Analisis aktivitas belajar bahasa Indonesia tema 5 di rumah selama pandemi covid-19 peserta didik kelas IV sekolah dasar

Leny Karismawati, Sukarno Sukarno, Muhammad Ismail Sriyanto

Abstract

Activities carried out between individuals and individuals with an environtment that will bring good change. Learning activities are very influential on the learning outcomes of students. The purpose of this study was to analyze the learning activities of fourth grade students in the subject of Indonesian language theme 5 Elementary School of Pajang 4 Surakarta.This research uses qualitative research with a case study method. The activities studied were visual activities, speaking activities, listening activities, writing activities,and motor activities carried out during learning at home. This research subjects were teachers and all of fourth grade students. Data obtained from questionnaire sheets, interviews, and documentation. The results of visual activities were in the the medium category with total 16 students. The indicators speaking activities in the medium category with total 12  students. For the medium category of listening activities, the number of students is 17 students. The indicator for writing activity in the medium category with 17 students. And the last is high category is for motor activity with total 16 students.

Keywords

learning activities; Indonesian language; students; COVID-19; elementary school

Full Text:

PDF

References

Lidia Mansur dan R T Muskania 2018 Strategi Think Pair Share Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam J Riset Pendidikan Dasar 3(2) 207–213

S Alfiah S Isitiyati dan H Mulyono 2021 Analisis Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran IPS Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 9(5)

N Nuraini F Fitriani dan R Fadhilah 2021 Hubungan Antara Aktivitas Belajar Siswa Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Kimia Kelas X SMA Negeri 5 Pontianak AR-RAZI Jurnal Ilmiah 6(1)

A Athena E Laelasari dan T Puspita 2020 Pelaksanaan Disinfeksi Dalam Pencegahan Penularan Covid-19 Dan Potensi Risiko Terhadap Kesehatan Di Indonesia J Ekologi Kesehatan 19(1) 1–20

P Rintayati R S Putra dan S B Kurniawan 2021 Dukungan Orang Tua Terhadap Pembelajaran dalam Jaringan ( daring ) di Sekolah Dasar Selama Masa Pandemi Coronavirus Didaktika Dwija Indria 9(4) 1–6

H P Susanto 2016 Analisis Hubungan Kecemasan Aktivitas Dan Motivasi Berprestasi Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa J Tadris Matematika 9(2) 134-147

Aliwanto 2017 Analisis Aktivitas Belajar Jurnal Konseling GUSJIGANG 3(1) 64–71

N Rahmadani dan I. Anugraheni 2017 Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 SD J Pendidikan dan Kebudayaan. 7(3) 241-250

A Halik dan Z Aini 2020 Analisis Keaktifan Siswa dalam Proses Pembelajaran Daring di Masa Pandemi COVID-19 ENLIGHTEN J Bimbingan Konseling Islam 3(2) 131–141

S F Anzar dan Mardhatillah 2017 Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V SD Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015/2016 Bina Gogik 4(1) 53–64

M I Sriyanto U A Zahrah Sukarno 2021 Analisis Gaya Belajar Di Rumah Selama Pandemi Covid-19 Dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 9(3)

S Vellayati 2017 Analisis Aktivitas Belajar Siswa Dan Aktivitas Pembelajaran Guru Pada Mata Pelajaran Kimia (Studi Kasus di SMA Negeri 8 Banda Aceh Tahun 2016/2017) Seminar Nasional MIPA 119–126

A Hasanah A Sri Lestari A Y Rahman dan Y I Danil 2020 Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa Pada Pandemi COVID-19 Karya Tulis Ilmiah Masa Work From Home Covid-19

B Mulyanto 2017 Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Strategi Aktivitas Membaca Berpikir Terbimbing Siswa Kelas II di SDN Gondowangi 01 Jurnal NOSI 5(4)

A Husada M F A Untari dan A N Tsalatsa 2019 Peningkatan Keterampilan Berbicara dengan Metode Bermain Peran Pada Siswa J Of Education Action Research 3(2) 124

S Mardhotillah Y F Surya Zulfah 2020 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Paired Story Telling untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Peserta Didik Sekolah Dasar J Teac Educ 2(1) 262–269

T Makhir dan A Komaini 2019 Hubungan Aktivitas Bermain Dan Status Gizi Dengan Kemampuan Motorik Siswa Sekolah Dasar Negeri 29 Gunung Sarik Kota Pagang Jurnal STAMINA 53(9) 689–1699

S E Mawarsih Susilaningsih dan N Hamidi 2013 Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri Jumapolo J Pendidikan Ekonomi, 1(3) 1–13

Refbacks

  • There are currently no refbacks.