Implications of Labeling the Criminal Armed Group in Papua as a Terrorist Organization
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amindoni, A. (2021, April 29). Penembakan di Papua: Jenderal Bintang Satu TNI Meninggal, Pemerintah sebut ’KKB Teroris. BBC News Indonesia. Retrieved from https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-56889526/
Araf, A. (2023). Implikasi Penetapan KKB Papua sebagai Organisasi Teroris [Zoom Meeting].
Barnes, H. (2005). Conflict, Inequality and Dialogue for Conflict Resolution in Latin America: The Cases of Argentina, Bolivia and Venezuela (2005) (hlm. 1–61). Human Development Report Office.
Batubara, P. (2022, Januari 18). 1.925 Personel Gabungan TNI-Polri Diterjunkan dalam Operasi Damai Cartenz. Sindonews.
BBC News Indonesia. (2021, November 26). Papua: “Pendekatan baru” penyelesaian konflik bersenjata, antara harapan penurunan kekerasan dan tudingan janji “hampa.” Retrieved from https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-59345248
Coordinating Ministry for Politics, Law, and Security. (2021, April 29). Menko Polhukam: Organisasi dan Orang-Orang di Papua yang Lakukan Kekerasan Masif Dikategorikan Teroris, Siaran Pers No: 72/SP/HM.01.02/POLHUKAM/4/2021.
Edon, S. F. L., & Hidayat, N. A. (2021). Kewajiban Pemerintah Indonesia terhadap Pelanggaran HAM yang Dilakukan oleh Kelompok Kriminal Bersenjata (KKB) di Papua. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(3), 854–869. https://doi.org/10.23887/jpku.v9i3.39160
Effendi, T., & Panjaitan, A. C. D. (2021). Konsekuensi Penetapan Status Kelompok Kriminal Bersenjata (KKB) Papua sebagai Teroris Menurut Hukum Pidana. Rechtidee, 16(2), 223–245. https://doi.org/10.21107/ri.v16i2.11823
Elisabeth, A. (2017). Updating Papua Road Map: Proses Perdamaian, Politik Kaum Muda, dan Diaspora Papua. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Euromed Rights. (2016). Tunisia: No to Terrorism, Yes to Human Rights. Retrieved from https://euromedrights.org/publication/tunisia-no-to-terrorism-yes-to-human-rights/
Gloria. (2021, April 20). Operasi Militer Bukan Solusi Tangani KKB Papua. Universitas Gadjah Mada. Retrieved from https://ugm.ac.id/id/newsPdf/21030-operasi-militer-bukan-solusi-tangani-kkb-papua
Gugus Tugas Papua Universitas Gadjah Mada. (2022). Tindak Kekerasan di Papua (Januari 2010—Maret 2022).
Hafiz, M., & Pratama, S. M. (2021). Tinjauan Hukum Penetapan Kelompok Kriminal Bersenjata Papua sebagai Teroris dalam Perspektif Hukum Pidana Nasional. Jurnal Hukum Mimbar Justitia, 7(1), 87–104.
Ika, I. (2021, Juni 8). Gugus Tugas Papua UGM Sampaikan Rekomendasi Sikapi Eskalasi Kekerasan di Papua. Universitas Gadjah Mada. Retrieved from https://www.ugm.ac.id/id/newsPdf/21213-gugus-tugas-papua-ugm-sampaikan-rekomendasi-sikapi-eskalasi-kekerasan-di-papua
KontraS. (2021). Catatan Kritis: Menyoal Redefinisi Kelompok Kriminal Bersenjata Sebagai Organisasi Teroris (hlm. 1–21).
Matildha, M., Kalalo, F. P., & Karisoh, F. J. M. M. (2022). Tinjauan Yuridis terhadap Penetapan Status Organisasi Papua Merdeka sebagai Kelompok Teroris. Lex Administratum, 10(1), 26–35. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/administratum/article/view/38297
Mudumi, C. (2021, April 28). Jenazah Bharada Komang, Brimob yang Gugur Ditembak OPM Dibawa ke Kampung Halaman di Palembang. Sindo News.
Nainggolan, R. S., Senewe, E. V. T., & Lengkong, N. L. (2022). Tinjauan Yuridis Pemberlakuan Status Organisasi Papua Merdeka (OPM) dari Kelompok Kriminal Bersenjata (KKB) menjadi Teroris di Papua. Lex Privatum, 10(5), 1–13. Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lexprivatum/article/view/42869
Nugroho, A. H., & Sardini, N. H. (2019). Kebijakan Pemerintah Joko Widodo dan Jusuf Kalla dalam Upaya Membangun Dialog untuk Penyelesaian Konflik Vertikal Papua Tahun 2014-2019. Journal of Politic and Government Studies, 8(3), 1–18. Retrieved from https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/jpgs/article/view/24056
Nurhanisah, Y. (2022, Januari 11). Operasi Nemangkawi Papua Jadi Damai Cartenz. IndonesiaBaik.id. Retrieved from https://indonesiabaik.id/infografis/operasi-nemangkawi-papua-jadi-damai-cartenz
Pamungkas, C. (2023). Implikasi Penetapan KKB Papua sebagai Organisasi Teroris [Zoom Meeting].
Patton, C. V. (2012). Basic Methods of Policy Analysis and Planning. Routledge.
Putra, B. M. (2021, Mai). Sebut Ada 299 Kasus Kekerasan di Papua hingga April 2021, KSP: Mayoritas Dilakukan KKB. Pikiran Rakyat.
Putra, N. P. (2017, November 10). Kapolri: KKB Sudah Lama Ada Sejak Saya Kapolda Papua. Liputan6. Retrieved from https://www.liputan6.com/news/read/3157420/kapolri-kkb-sudah-lama-ada-sejak-saya-kapolda-papua
Putra, P. M. S. (2017, November 20). Menko Polhukam Ganti Nama Kelompok Bersenjata di Papua jadi KKSB. Liputan6.
R. Soesilo. (1995). Kitab Undang-Undang Hukum Pidana (KUHP) serta Komentar-Komentarnya Lengkap Pasal demi Pasal. Politea. Retrieved from https://cir.nii.ac.jp/crid/1130282271588828800
R. Sugandhi. (1980). Kitab Undang-Undang Hukum Pidana (KUHP) Dengan Penjelasannya. Usaha Nasional. Retrieved from https://cir.nii.ac.jp/crid/1130000797499406848
Septika, L. P. S. (2016). Tanggung Jawab Negara dalam Penyelesaian Pelanggaran Hak Asasi Manusia. Jurnal Magister Hukum Udayana, 5(4), 661–676. Retrieved from
Special Committee of the People’s Representative Council of the Republic of Indonesia. (2021, Mei). Dana Otsus Papua Belum Efektif Tingkatkan Kesejahteraan Rakyat Papua.
Sudrajat. (2021, Februari 21). Lima Motif Aksi KKB, Dendam Pribadi hingga Ekonomi. detikNews. Retrieved from https://news.detik.com/berita/d-5395830/lima-motif-aksi-kkb-dendam-pribadi-hingga-ekonomi
Sugiarti, Y., & Wijayanti, A. (2020). Keabsahan Pemutusan Hubungan Kerja Karena Force Majeur di Masa Pandemi Covid-19. Justitia Jurnal Hukum, 4(2), 250–259. https://doi.org/10.30651/justitia.v4i2.6187
Supriyanto, B. H. (2014). Penegakan Hukum Mengenai Hak Asasi Manusia (HAM) Menurut Hukum Positif di Indonesia. Jurnal Al-Azhar Indonesia, 4(2), 151–168. Retrieved from https://jurnal.uai.ac.id/index.php/sps/article/view/167
Taum, Y. Y. (2015). Kekerasan dan Konflik di Papua: Akar Masalah dan Strategi Mengatasinya. Jurnal Penelitian, 19(1), 1–13.
Widjojo, M. S. (2009). Papua Road Map: Negotiating the Past, Improving the Present, and Securing the Future. Yayasan Obor Indonesia.
Wirawan, I. P. E., Subekti, Ucuk, Y., & Widodo, E. (2024). Implikasi Penegakan Hukum terhadap Penetapan Kelompok Kriminal Bersenjata Papua sebagai Organisasi Terorisme. COURT REVIEW: Jurnal Penelitian Hukum (e-ISSN: 2776-1916), 4(05), 62–72. https://doi.org/10.69957/cr.v4i05.1732
Yahya, A. N. (2021, April 29). KKB di Papua Dikategorikan sebagai Teroris, Pemerintah Minta Aparat Keamanan Bertindak Tegas. Kompas.com. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2021/04/29/14312261/kkb-di-papua-dikategorikan-sebagai-teroris-pemerintah-minta-aparat-keamanan?page=all
Yoenus, M. (2021, Februari 19). Apa Itu KKB dan Bagaimana Sepak Terjang Mereka yang Picu Gejolak Keamanan di Papua? Tribun Papua.
Regulations
1945 Constitution of the Republic of Indonesia.
Law Number 39 of Year 1999 on Human Rights.
Law Number 45 of Year 1999 on the Formation of the Province of Central Irian Jaya, Province of West Irian Jaya, Regency of Paniai, Regency of Mimika, Regency of Puncak Jaya, and City of Sorong.
Law Number 26 of Year 2000 on the Court of Human Rights.
Law Number 2 of Year 2002 on the National Police of the Republic of Indonesia.
Law Number 34 of Year 2004 on the Indonesian Military.
Law Number 12 of Year 2005 on the Ratification of the International Covenant on Civil and Political Rights.
Law of the Republic of Indonesia Number 9 of 2013 concerning Prevention and Eradication of Criminal Acts of Terrorism Financing.
Law Number 5 of Year 2018 on the Amendment of Law Number 15 of Year 2003 on the Establishment of Government Regulation in Lieu of Law Number 1 of Year 2002 on the Eradication of the Crime of Terrorism into a Law.
Law Number 2 of Year 2021 on the Second Amendment of Law Number 21 of Year 2001 on Special Autonomy for the Province of Papua.
Presidential Regulation Number 7 of Year 2008 on General Policies for National Defense.
Presidential Regulation Number 46 of Year 2010 on National Counterterrorism Agency.
Presidential Decree Number 20 of Year 2020 on the Integrated Coordinating Team for the Acceleration of Prosperity Development in the Province of Papua and Province of West Papua.
Presidential Instruction Number 9 of Year 2020 on the Acceleration of Prosperity Development in the Province of Papua and Province of West Papua.
Interview
Al Araf (Director of Imparsial - The Indonesian Human Rights Monitor), personal communication, January 31, 2023.
Cahyo Pamungkas (Researcher from the National Agency for Research and Innovation (BRIN)), personal communication, January 31, 2023.
Refbacks
- There are currently no refbacks.