Baca dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah Melalui Penggunaan Reading CornerJ. Penelit. Pendidik.

[16] M. P. Widiyarto, S; Rusdianto 2018 Peningkatan Penguasaan Kosakata Siswa SD Melalui Penggunaan Media Boneka Tangan J. Pendidik. Guru Sekol. 1 (1)

[17] A. Tantri 2016 Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Acarya Pustaka 2(1), 1–29

[18] L. Atin, N; Cinda, E; Yanti 2024 Hubungan Minat Baca dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV Sekolah Dasar J. Basicedu

[19] N. Nurlelah, S. Istiningsih, and H. Setiawan 2022 Hubungan Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Cerita Fiksi Siswa Kelas V SDN Gugus 5 Cakranegara J. Ilm. Mandala Educ 8(1), 796–803

[20] I. Prihartini, H. S. Budi, and Warsiti 2015 Huungan Minat Baca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN se-kecamatan Klirong J. Didakt. Dwija Indria 1–5

Refbacks

  • There are currently no refbacks.