Analisis lembar kerja peserta didik tema 1 kelas v ditinjau dari kelayakan isi, kebahasaan, penyajian, dan kegrafikan di sekolah dasar

Dian Kurniasari, Jenny Indrastoeti Siti Poerwanti, Matsuri Matsuri

Abstract

This study was conducted to describe the quality of the contents of the Grade V Student Worksheet Theme 1. The quality is decent from the aspect of eligibility requirements, content eligibility aspect, language aspect, presentation aspect, and graphic aspect. This research used descriptive qualitative research methods. Data analysis was done by counting the percentage of the acceptability score of student worksheet. The result showed that the grade V student worksheet Theme 1 has a high level of eligibility in accordance with the standards set by BSNP. This study found that student worksheet still needs some improvement to improve quality of student worksheet. Such as the need to add enough space for student to write something in the student worksheet. But overal the student worksheet has been appropriate with the sepecified indicators. The result showed that aspect of eligibility got score percentage 92,21%, content eligibility aspect got 96,56%, presentation aspect got 99,21%, language aspect got 91,27%, and graphic aspect got 100%. The results of this study indicate that the Student Worksheet used is very feasible and can support learning activities.

Keywords

quality; student worksheet; elementary school; BSNP

Full Text:

PDF

References

D. A. Sari, Sukarno, and Chumdari. (2020). Peningkatkan Keterampilan Mengomunikasikan Hasil Diskusi pada Materi Kegiatan Ekonomi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Numbered Head Together (NHT) pada Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. J. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 88–92.

T. Wasis and J. Daryanto. (2019). Penggunaan media Stick Figure berbasis permainan papan edukatif untuk meningkatkan keterampilan menulis aksara Jawa nglegena peserta didik kelas III sekolah dasar. Didakt. Dwija Indria, vol. 7, no. 2, pp. 1–6.

P. Pamungkas, J. Poerwanti, and J. Daryanto. (2019). Peningkatan keterampilan sosial peserta didik melalui model pembelajaran t eam games tournament dalam pembelajaran ips kelas V sdn setono no . 95,” Didakt. Dwija Indria, vol. 7, no. 4, pp. 1–6.

N. M. Arifin, Chumndari, and Hadiyah. (2020). Peningkatan Pemahaman Konsep Bangun Datar Dengan Menggunakan Media Realia Pada Pembelajaran Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidik. Indones. J. Ilm. Pendidik., vol. 8, no. 2, pp. 29–34.

A. W. Setiawan and J. Daryanto. (2013). Pengembangan bahan ajar SBdP bidang musik berbasis pendekatan saintifik untuk SD kelas V. Didakt. Dwija Indria, vol. 7, no. 2, pp. 1–5.

T. Nurrita. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1321, no. 2, pp. 171–187.

A. Sunendar. (2017). Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Teori Kecerdasan Majemuk Apa dan Bagaimana Mengembangkannya. J. THEOREMS Orig. Res. Math., vol. 1, no. 2, pp. 1–12.

K. Ahmad and I. Lestari. (2010). Pengembangan Bahan Ajar Perkembangan Anak Usia Sd Sebagai Sarana Belajar Mandiri Mahasiswa,” Perspekt. Ilmu Pendidik., vol. 22, no. XIII, pp. 183–193.

N. Azmi, P. Prastowo, and M. Maslena. (2008). Analisis Kesesuaian Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Biologi Kelas X Yang Digunakan Man Rantauprapat Kabupaten Labuhan Batu. J. Pelita Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 65–70, 2018.

Depdiknas, Panduan Pengembangan Bahan Ajar.

F. Susilawati. (2020). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Tematik. vol. 12, no. 1, pp. 62–68.

D. Celikler and Z. Aksan. (2012). The Effect of the Use of Worksheets About Aqueous Solution Reactions on Pre-service Elementary Science Teachers’ Academic Success. Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 46, pp. 4611–4614.

D. Anggraini. (2018). Penggunaan media audio visual untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran PKn. JRTI (Jurnal Ris. Tindakan Indones., vol. 3, no. 2, p. 75.

P. Muljono. (2007). Kegiatan Penilaian Buku Teks Pelajaran Pendidikan Dasar dan Menengah. Bul. BSNP Media Komun. dan Dialog Standar Pendidik., vol. II, no. 1, pp. 1–24.

F. Nugrahani. (2014). Metode Penelitian Kualitatif,” Metod. Penelit. Kualitatif, vol. 1, no. 1, p. 32.

Budiyono, Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan. 2017. pp. 137-154

S. Rasyidyah and M. D. Komalasari. (2019). Efektivitas Model PBL ditinjau dari Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Tematik. pp. 93–112

L. D. Prilianti, D. Kurniasih, and Fitriani. (2018). Analisis kevalidan lks berbasis hierarki konsep pada materi kelarutan dan hasil kali kelarutan. J. Pendidik. Inform. dan Sains, vol. 7, pp. 68–77.

D. I. Sistyarini and S. D. Nurtjahyani. (2017). Analisis Validitas Terhadap Pengembangan Handout Berbasis Masalah pada Materi Pencemaran Lingkungan Kelas VII SMP/MTS. Proceeding Biol. Educ. Conf., vol. 14, no. 1, pp. 581–584.

Misilia. (2018). Kelayakan Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VII di MTs Kabupaten Malam (Sebuah Kajian Berdasarkan Standar BSNP).

Refbacks

  • There are currently no refbacks.