Hubungan minat membaca dan kebiasaan membaca dengan keterampilan menulis teks eksplanasi kelas v sekolah dasar

Yola Ahza Aqilah, Jenny Indrastoeti Siti Poerwanti, Supianto Supianto

Abstract

This study aims to find out the relationship between reading interest and reading habits with the writing skills of the explanatory text students of class V SD N Bugel 02 Salatiga 2022/2023. This research uses a quantitative approach to correlational research models. This research sample is students of class V SD N Bugel 02. Data collection techniques used are questionnaires and tests. The validation used is expert validation and instrument validity test. Data analysis was carried out by descriptive statistics and multiple correlation analysis. The results of the study indicate that students’ reading interests are low, students’ reading habits are low, and student’s writing skills of the explanatory text are moderate and all three have strong, positive, and significant correlations. It is hoped that this research can provide information regarding students’ reading interests, reading habits, and the writing skills of the explanatory text. These results should be taken into consideration by teachers and schools to improve the efforts that have been carried out by not only considering the application of literacy but also the cultivation of interest and habits in students so that in the future students can implement these experiences as supporting efforts writing skills.

Keywords

reading interest; reading habits; the writing skills of the explanatory text; elementary school

References

[1] R. A. Juwantara, 2019 “Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika,” Al-Adzka J. Ilm. Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah , 9(1), 27–34.

[2] L. Marinda, 2020 “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar,” An-Nisa’ J. Kaji. Peremp. dan Keislam., 13(1),116–152.

[3] D. Setiawan, T. Hartati, and W. Sopandi, 2019 “Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar Melalui Model Read, Answer, Disscuss, Explain, And Create,” J. Ilm. Pendidik. Dasar ,4(1), 1–16.

[4] H. Meidianasari, 2021 “Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Metode Kooperatif STAD pada Siswa Sekolah Dasar Kelas V,” J. Educ. FKIP UNMA, 7(3), 1061–1067.

[5] D. Yulistiani and D. Indihadi, 2020 “Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri,” PEDADIDAKTIKA J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, 7(3), 228–234.

[6] D. Trisnasari and R. Setiyadi, 2020 “Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas V Dengan Menggunakan Metode Inquiry Learning Dengan Setting Mind Mapping Technique,” J. Elem. Educ., 3(5), 208-221.

[7] D. Silaswati and R. Purwanti, 2021 “PENGGUNAAN TEKNIK NOTE TAKING PAIRS UNTUK Mengoptimalkan Kemampuan Menulis Teks Berita,” METAMORFOSIS J. bah. sast. Indonesia, dan pengajar., 14(1), 6–15.

[8] D. P. Utami, Slamet, and H. Mulyono, 2019 “Studi perbedaan antara strategi pembelajaran survey, question, read, reflect, recite and review (SQ4R) dan strategi pembelajaran ekspositori terhadap kemampuan membaca pemahaman ditinjau dari minat membaca pada peserta didik kelas IV sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria , 7(2), 55–60.

[9] H. N. E. Safitri, S. Y. Slamet, and T. Budiharto, 2021 “Kemampuan membaca pemahaman ditinjau dari minat membaca dan penguasaan diksi peserta didik kelas IV sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 9(5).

[10] A. Utama, S. Marmoah, and Suharno, 2020 “Penggunaan media games book untuk meningkatkan minat baca pembelajaran ips pada kelas iv sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 8(3), 7–12.

[11] N. Fitrianti, J. I. S. Poerwanti, and Sularmi, 2021 “Studi korelasi antara gaya belajar dan kebiasaan membaca dengan kemampuan berpikir kritis dalam pembelajaran ips di sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, 9(4).

[12] M. A. Budiawan, R. Winarni, and M. I. Sriyanto, 2021 “Pemakaian metode preview, questio, read, summarize, tes(pqrst) guna meningkatkan keterampilan membaca pemahaman peserta didik kelas iv sekolah dasar,” JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik., 6(4), 161-165.

[13] P. Sulistiani and F. N. Amalia, 2022 “Minat Membaca dan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi,” JURNAL DIDACTIQUE BAHASA INDONESIA, 3(1), 65–74.

[14] D. W. Simamora, V. Y. Harmayanti, and Sulistianingsih, 2021 “Reading Habits as a Determining Factor in Writing Skill,” J. STKIP Kusuma Negara, 65–69.

[15] S. E. Fitria and V. F. Ariva, 2018 “Analisis Faktor Kondisi Ekonomi, Tingkat Pendidikan Dan Kemampuan Berwirausaha Terhadap Kinerja Usaha Bagi Pengusaha Pindang Di Desa Cukanggenteng,” J. Manaj. Indones., 18(3), 197–208.

[16] M. Lita, D. Ramadhanti, and Samsiarni, 2022 “Kontribusi Minat Baca Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas XI SMA Negeri 12 Padang Tahun 2022/2023,” ALINEA J. Bahasa, Saslra, dan Pengajaran, 2(2), 231–241.

[17] J. R. R. PUTRA, L. Erviana, and Sugiyono, 2020 “Hubungan antara Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas 5 SD Negeri di Gugus 03 Kecamatan Pacitan,” J. STKIP PGRI Pacitan, 1–12.

[18] N. Diarani and K. Syamsi, 2019 “The contribution of the reading habit, vocabulary mastery, and grammar to the experience writing skill of 5th grade students of state elementary schools,” J. Prima Edukasia, 7(1), 28–39.

[19] N. Fauziah, 2022 “Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Keterampilan Menulis Permulaan Siswa Sekolah Dasar pada Masa Pandemi Covid-19,” J. Basicedu, 6(2), 1541–1550.

[20] A. Rinawati, 2020 “Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis peserta didik Sekolah Dasar,” Educ. J. J. Penelit. Pendidik., 4(1), 1–10.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.