Analisis kemampuan memahami isi teks deskripsi dalam pembelajaran bahasa indonesia ditinjau dari teori taksonomi barret pada peserta didik kelas v
Abstract
This study analyzes fifth-grade students’ reading comprehension of descriptive texts using Barrett’s Taxonomy as an analytical framework. The aims were to (1) describe the learning process for descriptive text material, (2) identify internal and external obstacles students face in comprehension, and (3) analyze students’ reading comprehension across Barrett’s five levels (literal, reorganization, inference, evaluation, appreciation). A descriptive qualitative design was used with data from classroom observation, interviews, document study, and analysis of written comprehension tests. Findings show strong performance at the literal level but lower achievement on reorganization, inferential, evaluation and appreciation levels. Obstacles include limited vocabulary, anxiety in reading, teacher-centred practices, and limited use of varied media. Recommendations include diversifying media, explicit instruction on inference strategies, and rubrics that cover all Barrett levels to inform formative feedback.
Keywords
References
D. A. Ginting, M. Zaim, and H. E. Thahar, “Koherensi Filsafat Ilmu sebagai Landasan Pengembangan Pendidikan Bahasa,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 2881–2887, Jan. 2023, doi: 10.31004/joe.v5i2.936. [2] O. Mailani, I. Nuraeni, S. A. Syakila, and J. Lazuardi, “Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia,” KAMPRET J., vol. 1, no. 2, pp. 1–10, 2022. [3] F. Nurmawati, “Peningkatan keterampilan menulis teks narasi melalui model pembelajaran circuit learning pada peserta didik kelas v sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 8, no. 3, pp. 53–59, 2020, doi: 10.20961/ddi.v8i03.39941. [4] D. V. Devinda, R. Winarni, and M. I. Sriyanto, “Implementasi pembelajaran keterampilan membaca permulaan pada tema 8 di Kelas I sekolah dasar,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 6, p. 67, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i6.77087. [5] S. Suparlan, “Ketrampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI,” Fondatia J. Pendidik. Dasar, vol. 5, no. 1, pp. 1–12, 2021, doi: 10.36088/fondatia.v5i1.1088. [6] D. S. Yulianingrum, N. Samsiyah, and D. N. A. E. Hastuti, “Pengaruh Model CIRC ( Cooperative Integrated Reading and Composition ) dengan Media Komik Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 02 Josenan,” in Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2024, pp. 775–780. [7] N. D. Wulandari, R. A. Hamzah, and U. Hasanah, “Prinsip Dasar dan Komponen Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar,” vol. 7, no. 2, pp. 300–309, 2024. [8] F. D. K. Dewi, S. Y. Slamet, and S. B. Kurniawan, “Analisis kesalahan paragraf dalam menulis karangan deskripsi peserta didik kelas VI pada pembelajaran bahasa Indonesia,” Didakt. Dwija Indria, vol. 11, no. 4, pp. 7–12, 2023, doi: 10.20961/ddi.v11i4.76726. [9] D. Syukriady, “Upaya Meningkatkan Antusias dan Kinerja Belajar Bahasa Indonesia dalam Materi Teks Deskripsi di Kelas VII MTs Yaspi Sambung Jawa Makassar Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning,” J. Cakrawala Ilm., vol. 9, no. 8, pp. 356–363, 2022. [10] A. Hidayati et al., “Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar,” J. Inovasi, Eval. dan Pengemb. Pembelajaran, vol. 4, no. 1, pp. 75–80, 2024, doi: 10.54371/jiepp.v4i1.381. [11] Silviamagdalenabuulolo, Chandra, and I. Kharisma, “Analisis Kesulitan Menulis Karangan Deskripsi di Kalangan Siswa Fase C Sekolah Dasar,” Pragmatik J. Rumpun Ilmu Bhs. dan Pendidik., vol. 3, no. 3, pp. 132–143, 2025. [12] S. M. D. Siti Nur Halimah, Fadhilah Khairani, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Dongeng Anak Indonesia Kelas Iv Sd Negeri 1 Mekarmulyo,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 10, no. 2, 2025. [13] R. Aviana, R. Anitra, and D. A. Marhayani, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Ditinjau Dari Minat Baca Siswa Kelas V SD,” J. Elem. Sch., vol. 5, no. 2, pp. 174–183, 2022, doi: 10.31539/joes.v5i2.4596. [14] Muliawanti, S. Fani, A. R. Amalia, I. Nurasiah, E. Hayati, and Taslim, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 3, pp. 860–869, 2022. [15] E. Linggasari and E. Rochaendi, “Indonesian Language Learning in Elementary Schools Through Life Skills Education Model,” LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), vol. 13, no. 1, pp. 40–62, 2022, doi: 10.21927/literasi.2022.13(1).40-62. [16] R. R. Pujabakti, T. Hartati, and E. Mulyasari, “Penerapan Model Pembelajaran CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, pp. 84–93, 2011. [17] S. A. Frans, Y. Ani, and Y. A. Wijaya, “Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar [Reading Comprehension Skills of Elementary School Students],” Diligentia J. Theol. Christ. Educ., vol. 5, no. 1, p. 54, 2023, doi: 10.19166/dil.v5i1.6567. [18] N. N. C. Dharu and H. E. Trisnantari, “Strategi Pembelajaran pada Kemampuan Membaca Pemahaman,” Arus J. Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 124–137, 2022.
Refbacks
- There are currently no refbacks.