Pengaruh penggunaan web wordwall dalam meningkatkan kosakata bahasa indonesia peserta didik sekolah dasar

sarah handayani, siska mega diana, yoga fernando rizqi, sowiyah sowiyah

Abstract

The problem in this study was the low mastery of Indonesian vocabulary among third-grade elementary school students. This research aimed to determine the effect of the Wordwall web platform in improving students’ Indonesian vocabulary. The research method used was a quasi-experimental design. The population of this study consisted of 57 students, and the sample also included 57 students, selected using a non-probability sampling technique. Data collection techniques included tests in the form of multiple-choice questions and non-test techniques such as observation sheets. The hypothesis testing was conducted using a simple linear regression formula. Research results it was concluded that there was a significant effect of using the Wordwall web in improving Indonesian vocabulary among third-grade elementary school students.

Keywords

indonesian, vocabulary, and wordwall web

Full Text:

PDF

References

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14(1), 15–31. https://doi.org/10.21070/2017/978-979-3401-73-7 [2] Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(1), 5497–5511. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/8468 [3] Arikunto, S. (2018). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Bumi Aksara. [4] Asyri, D., Asyri, D., Asyri, S., & Warni, D. (2024). Pengaruh Wordwall Online Games ( WOW ) Terhadap Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. J-CEKI: JurnalCendekiaIlmiah, 3(2), 548–556. [5] Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Metode Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar (JAA), 4(2), 161–174. [6] Hasbin, N. N. H., Irfan, M., & Hermuttaqien, B. P. F. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall dalam Meningkatkan Kosakata Siswa di Sekolah Dasar. Sistem-Among : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 20–26. https://doi.org/10.56393/sistemamong.v4i1.2110 [7] Karuniawati, S., & Budiarti, W. N. (2023). Analisis Media Pembelajaran Teka-Teki Silang Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2009, 148–150. [8] Nuraini, Harun, M., & Sarah Fitriani, S. (2019). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sibreh Kecamatan Suka Makmur Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Master Bahasa, 7(1), 311–320. http://www.jurnal.unsyiah.ac.id/MB [9] Ramadhania, S., & Yamin, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 960–965. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3042 [10] Serani, G., Linawati, L., & Heni, L. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Negeri 43 Tapang Aceh Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal KANSASI (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 5(1), 71–80. https://doi.org/10.31932/jpbs.v5i1.741 [11] Setyorini, D., Suneki, S., Prayitno, M., & Prasetiawati, C. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Dengan Menggunakan Media Wordwall Kelas 4 Di Sekolah Dasar. Jurnal Sinektik, 6(1), 25–31. https://doi.org/10.33061/js.v6i1.8885 [12] Simanjuntak, E. B., & Tarigan, J. E. (2018). Meningkatkan Penguasaan Kosakata Siswa dengan Menggunakan Metode Latihan pada Bidang Studi Bahasa Inggris di Kelas IV SD Negeri No 104202 Bandar Setia Kab. Deli Serdang. School Education Journal Pgsd Fip Unimed, 1(1). [13] Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantif Kualitatif R & D. [14] Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan. [15] Utami D, W. (2014). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia melalui Media Papan Selip (Slot Board) pada Siswa Kelas II SDN 2 Karangtalun. Skripsi PGSD Universitas Muhammadiyah Surakarta, 1.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.