IDENTIFIKASI FAIR USE/FAIR DEALING HAK CIPTA ATAS BUKU DALAM PENGEMBANGAN IPTEK PADA PENDIDIKAN TINGGI DI JAWA TENGAH

Anis Mashdurohatun, M. Ali Mansyur

Abstract

Abstract

The purpose of this research is identified the implementation of fair use/ fair dealingof book’s copyright of science and technology book on High Education in Central Java. This research conducted by sociological and juridical approach. The sampling technique with purposive nonrandom sampling. The data collection is used with literature study and field (observation, questionaires, and interview) for the author and users book. Analizing data is used with qualitative desctription analizing. The result shows that identification of implementation fair use/fair dealing of book’s copyright for development science and technology in High Education in Central Java has some problem with perception of users’s book society at Salatiga, Semarang District and the Semarang City, that cause of offence of book’s copyright, and low reward of moral rights and economic rights of creators/holders, also reading habit of people are low and purchasing power of people for books are very low, so because of it development of science and technology in High Education are needed fair use/fair dealing policy model of book’s copyrights of developing science and technology in High Education in Central Java with based balance rights value and utilization of books easy, which qualified in form of text books and e-Books in affordable price.

 

Abstrak

Tujuan penelitian adalah untuk mengidentifikasi implementasifair use/ fair dealinghak cipta atas buku pengembangan IPTEK pada Pendidikan Tinggidi Jawa Tengah. Penelitian ini  dilakukan dengan menggunakan  pendekatan yuridis sosiologis. Teknik pengambilan sampel dengan menggunakan purposive nonrandom sampling. Adapun pengumpulan data dilakukan dengan studi kepustakaan dan lapangan (observasi, kuesioner dan wawancara) terhadap penulis dan pengguna buku. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa identifikasi implementasi fair use/fair dealing hak cipta atas buku dalam pengembangan IPTEK pada pendidikan tinggi di Jawa Tengah terkendala dengan beragamnya persepsi masyarakat pengguna buku di Salatiga, Kabupaten Semarang dan Kota Semarang, sehingga memicu terjadinya pelanggaran hak cipta atas buku, dan rendahnya penghargaan hak moral dan hak ekonomi pencipta/pemegang hak cipta, selain itu juga reading habit masyarakat yang rendah dan daya beli masyarakat terhadap buku masih sangat rendah, oleh karena itu dalam pengembangan IPTEK pada Pendidikan Tinggi diperlukannya kebijakan model fair use/fair dealing hak cipta atas buku dalam pengembangan IPTEK pada pendidikan tinggi di Jawa Tengah dengan berasaskan keseimbangan hak dan pemanfaatan buku yang menjamin aksebilitas buku mudah, yang berkualitas dalam bentuk buku teks dan e-Books dengan harga yang terjangkau.

Keywords

fair use/fair dealing, book’s copyrights, science and technology, and High Education.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.