Faktor yang mempengaruhi kemandirian belajar dalam projek penguatan profil pelajar pancasila

Tri Sulistiarini, Sri Marmoah, Muhammad Ismail Sriyanto

Abstract

Project to Strengthen Pancasila Student Profile (P5) is very important to improve the character of students, especially independent learning. The novelty of this research is that it focuses on the factors that influence learning independence in the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5). This research uses descriptive qualitative methods with a qualitative approach. Factors that affect the learning independence of students in class are divided into two, namely internal factors and external factors. Internal factors include the ability of students to get used to learning on their own after understanding the teacher's explanation, focusing on working on projects, and developing interests according to their wishes. Meanwhile, external factors include a supportive family environment, a supportive community environment, supportive teachers, and friends who influence all attitudes of students. Factors that influence learning independence in the Project to Strengthen Pancasila Student Profiles (P5) for class II B and V B SD N Kleco II are influenced by internal factors and external factors.

Keywords

Project to Strengthen Pancasila Student Profile (P5); Factors that affect the learning independence; elementary school

Full Text:

PDF

References

S. Ulandari and D. Dwi, “Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai,” vol. 8, no. 2, pp. 12–28, 2023. [2] Nurfaadhilah, “FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEMANDIRIAN UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS HARGA DIRI SESEORANG,” 2019. [3] A. Afandi, “Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Belajar Mahasiswa Di Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19,” Satya Widya, vol. 38, no. 1, pp. 57–67, 2022, doi: 10.24246/j.sw.2022.v38.i1.p57-67. [4] D. M. Nuryamin, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Kemandirian Belajar Siswa Kelas Xi,” 2020. [5] A. Sri and T. Sukardi, “Faktor-faktor yang mempengaruhi kemandirian untuk berwirausaha pada siswa SMK,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 3, no. 3, pp. 334–346, 2013, doi: 10.21831/jpv.v3i3.1847. [6] Y. Nailufar, “Analisis Kemandirian Belajar Siswa Dalam Sistem Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19 di Kelas VB SDN Dukuhan Kerten No. 58,” Universitas Sebelas Maret, 2021. [7] R. Ningsih, “Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Perhatian Orang Tua Tehadap Prestasi Belajar Matematiak,” vol. 6, no. 1, pp. 73–84, 2016. [8] A. Sahnaki, “PENGARUH KONSEP DIRI TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA PADA MATAPELAJARAN EKONOMI DI SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI 4 PEKANBARU,” 2022. [Online]. Available: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders [9] F. Wastono, “Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa SMK pada Mata Diklat Teknologi Mekanik dengan Metode Problem Based Learning,” J. Pendidik. Teknol. dan Kejuru., vol. 22, no. 4, p. 396, 2016, doi: 10.21831/jptk.v22i4.7837. [10] A. P. Laksana and H. S. Hadijah, “Kemandirian belajar sebagai determinan hasil belajar siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 4, no. 1, p. 1, 2019, doi: 10.17509/jpm.v4i1.14949. [11] E. Susilowati, “Hubungan Kebiasaan dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV SDN Gugus Sunan Ampel Kecamatan Demak,” Skripsi, pp. 1–178, 2017, [Online]. Available: http://lib.unnes.ac.id [12] G. Gusnita, M. Melisa, and H. Delyana, “Kemandirian Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif TPSq,” J. Absis J. Pendidik. Mat. dan Mat., vol. 3, no. 2, pp. 286–296, 2021, doi: 10.30606/absis.v3i2.645. [13] D. R. Hidayat, A. Rohaya, F. Nadine, and H. Ramadhan, “KEMANDIRIAN BELAJAR PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN DARING PADA MASA PANDEMI COVID -19,” Perspekt. Ilmu Pendidik., vol. 34, no. 2, pp. 147–154, 2020. [14] N. ANNET and J. Naranjo, “PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA,” Appl. Microbiol. Biotechnol., vol. 85, no. 1, pp. 2071–2079, 2014. [15] I. Sugianto, S. Suryandari, and L. D. Age, “Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Di Rumah,” J. Inov. Penelit., vol. 1, no. 3, pp. 159–170, 2020, doi: 10.47492/jip.v1i3.63. [16] W. Mulyantari, “Studi Identifikasi Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemandirian Belajar Pada Mahasiswa Perantau Fakultas Psikologi Universitas Medan Area,” p. 55, 2019, [Online]. Available: http://repository.uma.ac.id/bitstream/123456789/10595/1/128600239 - Weni Mulyantari - Fulltext.pdf [17] F. Thoken, “Analisi Kemandirian Belajar Siswa Kelas X SMA Kemala Bhayangkari Sungai Raya,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Khatulistiwa, vol. 6, pp. 1–7, 2018, [Online]. Available: https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23010 [18] E. Salina, M. Thamrin, and Sutarmanto, “Faktor-Faktor Penyebab Anak Menjadi Tidak Mandiri Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudatul Athfal Babussalam,” J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 6, pp. 1–10, 2014.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.