Analisis peran guru dalam penanaman sikap sosial siswa pada proses pembelajaran ips tatap muka terbatas kelas v sekolah dasar

Nida Azizah, Siti Istiyati, Siti Kamsiyati

Abstract

AbstractThis study aims to describe the role of teachers in instilling social attitudes of grade V students through the social studies learning process Face-to-face is limited. This research is a descriptive qualitative research. Subject This study included five student respondents and one grade V B elementary school teacher Mangkubumen Kidul No. 16 Surakarta. Data collection is carried out by observation, interview, and questionnaire techniques. Test the validity of data in This study used triangulation techniques and time. Data analysis using interactive analysis models by Miles and Huberman. The results of this study show that teachers instill social attitudes in social studies learning through the application of learning strategies in the form of routine activities, modeling activities, and spontaneous activities. Each component of RPP are linked to instilling social attitudes at the beginning, core, and end of learning. Based on data analysis related to the form of instilling social attitudes, the average grade V B student has shown a form of honest social attitude, courtesy, discipline, tolerance, and please help. It can be concluded that the teacher plays an important role in instilling students' social attitudes in the process Face-to-face social studies learning is limited to class V B.

Kata kunci: Instillation of social attitudes, Social Sciences, limited face-to-face learning, primary school, elementary school               

Full Text:

PDF

References

[1] E. Surahman and Mukminan, “Peran Guru IPS Sebagai Pendidik Dan Pengajar Dalam Meningkatkan Sikap Sosial Dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP,” Harmon. Sos. J. Pendidik. IPS , 4(1), 2017.

[2] D. P. Hadi, “Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas V (Penelitian Kualitatif Di Min 11 Bandar Lampung),” 2017.

[3] Y. Utami, A. Purnomo, and R. Salam, “Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran IPS Pada Siswa SMP Islam Sudirman Ambarawa Kabupaten Semarang,” Sosiolium 1(1), 2019.

[4] N. A. Suci, S. Istiyati, and S. Kamsiyati, “Analisis Kesulitan Belajar IPS dan Upaya Penanganan pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J.Pendidikan Dasar, 10(2), pp. 449, 2022.

[5] L. D. Rismayani, I. W. Kertih, and L. P. Sendratari, “Penanaman Sikap Sosial Melalui Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas Vii Smp Negeri 2 Singaraja,” J. Pendidik. IPS Indonesia, 4 (1), pp. 8–15, 2020.

[6] C. M. Dewi, J. I. S. Poerwanti, dan Sularmi, “Analisis kesulitan belajar IPS tema 1 indahnya kebersamaan pada siswa kelas IV sekolah dasar,” J. Pendidik. Indonesia, 8(1), pp. 449, 2022.

[7] A. Rijali, “Analisis Data Kualitatif Al Hadharah,” J. Ilmu Dakwah, 17(33), pp. 81, 2019.

[8] T. Lickona, “Pendidikan Karakter: Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar & Baik,” Nusamedia, 2019.

[9] A. Kushartanti, “Perilaku Menyontek Ditinjau Dari Kepercayaan Diri,” Jurnal Indigenus, 11(1), pp. 38-46, 2009.

[10] K. Safitri, Pentingnya Pendidikan Karakter Untuk Siswa Sekolah,” Jurnal Pendidikan Tambusai, 2020.

[11] S. W. Adiningtiyas, “Program Bimbingan Pribadi Untuk Meningkatkan Perilaku Disiplin Siswa,” Kopasta: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 4(2), pp. 55–63, 2017.

[12] Daryanto & S. Darmiatun, “Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah,” Yogyakarta: Gava Media, 2013.

[13] S. Delvia, “Mengulas Tolong Menolong Dalam Perspektif Islam,” PPKn Dan Hukum, 14(2), pp. 113, 2019.

[14] S. I. Wardani, H. Mulyono, and F. P. Adi, “Analisis Dampak Kompetensi Guru Pada Implementasi Pendidikan Karakter Siswa Kelas Rendah Selama Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar,” J. Didaktia Dwija Indria, 9(5), pp. 1–7, 2021.

[15] Setyanto, Ardi, “Interaksi dan Komunikasi Efektif Belajar-Mengajar,” Yogyakarta: Diva Press, pp. 213, 2017.

[16] Rikizaputra, Rikizaputra, & Lestari, Reni, “Analisis Kemampuan Guru Memunculkan Aspek Inkuiri Dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Dan Kesesuaian Pada Proses Pelaksanaan Pembelajaran Di SMPIT Al-Ittihad Rumbai,” Bio-Lectura, 5(2), pp. 129-139, 2018.

[17] L. Rofiah, R. Wati, & W. Maslahah, “Analisis Strategi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran IPS Di SMP Islam Kepanjen,” Primary Education Journals (Jurnal Ke-SD-An), 2(2), pp. 144-151, 2022.

[18] N. Ulwiyah, “Optimalisasi Metode Pembelajaran Ips Mi Untuk Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa,” Religi: Jurnal Studi Islam, 5(2), pp. 169-200, 2014.

[19] S. Ifrianti, Y. Emilia, “Pemanfaatan lingkungan sekitar Sebagai media pembelajaran IPS untuk meningkatkan Aktivitas dan hasil belajar peserta didik kelas III MIN 10 Bandar Lampung,” Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(2), pp. 22-42, 2016.

[20] S. Ramadhani, N. Nursalam, & M. Madani, “Penanaman Sikap Sosial melalui Pembelajaran IPS pada Siswa Sekolah Dasar Negeri,” Gema Wiralodra, 13(1), pp. 181-197, 2022.

[21] W. N. Sari, “Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS,” PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1(1), pp 10-14, 2021.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.