STRATEGI INTEGRATED MARKETING COMMUNICATION (IMC) USAHA KEDAI SUSU MOM MILK UNTUK MENARIK MINAT KONSUMEN

Firsto Rozi Kurniawan, Setyowati Setyowati, Hanifah Ihsaniyati

Abstract


Abstract: This study aims to identify the activities of Integrated Marketing Communications Mom Milk in maintaining marketing activities and consumer interest. Then the strategy could be an alternative strategy for the other businesses in the face of the ASEAN Economic Community. The basic method used in this research is descriptive qualitative method. The location of this study purposively taking case study in Mom Milk considering that Mom Milk is milk bar businesses that are already using some of the activities of integrated marketing communications. Sources of data in this study is a resource, and field observations. Researchers collected data were interviews, records and documentation. Data analysis techniques in this study using an interactive model that consists of three basic components: data reduction, data presentation, and drawing conclusions with the verification to know each Integrated Marketing Communication activities carried out by Mom Milk. The results showed that the marketing communication activities conducted by Mom Milk is linked activities and support each other to inform Mom Milk to consumers. Each activity has functionality ranging from building awareness through radio advertising and magazine advertising, advertising to persuade consumers via the Internet and social media, and to maintain customer loyalty through the provision of incentives andprom  otion to its customers. Barriers faced by Mom Milk is the number of competitorsand people's lifestyles are highly volatile change. However, through creativity and innovation Milk Mom both of products and marketing styles, Mom Milk was never afraid to face it.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengindentifikasi kegiatan Integrated
Marketing Communications kedai Susu Mom Milk dalam mempertahankan kegiatan
pemasaran dan menarik minat konsumen. Kemudian strategi tersebut bisa menjadi
alternatif strategi bagi pelaku usaha lain dalam menghadapi ASEAN Economic
Community.Metode dasar yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode
deskriptif kualitatif. Lokasi penelitian ini secara purposive mengambil studi kasus di
Mom Milk dengan pertimbangan bahwa Mom Milk merupakan usaha kedai susu yang
sudah menggunakan beberapa kegiatan komunikasi pemasaran terpadu. Sumber data
pada penelitian ini adalah narasumber, dan observasi lapangan. Peneliti
mengumpulkan data menggunakan teknik wawancara, pencatatan, dan dokumentasi.
Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan model analisis interaktif yang
terdiri dari 3 komponen pokok yaitu reduksi data, sajian data, dan penarikan simpulan
dengan verifikasinya untuk mengetahui masing-masing kegiatan Integrated Marketing
Communication yang dilakukan oleh Mom Milk.Hasil penelitian menunjukkan bahwa
kegiatan komunikasi pemasaran yang dilakukan oleh Mom Milk merupakan kegiatan
yang saling berhubungan dan saling mendukung untuk menginformasikan Mom Milk
kepada para konsumen. Setiap kegiatan memiliki fungsi mulai dari membangun kesadaran melalui iklan radio dan iklan majalah, membujuk konsumen melalui
periklanan internet dan media social, dan untuk menjaga loyalitas konsumen melalui
pemberian insentif dan promosi kepada para konsumennya. Hambatan yang dihadapi
oleh Mom Milk adalah banyaknya pesaing dan gaya hidup masyarakat yang sangat
mudah berubah ubah. Namun melalui kreatifitas dan inovasi Mom Milk baik itu dari
produk maupun gaya pemasaran, Mom Milk tidak pernah takut untuk menghadapinya.


Keywords


Integrated Marketing Communications; kedai susu Mom Milk; hambatan; konsumen

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.20961/sepa.v13i2.21026

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License