Standar Isi Kurikulum Muatan Lokal Jenjang SD di Kabupaten Ogan Komering Ulu Timur ditinjau dari Perspektif Enkulturasi Budaya

Syahrul Syidik, Karsono Karsono

Abstract

This study examines the profile of the local content curriculum in elementary schools in Ogan Komering Ulu Timur (OKUT) Regency from the perspective of cultural enculturation. It evaluates curriculum elements content standarts, focusing on how Komering cultural values are integrated into primary education. Using a qualitative methodology and a literature study approach, data were gathered from three schools representing OKUT’s diverse cultural populations through observations, interviews, and document analysis. This study applies Miles and Huberman's interactive model and the encluturation dimension analysis framework to seven aspects of universal culture to analyze cultural values such as language, local knowledge, social organization, tools and technology, economy, religion, and art, which are contained in the content standards. Findings indicate that while language, local knowledge, social organization, religion and arts are well integrated. Economic and technological aspects remain underrepresented in current research and data analysis. The research highlights the need for a more inclusive content curriculum to promote cultural literacy and recommends further studies on cultural integration in education systems.

Keywords

local content curriculum, cultural enculturation, Komering culture, primary education, cultural integration.

References

D. R. Rahman 2023 Peran Kebudayaan Dalam Pembentukan Kesadaran Sosial dan Lingkungan JUPSI 1(1) 41–48 [2] S. Suneki 2012 Dampak Globalisasi terhadap Eksistensi Budaya Daerah Jurnal Ilmiah Civis 2(1) [3] A. Girsang, R. Agustina S. W. Nugroho dan K. D. Ramadani 2022 Statistik Sosial Budaya. Jakarta: Badan Pusat Statistik [4] F. A. Roosyida Karsono dan P. Rintayati 2025 Profil Pengembangan Literasi Budaya dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dan Sosial (IPAS) di Kelas V Didaktika Dwija Indria, 13(1), 75–80 [5] Kemdikbud, “Kurikulum Muatan Lokal Jadi Kewenangan Pemda untuk Tetapkan,” Majalah Jendela Dikbud. [6] D. K. Angraeni and S. Petikasari 2020 Peran Kurikulum Muatan Lokal Dalam Melestarikan Bahasa Daerah (Dayak Ngaju, Kalimantan Tengah) Satya Sastraharing 4(2) [7] F. E. Dwi dan B. Setiyadi 2024 Peran Kurikulum Muatan Lokal dalam Pembangunan Karakter Bangsa Journal Innovation in Education (INOVED), 2(2) 116–124 doi:10.59841/inoved.v2i2.1178. [8] Koentjaraningra 2021 Pengantar Ilmu Antropologi X. Jakarta Rineka Cipta [9] J. M. Herkovits 1948 Man and His Work 1st ed. New York University Arizona. [10] R. Sofiah Suhartono dan R. Hidayah Analisis Karakteristik Sains Teknologi Masyarakat (STM) Sebagai Model Pembelajaran: Sebuah Studi Literatur Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan 7(1) [Online]. Available: https://journal.uniku.ac.id/index.php/pedagogi [11] R. Rahim et al. 2021 Metodologi Penelitian (Teori dan Praktik) 1st ed. Tasikmalaya: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia [12] Sugiyono 2023 Metode Penelitian Kualitatif Untuk penelitian yang bersifat; eksploratif, enterpretif, interaktif dan konstruktif, 1st ed. Yogyakarta: Alfabeta Bandug, [13] U. Ilyas 2019 Kontekstualisasi Budaya dalam Sistem Pendidikan Foramadiahi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman 11(1) [14] Pemerintah Kabupaten Ogan Komering Ulu Timur, “Budaya Daerah Kabupaten Ogan Komering Ulu Timur,” http://okutimurkab.go.id/budaya-daerah. [15] A. P. Panjaitan A. Darmawan Maharani I. R. Purba Y. Rachmad dan R. Simanjuntak 2014 Korelasi Kebudayaan & Pendidikan : Membangun Pendidikan Berbasis Budaya Lokal 1st ed., vol. 1. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia [16] D. Ariyanti Riyadi dan S. Kamsiyati 2024 Profil Internalisasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Matematika di SD Didaktika Dwija Indria 12(1) 29–34 [17] I. G. A. B. Wirananta 2011 Antropologi Budaya 2nd ed. Bandar Lampung: PT CITRA ADITYA BAKTI [18] Hamruni I. A. Syaddad Zakiah dan D. I. I. Putri, Teori Belajar Behaviorisme dalam Perspektif Pemikiran Tokoh-Tokohnya. Pascasarjana Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2021. [19] L. H. M. Wibisono Karsono dan J. Daryanto 2024 Analisis Aktivitas Pembelajaran SBdP Muatan Seni Musik Pada Kurikulum Merdeka ditinjau dari Perspektif Pendidikan Seni Holistik IV Sekolah Dasar Didaktika Dwija Indria 12(1) 25–30 [20] M. Ali et al. 2024 Nilai-Nilai Pendidikan Ekonomi Pada Tradisi ‘Bedeye’ Dalam Sistem Perdagangan Tradisional Masyarakat Suku Sasak Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan) 8(3) 1380–1390 doi: 10.29408/jpek.v8i3.25800.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.