Pengaruh model discovery learning terintegrasi pembelajaran berdiferensiasi terhadap kemampuan menganalisis peserta didik

Embun Seger Ingati, Idam Ragil Widianto Atmojo

Abstract

This study aims to determine the influence of the Discovery Learning model integrated with differentiated instruction on the analytical skills of fifth-grade students in the Natural and Social Sciences (IPAS) subject at SD Negeri 2 Wonosobo. The background highlights the importance of 21st-century skills, particularly analytical skills essential for facing globalization challenges. Initial observations indicated varied and suboptimal analytical abilities among students. The research employed a quasi-experimental method using a Nonequivalent Control Group Design, involving two classes: the experimental group taught with the Discovery Learning model integrated with differentiated instruction and the control group utilizing the Problem Based Learning (PBL) model. Data were collected through pretest and posttest assessments of analytical skills. Results indicate a significant improvement in analytical skills in the experimental group, with an average posttest score of 85.81 compared to 77.21 in the control group. The highest influence was observed among auditory learners, followed by kinesthetic and visual learners. These findings affirm the effectiveness of the Discovery Learning model integrated with differentiated instruction in enhancing students' analytical skills. Recommendations are provided for implementing this model in elementary school education.

 

Keywords

Discovery Learning, Pembelajaran Berdiferensiasi, Kemampuan Analisis

References

A, A., & Nora, D. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Analisis Siswa pada Materi

Ketimpangan Sosial Melalui Model Problem Based Learning di Kelas XII IPS 2 SMA Pertiwi 1 Padang. Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, 2(2), 122–129.

Kumalasani, M. P., & Kusumaningtyas, D. I. (2022). Keterampilan Abad 21 dalam Model-

Model Pembelajaran Berpendekatan STEAM pada RPP Tematik SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 5(1), 74–81.

Handayani, S. L., & Dewanti, M. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Analisis Melalui Strategi

PQ4R (Preview, Question, Read, Recite, Reflect, Review) Pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), 202-210.

Arianti, M. L., & Firdaus, M. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita

Matematika Pada Siswa SMP. ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(9), 230–235.

Sukma, P. M., et al. (2024). Aneka Inovasi Pembelajaran Dari Studi Kepustakaan. Uwais Inspirasi

Indonesia : Jawa Timur.

Kholifah, I. N., Firdaus, & Muntaha, D. (2024). Penerapan Pembelajaran Discovery Learning

Dalam Berdeferensiasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 8(2), 298–308.

Lukitawanti, S. D., Istyowati, A., & Pratiwi, H. Y. (2024). Model Discovery Learning

Terintegrasi Pembelajaran Diferensiasi Untuk Memaksimalkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Pada Materi Vektor. Jurnal MIPA Dan Pembelajarannya, 1(1), 730-748.

Widiana, W., Suryandari, K. C., & Rokhmaniyah. (2025). Implementasi Model Discovery

Learning berbasis Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1), 90–99.

Arumsari, D. M. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran

IPAS. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 111–119.

Hamama, P. F., Saputra, H. J., & Setyowati, D. (2024). Analisis Gaya Belajar Ditinjau Hasil

Belajar Siswa Kelas II Materi Bangun Ruang. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 7(1), 81–87.

Mufidah, L. luk N. (2017). Memahami Gaya Belajar untuk Meningkatkan Potensi Anak. In

Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 1(2), 245–260.

Casfian, F., Fadhillah, F., Septiaranny, J. W., Nugraha, M. A., & Fuadin, A. (2024). Efektivitas

Pembelajaran Berbasis Teori Kontruktivisme Melalui Media E-Learning. Pediaqu : Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(2), 636–648.

Kurniasih, S. R., Tarsono, Azizah, R. N., Maulidah, S. R., & Risydayani, Z. R. (2023). Penerapan

Teori Humanistik Model Accelerated Learning Melalui Pendekatan Savi Dalam Pembelajaran PAI Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Di SD Darmayanti Cimaung. Attadib: Journal of Elementary Education, 7(3).

Jauhari, M. I. (2022). Teori Humanistik Maslow dan Kompetensi Pedagogik. Jurnal Sustainable,

(2), 250–265.

Wardani, I. R. W., Zuani, M. I. P., & Kholis, N. (2023). Teori Belajar Perkembangan Kognitiv

Lev Vygotsky dan Implikasinya dalam Pembelajaran. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 332–346.

Sugrah, N. U. (2019). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains.

Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 19(2), 121–138.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.