PENERAPAN METODE DEMONSTRASI PADA MATA PELAJARAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI (TIK) MATERI MICROSOFT EXCEL DI SMP N 1 SALAM

Winda Kurniantari

Abstract

Many factors affect the success of the learning objectives. Teachers are one of the determining factors for the success of a quality learning process, where teachers not only teach knowledge but also train students' skills, attitudes and mentality. The factor causing the lack of activeness of students in participating in learning is monotonous learning so that students get bored quickly and feel bored. Learning objectives can be achieved through appropriate learning models and in accordance with the concepts of the subjects to be delivered. The purpose of this study is to (1). Describe the demonstration method; (2). Implementation of demonstration methods in ICT learning. The results of this study are: (1). The learning process is more focused on the material being studied; (2). Experiences and impressions as a result of learning are more inherent in students; (3). The attention of students can be more focused; (4). Students will be able to overcome a problem that occurs in connection with what has been demonstrated.

Full Text:

PDF

References

Darmodjo, H. dan Kaligis, J.R.E. (1993). Pendidikan IPA II. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Darsono, Max. (2000). Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.

Darhim, A. R. (2006). Materi Pokok Media Pembelajaran. Dirjen Pembinaan Kelembagaan Agama Islam dan Universitas Terbuka. Jakarta.

Fathurrahman. (2008). Metode-Metode Pembelajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.

Hasibuan, Malayu S.P.H. (2006). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 103 tentang pembelajaran pada pendidikzn dasar dan pendidikn menengah. Jakarta: Kemdikbud.

Mulyasa, H. E. (2009). Implementasi (KTSP) Kemandirian Guru & Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Syah, Muhibbin. (2000). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Poerwadarminta, W.J.S. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Rifa’i, Ahmad, C.T Anni. (2012). Psikologi Pendidikan. Semarang: UPT UNNES Press.

Dewanti, Rahmi, & Fajriwati, A. (2020). Metode Demonstrasi Dalam Peningkatan Pembelajaran Fiqih. Jurnal Pilar Volume 11, No.1.

Ruwaidah. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Informatika Materi Operasi Dasar Komputer di SMAN 4 Kota Bima Kelas X MIPA 1 Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia, Volume 1, nomor 2, 2021, hal. 177-189.

Sudjana, Nana. (2000) Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algasindo.

Djamarah, Syaiful Bahri, dan Zain, Aswan. (2002). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Soeparwoto, Hariyadi, S., Hendriyani, R., dan Litfiah. (2004). Psikologi Perkembangan. Semarang: UNNES Press.

Sanjaya, W. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sardiman, A.M. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Perkasa.

Sugandi, Achmad, dan Haryanto. (2007). Teori Pembelajaran. Semarang: UNNES Press.

Suprijanto. (2008). Pendidikan Orang Dewasa. Jakarta: Bumi Aksara.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Yusuf, Tayar, dan Anwar, Syaeful. (2000). Metodologi Pengajaran Agama dan Bahasa Arab, Jakarta: Raja Grafindo Pustaka.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.