Integrasi kecakapan hidup dalam pembelajaran ipa tema selalu berhemat energi pada peserta didik kelas iv sekolah dasar
Abstract
The purpose of this research is to describe the integration of life skills in science learning theme always save energy in students in grade IV SD Negeri Pajang 4 Surakarta. The research uses descriptive qualitative method with case study approach. Students, teachers and parents of grade IV as subjects. Collection techniques with interviews, questionnaires and documentation studies. Miles and Huberman's analysis is used for data analysis. Validity of data by triangulating techniques and sources. The result of this research is that teachers integrate life skills in science learning themes always save energy on learners. Found four skills, namely personal, social, intellectual and vocational skills that run well. Then there are the obstacles of each teacher's skills and efforts to overcome obstacles by maintaining communication, instilling honesty, tolerance of delays in collecting tasks, looking at the process of student activities and others.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
F. P. A. Idam Ragil Widianto Atmojo, Roy Ardiansyah, Dwi Yuniasih Saputri, Hadi Mulyono, “Implementasi Pembelajaran Berbasis Science, Technology, Engenering, Art And Mathematich (STEAM) untuk Meningkatkan Kompetensi Paedagogik dan Professional Guru SD Melalui Metode Lesson Study,” J. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 119–123, 2020, doi: 10.20961/jpd.v8i2.45207.
S. Wahyuni and D. Y. Indrasari, “Implementasi Pendidikan Life Skill di SMK Negeri 1 Bondowoso ( Implementation of Life Skills Education in SMK Negeri 1 Bondowoso ),” J. Edukasi, vol. IV, no. 1, pp. 24–29, 2017.
S. Ozer and P. Bertelsen, “Developing and Validating a Short Scale Assessing Generic Life Skills,” Psychol. Stud. (Mysore)., vol. 65, no. 3, pp. 327–335, 2020, doi: 10.1007/s12646-020-00560-0.
Y. Emsalega, Pargito, and E. Rupaidah, “Increase Skill Life The Student With Use The Model Learning Snowball Throwing On The Subjects Of Social Class,” J. Stud. Sos., vol. 8, no. 1, pp. 1–15, 2020.
A. Indriasih, S. Sumaji, B. Badjuri, and S. Santoso, “Pengembangan E-Comic Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini,” Refleks. Edukatika J. Ilm. Kependidikan, vol. 10, no. 2, pp. 154–162, 2020, doi: 10.24176/re.v10i2.4228.
O. B. Azubuike, O. Adegboye, and H. Quadri, “Who gets to learn in a pandemic? Exploring the digital divide in remote learning during the COVID-19 pandemic in Nigeria,” Int. J. Educ. Res. Open, no. October, p. 100022, 2020, doi: 10.1016/j.ijedro.2020.100022.
A. R. Setiawan, “Lembar Kegiatan Literasi Saintifik untuk Pembelajaran Jarak Jauh Topik Penyakit Coronavirus 2019 (COVID-19),” J. Ilmu Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 222–232, 2019, [Online]. Available: https://edukatif.org/index.php/edukatif/index.
W. A. F. Dewi, “Dampak COVID-19 terhadap Implementasi Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 55–61, 2020, doi: 10.31004/edukatif.v2i1.89.
M. Sulaiman, “Integrasi Antara Agama, Filsafat, dan Seni dalam Ajaran Tari Tradisional di Lembaga Pendidikan Seni dan Budaya Lung Ayu Kabupaten Jombang,” STAIN Kediri, 2013.
E. M. Zuliyawati, A. S. Agustin, and G. M. Erawan, “Integrasi Pendidikan Life Skill dengan Pembelajaran Matematika untuk Menguatkan Karakter Siswa Sekolah Dasar,” in Prosiding Seminar Nasional 2020 “Penguatan Pendidikan Karakter pada Era Merdeka Belajar,” 2020, pp. 52–57.
I. G. U. Dewi, D. N. Sudana, and Jampel. I Nym., “Pengaruh Model Accelerated Learning Berbantuan Multimedia Interaktif Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD Gugus VII Kecamatan Sawan,” Mimb. PGSD Univ. Pendidik. Ganesha, vol. 2, pp. 1–10, 2014.
S. R. Nurdianti, I R W Atmojo, “Penerapan metode edutainment berbasis guided discovery learning ( GDL ) untuk meningkatkan keterampilan menyimpulkan pada pembelajaran IPA,” Didakt. Dwija Indria, vol. 8, pp. 1–6, 2020.
M. Mashadi, “Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Materi Tubuh Sehat melalui Metode Pembelajaran Jigsaw (Penelitian Tindakan Kelas Peserta Didik Kelas I Semester 1 SDN Ngiyono Tahun Pelajaran 2016/2017),” JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik., vol. 5, no. 1, pp. 116–122, 2019, doi: 10.20961/jpi.v5i1.33818.
R. Sucilestari, “Implementasi Pembelajaran Sains Berbasis Inkuiri Dan Pengaruhnya Terhadap Life Skills (Kecakapan Hidup) Ditinjau Dari Pengetahuan Keislaman Mahasiswa,” J. Tatsqif, vol. 16, no. 2, pp. 144–159, 2018, doi: 10.20414/jtq.v16i2.326.
H. Munawaroh, “Pengembangan Model Permainan Cublak-Cublak Suweng Untuk Mengembangkan Kecakapan Sosial Anak Kelompok B di Kecamatan Ngaliyan Semarang,” PPKM II, pp. 99–105, 2015.
Muslimin., Indaryanti., and E. Susanti, “Pembelajaran Matematika Dengan Model Reciprocal Teaching Untuk Melatih Kecakapan Akademik Siswa Kelas VIII SMP,” J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, pp. 1–13, 2017.
W. B. Cendaniarum, “Pengelolaan Layanan Keterampilan Vokasional Siswa Tunarungu,” J. Inspirasi Manaj. Pendidik., vol. 8, no. 3, pp. 167–177, 2020.
S. Kantun, “Integrasi Life Skill Education Dalam Proses Pembelajaran Untuk Mempersiapkan Sumber Daya Manusia Yang Unggul Di Era Masyarakat Ekonomi Asean (MEA),” Semin. Nas. Pendidik., vol. 1, pp. 272–282, 2016.
F. Febry, “Kecakapan Sosial Dan Syariat Islam di Sekolah Dasar,” Bina Gogik, vol. 5, no. 2, pp. 103–110, 2018.
D. J. Nainggolan, “Pengembangan Program Pembelajaran Praktikum Fisika Dasar Berorientasi Heuristik Terbimbing Terhadap Peningkatan Kecakapan Akademik Mahasiswa,” Suluh Pendidik., vol. 7, no. 9, pp. 54–63, 2019.
Refbacks
- There are currently no refbacks.