Analisis kesulitan belajar pemecahan masalah matematika berdasarkan newman procedure pada peserta didik kelas v sekolah dasar

Deanisa Adilla Putri, Retno Winarni, Anesa Surya

Abstract

This article aims to describe the student’s learning difficulties in learning problem solving based Newman procedures on the 5th grade students of Bratan 1 Surakarta Elementary School in the academic year 2020/2021. The method used in this research is descriptive qualitative. The subjects were six students class of 5A at Bratan 1 Surakarta Elementary School. Data collection techniques through interview, research’s documentation, and questionnaire. Validity that used are triangulation techniques. Techniques of analyzing data of this research is using interactive analysis. The results of this research indicate students have difficulty in problem solving process skills steps. This research will assist teachers in developing innovative learning to reduce the student’s learning difficulties in problem solving.

Keywords

learning difficulties; elementary school; problem solving; Newman Procedures

Full Text:

PDF

References

M. Qian and K. R. Clark 2016 Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research Comput. Human Behav. 63 50–58 [2] Ş. S. Anagün 2018 Teachers’ perceptions about the relationship between 21st century skills and managing constructivist learning environments Int. J. Instr.11(4) 825–840 [3] H. Bedir 2019 Pre-service ELT teachers’ beliefs and perceptions on 21st century learning and innovation skills (4Cs) J. Lang. Linguist. Stud. 15(1) 231–246 [4] I. Darmawan, A. Kharismawati, H. Hendriana, and R. Purwasih 2018 Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar JURING (Journal Res. Math. Learn. 1(1) 71 [5] E. Widyastuti, S. Kamsiyati, and A. Surya 2021 Penerapan model pembelajaran means ends analysis (mea) untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah soal cerita pada peserta didik sekolah dasar J. Pendidik. Indones. 7(1) [6] N. N. Parwati 2015 Pengembangan Model Pembelajaran Pemecahan Masalah Berorientasi Kearifan Lokal pada Siswa SMP di Kota Singaraja JPI (Jurnal Pendidik. Indones.) 4(2) 612–622 [7] T. Haryati, A. Suyitno, and I. Junaedi 2015 Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pemecahan Masalah Berdasarkan Prosedur Newman Unnes J. Math. Educ. 5(1) [8] I. P. E. Irawan, I. G. P. Suharta, and I. N. Suparta 2016 Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika: Pengetahuan Awal, Apresiasi Matematika, dan Kecerdasan Logis Matematis Pros. Semin. Nas. MIPA 2016 69–73 [9] V. Rianto 2017 Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Teori John Dewey pada Materi Trigonometri J. Pendidik. dan Pembelajaran Untan 6(7) 194562 [10] R. Natatama, S. Kamsiyati, and A. Surya 2020 Analisis kemampuan pemecahan masalah materi kecepatan dan debit berdasarkan teori john dewey pada peserta didik kelas 5 sekolah dasar Didakt. Dwija Indria 8(1) [11] L. Nurliawaty, M. Mujasam, I. Yusuf, and S. W. Widyaningsih 2017 Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Berbasis Problem Solving Polya JPI (Jurnal Pendidik. Indones.) 6(1) [12] E. M. Yeni 2015 Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar JUPENDAS 2(2) 1–10 [13] Y. P. N. Hakim, Chumdari, and M. I. Sriyanto 2017 Peningkatan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pecahan Melalui Implementasi Model Teams Games Tournament (Tgt) pada Siswa Sekolah Dasar J. Didakt. Dwija Indria 5(9) [14] Z. Malikha and M. F. Amir 2018 Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V-B Min Buduran Sidoarjo Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Pi Math. Educ. J. 1(2) 75–81 [15] Rokhimah 2019 Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Operasi Hitung Pecahan pada Peserta Didik Kelas VI A SD Negeri Kasreman melalui Metode Teams Games Tournament ( TGT ) di Semester II Tahun Pelajaran 2018/2019 J. Pendidik. Indones. 5(4) 251–259 [16] F. Halim and N. Rasidah 2019 Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan ( Analysis of Student Errors in Resolving the Problem of Social Aritmatic Stories Based on Newman Procedures) GAUSS J. Pendidik. Mat.02(01) 35–44 [17] H. Hafid 2017 Remedial Teaching untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa pada Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika berdasarkan Prosedur Newman Unnes J. Math. Educ. 5(3) 257–265 [18] E. Ferwinda and Syahrilfuddin 2019 Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Tipe Newman Pada Kelas IV SD Se-Gugus 1 Kecamatan Marpoyan Damai Pekanbaru J. Pajar (Pendidikan dan Pengajaran) 3(2) 282–288 [19] Daswarman 2020 Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Metode Newmann J. Eksakta Pendidik. 3(1) 41–56 [20] M. Rismawati and M. Asnayani 2019 Analisis Kesalahan Konsep Siswa Kelas IV dalam Menyelesaikan Soal Ulangan Matematika dengan Metode Newman J-PiMat J. Pendidik. Mat. 1(2) 69–78 [21] A. Surya, M. Widiawati, and S. Istiyati 2019 Keterampilan Pemecahan Masalah Matematis pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar J. Pendidik. Dasar 7(1) 1–6

Refbacks

  • There are currently no refbacks.