Strategi deep learing berbasis tri-n untuk meningkatkan berpikir kritis dalam pembelajaran IPS Kelas V : pengembangan assesmen autentik terintegrasi nilai kebhinekaan
Abstract
This study aims to develop a deep learning strategy based on the Tri N approach (Niteni, Nirokke, Nambahi) integrated with authentic assessment based on diversity values to improve students' critical thinking skills in learning Social Sciences (IPS) on the material of Indonesia's geographical location in grade V of elementary school. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE development model, which includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The subjects of the study were elementary schools in Jogonalan District. The results of validation by three experts, namely material experts, learning and media strategy experts, and assessment and character education experts, showed that the strategies and assessments developed had a high level of validity (Aiken's V = 0.87). The results of the implementation showed a significant increase in students' critical thinking skills based on the paired sample t-test with a significance value of 0.000 (<0.05). The authentic assessment used was proven to be able to assess cognitive, affective, and diversity values holistically through projects, observations, and reflection journals. Thus, the integration of Tri N-based deep learning strategies and authentic assessments is declared valid, practical, and effective in forming contextual, critical, and character-based social studies learning.
Keywords
References
Afifah, S. N., Komalasari, K., Disman, D., & Malihah, E. (2022). Pembelajaran IPS Berbasis Blended Learning sebagai Upaya Memenuhi Tantangan Abad 21. Jurnal Basicedu.
Arrasyid, I. A., Hikmah, A. N., Dalimunthe, R. M., Islam, P. A., Raya, P., Tengah, K., Artikel, R., Sites, G., & Belajar, S. (2025). Pengembangan Sumber Belajar Digitalisasi Bagi Kemandirian Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal MADINASIKA, 6(2), 184–195.
Aziz, R. A. (2022). Manajemen kurikulum berorientasi ADLX (Active Deep Learner Experience) dengan pendekatan Terpadu: Studi kasus Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Uswah …. digilib.uinsgd.ac.id.
Baskoro, W. (2024). Menjelajahi Teknik Deep Learning Untuk Tugas Pemrosesan Bahasa Alamiah. In Jurnal Teknologi Pintar. teknologipintar.org.
Christiananda, F. R., Purwaningrum, N. S., & ... (2023). Implementasi Kegiatan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dalam Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. … Pendidikan, Sains Dan ….
Debi Shinta Dewi dan Dadan Rosana. (1994). Pengembangan Instrumen Penilaian Kinerja. International Journal of Educational Research, 21(3), 233–350.
Dewi, N., & Putri, N. (2022). Pembelajaran bahasa sebagai penguatan profil pelajar pancasila berkebhinekaan global. Pedalitra: Prosiding Pedagogi ….
Dwipayana, I. K. A. (2025). Strategi Terpadu Pembelajaran Membaca Teks Sastra yang Berkesadaran (Mindful): Sinergi Pembacaan Multiperspektif dan Strategi Tri-Mind. Prosiding Sandibasa Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 170–179.
Fatmawati D, & Fitriana F. (2020). Teknik Pengumpulan Data dalam Penelitian Kualitatif Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 19(2), 234–245.
Geni, K. H. Y. W., Sudarma, I. K., & Mahadewi, L. P. P. (2020). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berpendekatan CTL Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas IV SD. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 1. https://doi.org/10.23887/jeu.v8i2.28919
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Capaian pembelajaran fase C jenjang SD/MI mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jakarta: Kemdikbudristek.
Mahid, S. (n.d.). Penggunaan Kliping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di Kelas V SD Inpres Sipayo Kecamatan Sidoan Kabupaten Parigi Moutong. 4(2), 125–134.
Mulyani, & Nisa, A. F. N. (2023). Metode SQ3R Terintegrasi Tri-N dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 687–696.
Oktaviani, A. M. (2025). Pembelajaran Ilmu Sosial Berbasis Lingkungan sebagai Upaya Meningkatkan Kesadaran Sosial Siswa Sekolah Dasar. Journal of Humanities, Social Sciences, And Education (JHUSE), 1(3), 105–117.
Purnawanto, A. T. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy.
Purwanti, A., Fatikha, B. N. R., Dani, D. R., & ... (2023). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila di SD Negeri 1 Bocor. Social, Humanities ….
Rahayuningsih, F. (2021). Internalisasi filosofi pendidikan ki hajar dewantara dalam mewujudkan profil pelajar pancasila. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS.
[ Rahmawati, I. (2022). Model PBL untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Materi Bentuk Pecahan. Journal of Education Research, 3(2), 62–70. https://doi.org/10.37985/jer.v3i2.77
Yosi, F., & Oktaviani, Y. (2023). Relevansi Empat Pilar Pendidikan dengan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dan Profil Pelajar Rahmatan lil’Alamin (P5PPRA). PenaEmas.
Yudha, R. A., & Aulia, S. S. (2023). Penguatan karakter kebhinekaan global melalui budaya sekolah. Jurnal Kewarganegaraan.
Refbacks
- There are currently no refbacks.