Pengaruh model talking stick cerita rakyat terhadap kemampuan berbicara peserta didik kelas V di sekolah dasar
Abstract
This study aims to analyze the effect of using the talking stick model in improving the speaking ability of grade V students through retelling folktales. The talking stick model, which is based on active and interactive participation, is designed to overcome students obstacles in speaking, such as nervousness and lack of confidence, while instilling local cultural values. The research method used pretest and posttest to measure the improvement of speaking ability, with assessment instruments of linguistic, non-language aspects, and story content. The results showed that the application of the talking stick model significantly improved students speaking ability, supported by statistical tests that showed a significance value of 0.001. In addition to improving language competence, the application of this model is also able to strengthen social and cultural aspects and build students confidence. The findings recommend the use of the talking stick model as a fun and effective learning alternative in an effort to improve speaking skills as well as cultural preservation through folklore.
Keywords
References
Suarsih, C. (2018). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Dengan Menerapkan Metode Show And Tell Pada Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(01). Ali, Z., Akib, I., & Muhammadiyah Makassar, U. (2023). Identifikasi Kesulitan Berbicara Siswa di SD Inpres Pakkolompo. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 09(3), 1727–1730. Wilhelmus, S. N., & Kii, Y. (2017). Memahami Fenomena Lemahnya Keterampilan Berbahasa Mahasiswa STKIP Weetebula. Jurnal Edukasi Sumba, 01(01). Nurhayati, T., Herminastiti, R., & Negara, K. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara melalui Metode Contextual Teaching and Learning dalam Kegiatan Circle Time. Prosiding Seminar NasionalPendidikan STKIP Kusuma Negara. Faberta, F., & Sari, K. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa SD Pada Pembelajaran Tematik Melalui Penerapan Model Pembelajaran Role Playing. Satya Widya, 34(1), 62–76. Zuhaidah. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Dalam Bahasa Inggris Siswa Kelas VII 3 SMPN 1 Lirik Melalui Model Pembelajaran Talking Stick. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 821–829. Chaisriya, K., Kaeophanuek, S., & Gilbert, L. (2023). The effects of integrating digital storytelling with metacognition strategies (DSTMC) learning model to enhance communication abilities. Contemporary Educational Technology, 15(2), 416. Raisa Dzakira Robbaniah, A., Iskandar, S., & Nurmahanani, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Berbicara Narasi Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 21(2), 903–914. Anggara, A. Y. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Rakyat Berbasis Komik Untuk Penanaman Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 2(2), 210–222. Muktadir, A., & Darmansyah, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Komik Berbasis Cerita Rakyat Bengkulu di SD. Jurnal PGSD: JurnalIlmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 153–159. Sugiyono, (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif. Bandung: ALFABETA. Raisa Dzakira Robbaniah, A., Iskandar, S., & Nurmahanani, I. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick Terhadap Kemampuan Berbicara Narasi Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan, 21(2), 903–914. Alya, K. R., & Simanjuntak, E. B. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 10(1), 1–10. Saleh, N. T., Halidu, S., & Pahrun, R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Model Talking Stick Pada Kelas IV Di SDN 11 Batudaa Pantai. Student Journal of Elementary Education, 2(1), 11-32. Juariyah, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menggunakan Ungkapan melalui Model Pembelajaran Talking Stick pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 1. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 863-872. Yaftah Mubarak, A., Ilham, M., & Dinasti Indra Pratama, A. (2023). Penggunaan Metode Talking Stick: Cara Meningkatkan. Jurnal Guru Pencerah Semesta (JGPS), 1(2), 143–150. Kamarudin, K., Irwan, I., & Daud, F. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Talking Stick Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pelajaran Pkn. Jurnal Basicedu, 5(4), 1847-1854. Fitri, R., Bentri, A., Taufina, T., & Mayar, F. (2020). Hubungan antara Konsep Diri dan Kecerdasan Linguistik dengan Kepercayaan Diri Siswa Kelas V dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 11(1), 67-74. Juariyah, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menggunakan Ungkapan melalui Model Pembelajaran Talking Stick pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas 1. Formosa Journal of Applied Sciences, 1(5), 863-872.
Refbacks
- There are currently no refbacks.