Implementasi pembelajaran tematik berbasis sistem dalam jaringan di kelas III sekolah dasar

Lathifah Aulia Sari, Chumdari Chumdari, Karsono Karsono

Abstract

This research aims to describe implementation of system-based thematic learning, in terms of supporting and inhibiting factors, efforts to optimize supporting factors, and overcoming inhibiting factors. This research was conducted at thrid grade SDN Tunggulsari II Laweyan Surakarta. This  research used descriptive qualitative methods. The subjects of this research were teachers, students, and parents. Data collection techniques were observation, interviews, and document study. Implementation of online system-based thematic learning to regard condition of students and parents considerations. In implementation there are supporting factors are interest in learning, maximum parental assistance, availability of mobile phones, internet quota, and a stable network. While the inhibiting factors are lazy to learn, less maximal parental assistance, limited cellphone facilities, internet quota limited, and unstable network. Efforts to optimize the supporting factors are motivation and data collection on the distribution of internet quota assistance on a regular basis. Efforts to overcome inhibiting factors are teacher motivation and assistance, between parents and students, as well as the role of the community. This research is important for improve learning during the Covid-19 pandemic.

Keywords

thematic learning, online learning system, elementary school

Full Text:

PDF

References

Presiden Republik Indonesia 2018 Undang Undang Nomor 6 tahun 2018 tentang Kekarantinaan Wilayah

Presiden Republik Indonesia 2020 Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2020

Kemendikbud 2020 Surat Edaran Sekretaris Jenderal No.15 Tahun 2020 Pedoman Pelaksanaan Belajar Dari Rumah Selama Darurat Bencana COVID-19 di Indonesia Sekr. Nas. SPAB (Satuan Pendidik. Aman Bencana), no. 15 1–16

F I S K Wardani 2019 Analisis Kesulitan Guru Dalam Mengembangkan Desain Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar Fundam. Pendidik. Dasar 2(2) 64–68

N Ain and M Kurniawati 2013 Implementasi Kurikulum KTSP: Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar J. Inspirasi Pendidik. 3(2) 316–328

A Kurniawan 2020 Pemanfaatan JB Class untuk Mendorong Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19 Ideguru J. Karya Ilm. Guru 5(1) 1–8

Media Indonesia 2020 Belajar di Masa Pandemi

H Putria, L H Maula, and D A Uswatun 2020 Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar J. basicedu 4(4) 861–872

H A Rigianti 2020 Kendala Pembelajaran Daring Guru Sekolah Dasar di Kabupaten Banjarnegara Elem. Sch. 7(2) 297–302

F Nugrahani 2014 Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Cakra Books

S Siyoto and A Sondik 2015 Dasar-Dasar Metodologi Penelitian Yogyakarta: Literasi Media Publishing

Sugiyono 2017 Metodologi Penelitian Pendidikan Bandung: Alfabeta

R Ananda 2019 Perencanaan Pembelajaran Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI)

F Jaya 2019 Perencanaan Pembelajaran Medan: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara

Asrul, R Ananda, and Rosinta 2014 Evaluasi Pembajalaran. Medan: Citapustaka Media

W A Ramadhani, Chumdari, and Karsono 2021 Analisis soal evaluasi pembelajaran tematik semester 1 berdasarkan perspektif HOTS di kelas V sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(2) 1-6

V S Devi, S B Kurniawan, and P Rintayati 2021 Efektivitas pembelajaran dalam jaringan ( online learning ) selama wabah covid-19 pada peserta didik kelas v sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(2) 1–6

R Yunita and U Hanifah 2020 Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19 Edukatif J. Ilmu Pendidik. 2(3) 232–243

R Pawicara and M Conilie 2020 Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Kejenuhan Belajar Mahasiswa Tadris Biologi Iain Jember di Tengah Pandemi Covid-19 ALVEOLI J. Pendidik. Biol. 1(1) 29–38

W Yulianingsih, S Suhanadji, R Nugroho, and M Mustakim 2021 Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19 J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini 5(2) 1138–1150

M I Rosyada, I R W Atmojo, and D Y Saputri 2021 Dampak implementasi pembelajaran dalam jaringan ( daring ) mengenai kualitas pembelajaran ipa di sekolah dasar pada masa pandemi covid-19 Didakt. Dwija Indria 9(4) 1–5

N F Wati, H Mulyono, and S Istiyati 2021 Analisis efektivitas pembelajaran daring dalam mata pelajaran ips kelas v sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 9(4) 1–6

A Kanifah, R Susanto, and A D Saputra 2020 Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam J. Mhs. TARBAWI J. Islam. Educ. 4(1) 1–12

G Ramdhani 2020 Penerima Bantuan Paket Kuota Internet dari Kemendikbud Meningkat Hingga 37,5 Juta Liputan 6

L Widad 2017 Peran Serta Masyarakat Dalam Meningkatkan Mutu Pendididikan Di Mi Ma’Arif Nu 1 Pageraji Dan Mi Ma’Arif Nu 1 Langgongsari Kecamatan Cilongok Kabupaten Banyumas IAIN Purwokerto

Munir 2012 Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Bandung: Alfabeta, 2012.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.