Peningkatan sikap sosial melalui model pembelajaran kooperatif tipe group investigation (GI) dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar

Ummu Khasanah, Hadi Mulyono, Hadiyah Hadiyah

Abstract

This study aims to improve students social attitudes by applying the Group Investigation (GI) type of cooperative learning model. This research is a Classroom Action Research with two cycles. Grade IV students of SD Negeri Tegalsari No. 60 Surakarta academic year 2019/2020 totaling 24 students. Data collections techniques in the form of interviews, observation, and documentation. Data analysis used triangulation of sources and techniques. The results of the observation showed that the social attitudes of students in the very good category were 11 students (45.83 %) which increased in the first cycle by 14 students (58.33 %) and increased in the second cycle as many as 21 students (85.42 %) who had social attitudes in the very good category. Based on the results of these studies, it can be concluded that the application of the Group Investigation (GI) cooperative learning model can improve students social attitudes. This research contributes to being used as a reference in the development of various learning activities on social studies subjects.

Keywords

Sikap Sosial, Group Investigation, IPS

Full Text:

PDF

References

Ibrahim, S. B. (2016). Pengaruh Character Education Training melalui Outbond Training untuk Peningkatan Kejujuran dan Integritas. Psikologi Pendidikan dan Konseling, (2) 12-19.

Sari, K. T. (2019). Analisis Teknik Penilaian Sikap Sosial Siswa dalam Penerapan Kurikulum 2013 di SDN 1 Watulimo. Edu Humaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 11 (1), 21.

Afandi, R. (2011). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. PEDAGOGIA Jurnal Pendidikan, 1 (1), 85.

Judiani, S. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (9), 280.

Surahman, M. E. (2017). Peran Guru IPS sebagai Pendidik dan Pengajar dalam Meningkatkan Sikap Sosial dan Tanggung Jawab Sosial Siswa SMP. Jurnal Pendidikan IPS , 4 No. 1 (5922), 1-13.

Francisco, A. (2013). Studi tentang Perkembangan Karakter Jujur pada Anak Usia Dini. Journal of Chemical Information and Modeling, 53 (9), 1689-1699.

Damantari, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) pada Tema Daerah Tempat Tinggalku untuk Meningkatkan Sikap Sosial Siswa di Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 3 (6), 7-8.

Masood, F. (2019). An Interpretive Structural Modeling of Teamwork. Journal Education Sciences, 1.

Soimin. (2017). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Wulandari, A. d. (2015). Peningkatan Kemampuan Kerjasama dalam Tim melalui Pembelajaran Berbasis Lesson Study. Elinvi (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 1 (1), 9-16.

Syafitri, R. (2017). Meningkatkan Tanggung Jawab Belajar melalui Strategi Giving Questions and Getting Answers pada Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 1 (2), 57-63.

Putri, F. D. (2019). Penerapan Model Decision Making untuk Meningkatkan Sikap Sosial Kerjasama pada Pembelajaran IPS Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 7 (5), 5-8.

Nurdyansyah, F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Pamungkas, T. Y. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Perjuangan Mempertahankan Kemerdekaan Indonesia melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Kelas V Sekolah Dasar. Didaktika Dwija Indria, 7 (8), 8-9.

Nurlaela, A. (2014). Peranan Lingkungan sebagai Sumber Pembelajaran Geografi dalam Menumbuhkan Sikap dan Perilaku Keruangan Peserta Didik. Jurnal GEA, 14 Nomor 1 (9).

Santoso, F. L. (2016). Pendidikan Teori, Penelitian, dan Pengembangan. Belajar Siswa, 1 Nomor 4, 692-697.

Olga, I. E. (2017). The Experience of Studying Specific Features of Social Attitudes and Value Orientations Among Normative and Deviant Teenagers. Eurasion Journal of Analytical Chemistry, 2.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.