Penerapan model pembelajaran problem based learning berbantuan media matific untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah peserta didik kelas IV sekolah dasar

Putri Rahmadini, Matsuri Matsuri

Abstract

This study aims to: 1) describe the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model assisted by matific media in improving problem-solving skills in multiplication word problems; 2) enhance students’ problem-solving abilities through an interactive and contextual learning approach. The method used was Classroom Action Research (CAR) with the research subjects being one teacher and 21 fourth-grade students. Data collection techniques included observation, questionnaires, documentation, and tests, with data validity ensured through triangulation. Data were analyzed using an interactive analysis approach. The results showed that students' problem-solving skills increased significantly from the pre-action stage (average score of 38,6) to 70,3 in cycle I, and 92,4 in cycle II. Classical mastery also improved from 4,8% to 38,1%, and finally reached 100% in cycle II. The conclusions of the study are: 1) the PBL model assisted by matific media was implemented effectively; 2) the problem-solving skills of fourth-grade students at Tirtoyoso 111 Elementary School improved through the use of this model and media. Theoretically, this research reinforces constructivist theory, emphasizing that active and contextual learning can enhance critical thinking skills. Practically, the findings suggest that teachers can use the PBL model assisted by matific to increase student engagement and learning outcomes in contextual mathematics instruction.This study can be a reference for other researchers.

Keywords

problem based learning; matific; problem solving skills; word problems; elementary school

Full Text:

PDF

References

S. Ariani, Y. Hartono, dan C. Hiltrimartin, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Strategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara,” Jurnal Elemen, vol. 3(1), hlm. 25–34, 2017. S. S. Latifah dan I. P. Luritawaty, “Think Pair Share sebagai Model Pembelajaran Kooperatif untuk Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis,” Mosaharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 9(1), hlm. 35–45, 2020. R. S. Putri, M. Suryani, dan L. H. Jufri, “Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika,” Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 8(2), hlm. 331–340, 2019. R. M. Gagné, The conditions of learning and theory of instruction, 4th edNew York: Holt, Rinehart and Winston., 1985. M. Nisa, D. Kurniawan, dan S. Mulyati, “Penerapan model problem based learning dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah dan minat belajar siswa SD,” Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, vol. 7(1), hlm. 45–55, 2023. A. Suryani, M. Widiawati, dan S. Istiyati, “(MMP) untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah pada peserta didik kelas IV sekolah dasar,” Didaktika Dwija Indria, vol. 7(1), hlm. 1–6, 2019. M. Sari dan S. Sumarmi, “Implementasi Problem Based Learning untuk pemahaman kontekstual siswa,” International Journal of Instruction, vol. 14(2), hlm. 11–26, 2021. Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2022. D. Romita, A. Saharuddin, dan H. Mustofa, “Efektivitas penggunaan Matific terhadap hasil belajar matematika siswa SMP,” Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran Digital, vol. 6(1), hlm. 20–30, 2024. A. Ariyanti, R. M. Sari, dan E. Lestari, “Penerapan model problem based learning berbantuan media papan takur untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas II SD,” Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, vol. 9(2), hlm. 77–85, 2023. Y. Mariyah, A. Budiman, H. Rohayani, dan W. Audina, “Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Audio Visual: Studi Eksperimen Dalam Pembelajaran Tari,” Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), vol. 4(2), hlm. 959–967, 2021. R. Rahmawati, S. Baa, dan N. Asma, “Penerapan Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris di SMP Pesantren Emas Pangkajene Sulawesi Selatan,” Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, vol. 3(4), hlm. 145–152, 2021. Sukmawati, Hidayat, dan O. Liliani, “Implementasi Model Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD,” Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), vol. 4(4), hlm. 886–894, 2022. M. S. P. Utama dan S. Marmoah, “Model MMP untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah pada peserta didik kelas IV sekolah dasar,” Didaktika Dwija Indria, vol. 7(5), hlm. 7–12, 2019. R. Sulistyowati, J. I. S. Poerwanti, dan C. Chumdari, “Penerapan model pembelajaran problem based learning berbantuan media komik untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah siswa kelas v sekolah dasar,” Didaktika Dwija Indria, vol. 12(4), hlm. 304–309, 2024. R. Putri dan Rusnilawati, “Pengaruh model pembelajaran PBL berbantuan video interaktif terhadap hasil belajar matematika siswa SD,” Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains Indonesia, vol. 13(1), hlm. 101–110, 2025.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.