Peningkatan keterampilan sosial komunikasi melalui model creative problem solving(CPS) dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar

Eri Nugraheni, Hadi Mulyono, Hadiyah Hadiyah

Abstract

. This research aims to improve social communication skills through creative problem solving models in social education science learning. This research is a Class Action Research with research subjects of grade 4 students of SD Negeri Sibela Barat No.251 Surakarta Academic Year 2019/2020 which amounts to 16 students and the object of research is social communication skills in social studies lessons. Data collection techniques in the form of observation, interviews, tests, and document analysis. validity of the content. The data analysis used is Miles-Huberman's interactive analysis model. The average yield on pre-action was 65.62 with a skilled category of 25%. Then in the first cycle the average value increased to 75 with a skilled category of 56.25&. Then in the second cycle the average value reaches 81.25. skilled category of 87.5%. Based on the results of the research, it can be concluded that the ability of social communication skills in IPS learning can be strengthened through creative problem solving models. This research is expected to be a reference and development both in learning and similar research.

Keywords

Ilmu Pendidikan Sosial, Keterampilan Sosial Komunikasi, Pemecahan Masalah Kreatif

Full Text:

PDF

References

Pamungkas, P. A. (2019). Peningkatan Keterampilan Sosial Siswa melalui Model Pembelajaran Team Games Tournament dalam Pembelajaran IPS Kelas V SDN Setono no.95. Didaktika Dwija Indria, 7 (4), 2-7.

Mushfi. (2017). Model Interaksi Sosial dalam Mengelaborasi Keterampilan Sosial. Jakarta: Grafindo Litera Media.

Oktaviyani, J. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take And Give untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi dalam Pembelajaran IPS pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 8(2), 6-9.

Ginanjar. (2016). Penguatan Peran IPS dalam Peningkatan Keterampilan Sosial Peserta Didik. Jurnal Unnes, 1(1), 5-7.

Anshori, S. (2014). Kontribusi Ilmu Pengetahuan Sosial dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Sosial dan Ekonomi, 3(2), 6-9.

Udin S.Winaputra, d. (2015). Materi dan Pembelajaran IPS SD. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sumantri, M. N. (2001). Pembaharuan Pendidikan IPS. Bandung: Rosda.

Sapriya. (2009). Pendidikan IPS. Bandung: Rosda Karya.

Sumaatmadja, N. (1988). Studi Geografi Suatu Pendekatan dan Analisa Keruangan. Bandung: Alumni.

Permendikbud. (2013). Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Permendikbud.

Pramestika, R. A. (2020). Model Pembelajaran Creative Problem Solvin pada Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 5(3), 4-6.

Widiawati, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Creative Promblem Solving untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah pada Soal Cerita Bangun Ruang Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 7(1), 5-9.

Seila Melisa, d. (2018). Model Pembelajaran Creative Problem Solving(CPS) untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Vidya Karya, 33(1), 8-9.

Wijayanto, S. S. (2017). Peningkatan Keterampilan Menyusun Hipotesis melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving dalam Pembelajaran IPA. Dikdaktika Dwija Indria, 1(4), 3-8.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.