STRATEGI PEMASARAN SUSU KAMBING DI ADILLA GOAT FARM DESA JERUKSAWIT KECAMATAN GONDANGREJO KABUPATEN KARANGANYAR

Haidar Ischak, Suprapti Supardi, Minar Ferichani

Abstract


Abstract: This research aims to identify the internal and external factors in the
marketing of Adilla Goat Farm’s milk, formulate alternative marketing strategies, and
priority strategies that can be applied in the marketing of Adilla Goat Farm’s milk.
The basic method used in this research is descriptive analytic. Data analysis methods
using matrix Internal External (IE), matrix Strength, Weakness, Opportunity, and
Threat (SWOT), and Quantitative Strategic Planning Matrix (QSP). The results
showed that the alternative strategies can be used by Adilla Goat Farm in the
marketing of goat milk is a strategy to make agrotourism farm dairy goats for children
to be more familiar with the benefits of goat's milk early, utilizing the waste from the
goats to be processed/sold, worked together with other goat breeders in the group to
expand the market, make financial governance training and marketing management,
making another product innovation from the goat milk, provide training for workers to
be able to market the products of goat's milk, and the expansion of product marketing
through promotions and advertising intensively to make it more widely known.
Priorities strategy that can be used by Adilla Goat Farm is the expansion of product
marketing through promotions and advertising intensively to make it more widely
known.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor internal dan eksternal
dalam pemasaran susu kambing di Adilla Goat Farm, merumuskan alternatif strategi
pemasaran, dan prioritas strategi yang dapat diterapkan dalam pemasaran susu
kambing di Adilla Goat Farm. Metode dasar yang digunakan dalam penelitian ini
adalah deskriptif analitik. Metode analisis data menggunakan analisis matriks Internal
External (IE), matriks Strenght, Weakness, Opportunity, and Threat (SWOT), dan
matriks Quantitative Strategic Planning (QSP). Hasil penelitian menunjukan bahwa
alternatif strategi yang dapat digunakan oleh Adilla Goat Farm dalam memasarkan
susu kambing adalah strategi membuat agrowisata peternakan kambing perah untuk
anak-anak agar lebih mengenal manfaat susu kambing sejak dini, memanfaatkan
limbah dari hasil ternak kambing untuk diolah/dijual, menjalin kerja sama dengan
sesama peternak kambing dalam bentuk kelompok untuk memperluas pasar, pelatihan
tata kelola keuangan dan manajemen pemasaran, membuat inovasi produk lain dengan
bahan baku susu kambing, mengadakan pelatihan untuk tenaga kerja agar bisa ikut
memasarkan produk susu kambing, perluasan pemasaran produk melalui promosi dan
periklanan secara intensif agar lebih dikenal masyarakat luas. Prioritas strategi yang
dapat dilakukan Adilla Goat Farm dalam memasarkan susu kambing adalah strategi
perluasan pemasaran produk melalui promosi dan periklanan secara intensif agar lebih
dikenal masyarakat luas.


Keywords


strategi; pemasaran; susu kambing

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/sepa.v14i1.21042

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal SEPA (Social Economic and Agribusiness Journal)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.