Analisis kesalahan paragraf dalam menulis karangan deskripsi peserta didik kelas VI pada pembelajaran bahasa Indonesia

Febriyanti Diah Kusumaning Dewi, St. Y Slamet, Sandra Bayu Kurniawan

Abstract

This study aims to describe paragraph errors in the description essay. Paragraph errors in the form of, (1) Element completeness errors, (2) Unity errors, and (3) Cohesion errors. Then the most dominant error and the cause of paragraph errors in the description essay of grade VI elementary school. This research is qualitative descriptive research, the subjects in this study were sixth grade students. Data collection using document studies and interviews. The validity test technique used is triangulation of sources and techniques. The technical data analysis used is the analysis of Tarigan-language fragments. The results of this study are as follows. Element completeness errors were found to be 48.56%, unity errors of 25.44%, and cohesiveness errors of 25.83%. The most dominant error is the error of elemental completeness. Factors causing paragraph errors caused by students include: lack of student interest in Indonesian language, especially writing and reading, lack of vocabulary, and low motivation of students to learn Indonesian. While the factors that come from the class teacher are in the form of choosing inappropriate learning models or strategies, delivery that is only fleeting in a short time.

Keywords

Language error. error model. description essay. Indonesian language learning and elementary school

Full Text:

PDF

References

[1] T. Wiratno and R. Santosa 2014 Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial

[2] F. P. Rahmawati 2015 Menilik Keberadaan Bahasa (Sastra) Indonesia sebagai Penghela Ilmu Pengetahuan di Sekolah Dasar Semin. Nas. Pendidik. Bhs. Indones., pp. 161–165

[3] Y. Mulyati 2015 Hakikat Keterampilan Berbahasa Keterampilan Berbahasa Indonesia SD Keterampilan Berbahasa Indones. SD, pp. 1–34

[4] W. N. Budiarti and M. A. Riwanto 2021 Pengembangan Modul Elektronik (E Modul) Keterampilan Berbahasa Dan Sastra Indonesia Sd Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Mahasiswa Pgsd,” Elem. Sch. J. Pendidik. dan Pembelajaran ke-SD-an 8(1) pp. 97–104

[5] F. Atiqoh 2018 Teknik Maudhu’ Usbu’Iy Sebagai Alternatif Untuk Meningkatkan Penguasaan Keterampilan Reseptif Dan Produktif Bahasa Arab,” Semnasbama, 2(0) pp. 197–212

[6] H. Khotimah and K. C. Suryandari 2016 Analisis Kesulitan Menulis Karangan pada Siswa Kelas IV SDN 2 Panjer,” Pros. Semin. Nas. Inov. Pendidik., pp. 491–500

[7] S. Y. Slamet 2008 Dasar-Dasar Keterampilan Berbahasa Indonesia. Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan (LPP) UNS

[8] Y. Yuliana 2020 Pengaruh Minat Baca dan Penguasaan Kosakata terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Diskurs. J. Pendidik. Bhs. Indonesia 2(3) p. 288

[9] H. Aswat, M. Basri, M. I. Kaleppon, and A. Sofian 2019 Pembelajaran Menulis Karangan Deskripsi Menggunakan Media Gambar J. Pendidik. dan Pengajaran, p. 11

[10] E. Syahputra, M. Hamidiyah, and N. Fahria Nasution 2022 Penerapan dan Pengembangan Paragraf Bahasa Indonesia dalam Pendidikan Pembelajaran Mahasiswa J. Multidisiplin Dehasen 1(3) pp. 265–268

[11] T. Mahmud 2017 Identifikasi Paragraf Argumentasi Dalam Karya Berbentuk Cerpen Pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Banda Aceh J. Metamorf 5(1) pp. 44–54

[12] Ayudia, E. Suryanto, and B. Waluyo 2016 “Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Laporan Hasil Observasi Pada Siswa SMP,” BASASTRA J. Penelit. Bahasa, Sastra Indones. dan Pengajarannya, 4(1) pp. 34–49

[13] H. Budiyono 2020 Paragraph and Its Development Pattern: A Study of Essays Written by Elementary School Students Int. J. Lang. Teach. Educ 4(2) pp. 96–108

[14] R. P. Suci, Chumdari, and I. R. W. Atmojo 2021 Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia pada teks karangan narasi peserta didik kelas v SD J. Pendidikan Indonesia UNS 9(2) pp. 1–6

[15] H. G. Tarigan, Pengajaran Analisis Kesalahan Berbahasa. Angkasa Bandung, 2011.

[16] A. Martanti 2022 Analisis Kesalahan Penggunaan Kaidah Kebahasaan dalam Karangan Deskripsi Peserta Didik Kelas IV SD Negeri Tegalayu Surakarta Tahun Ajaran 2021/2022 Didakt. Dwija Indria 10(4) pp. 1–6

[17] H. G. Tarigan, 2015 Pengajaran Kosakata. Bandung Angkasa

[18] A. M. Solehah 2022 Analisis kesalahan penggunaan bahasa dalam karangan teks eksplanasi peserta didik kelas v sdn tegalayu surakarta tahun ajaran 2021/2022,” J. Pendidik. Dasar 11(1) pp. 1–6

[19] E. Ramaniyar, A. A. Alimin, and H. Hariyadi 2019 Penggunaan Bahasa Indonesia Dalam Penulisan Artikel Ilmiah J. Pendidik. Bhs 8(1) p. 34

[20] Z. A. Lutfiah, R. Rukayah, and S. Kamsiyati 2021 Analisis kesulitan menulis teks deskripsi pada peserta didik kelas IV sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(5)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.