Inference Analysis in Netizen Opinions on the Issue of Owners of Skincare Money Laundry

Clementina Vincencia Kandam, Kharisma Shinta

Abstract

The research entitled Inference Analysis in Netizen Opinions on the Tik Tok Shop Closing Issue aims to describe Yohan Agustin's YouTube channel and several Tik Tok content creators regarding the issue of Money Laundry Owner Skincare. The research approach applied is descriptive qualitative which analyzes research findings in the form of words. The data was analyzed through the stages of data reduction, data presentation, inference and verification based on the results of non-participant observations from the videos. The technique used in research is the listening and note-taking technique. The results of the research show that research results in the form of data obtained from the types of inference that appear in video speech on the YouTube and Tik Tok platforms regarding the issue of Money Laundry Owner Skincare, namely Cultural Discourse Inference 2 findings, Economic Discourse Inference 5 findings, Legal Discourse Inference 1 finding and Discourse Inference Social 1 finding in the form of data obtained from the type of inference that appears in video speech on the YouTube and TikTok platforms regarding the Money Laundry Owner Skincare Issue, namely Cultural Discourse Inference 2 findings, Economic Discourse Inference 5 findings, Legal Discourse Inference 1 finding and Social Discourse Inference 1.

Keywords

Pragmatics; Inference; Speech Acts; Tik Tok Shop

Full Text:

PDF

References

Aryadi, R., & Hoesin, S. H. (2022). Kewirausahaan dan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Sebagai Salah Satu Solusi Untuk Mengatasi Masalah Ketenagakerjaan di Indonesia. Jurnal Hukum Dan Bisnis (Selisik), 8(1), 57-72.

Alfarizi, M. et all (2023). Digital Banking Dalam Akselerasi Pemberdayaan Ekonomi Womenpreneur Indonesia: Eksplorasi Sosial-Ekonomi Dan Peran LPS Berbasis PLS-SEM. Jurnal Magister Ekonomi Syariah, 2(2 Desember), 1-32.

Ahmadi, Y., & San Fauziya, D. (2019). Inferensi dalam wacana tebak kata di acara waktu Indonesia bercanda. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 5(1), 119-129.

Bahri, I. S. (2023). Cyber Crime dalam Sorotan Hukum Pidana (Edisi 2023). Bahasa Rakyat.

Brown, Y. (2000). Discourse Analysis. Terjemahan. Jakarta: Gramedia Pustaka UtamaChoirunnisa, S. Y. (2017). Inferensi Pada Iklan Layanan Masyarakat Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta)

Djadjasudarma, F. (2012). Wacana Dan Pragmatik. Refika Aditama.

Dia, E. E., & Jayanti, R. D. (2023, October). Inferensi Wacana Pada Lawakan Bapak-Bapak Wasap Di Tiktok@ Adureceh. In Prosiding Conference On Research And Community Services (Vol. 5, No. 1, pp. 470-490).

Karlina, L. (2020). Fenomena terjadinya kenakalan remaja. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1), 147-158.

Keraf, G. (2004). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Mahendra, M. et all. (2023). Pemberantasan Tindak Pidana Pencucian Uang Berdasarkan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 2010 Tentang Pencegahan Dan Pemberantasan Tindak Pidana Pencucian Uang. Jurnal Darma Agung, 30(3), 1444-1455.

Mianti, H., & Mudjiyono, G. (2019). Analisis inferensi dan implikatur wacana pojok “Mr. Pecut” Jawa Pos. Education Vitae, 6(2).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber tentang Metode-metode Baru (Universitas Indonesia, penerjemah). Jakarta: UI Press. Terjemahan dari: Sage Publications.

Mulyana. (2005). Kajian Wacana. Yogyakarta: Tiara Wacana

Nauvalia, N., & Setiawan, I. (2022). Peran media “Tik Tok” dalam Memperkenalkan Budaya Bahasa Indonesia. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 6(1), 126-138.

Lubis, H. (2016). Analisis Wacana Dongeng Grimm Bersaudara Kajian Pragmatik. Jurnal Education And Development, 2(1), 1-1.

Silvia M. A., & Tiawati, R. L. (2021). Buku Ajar Pragmatik (Kajian Teoritis dan Praktik). Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Saputri, N. I. (2013). Implikatur dan Inferensi dalam Buku Humor Anak Sekolah Karya Drs. B.P. Habeahan. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Septia, R. (2019). Analisis Fungsi Tindak Tutur dan Inferensi pada Isi Pesan Singkat yang Bermotif Penipuan (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).

Shengjie, J. (2021). Tiktok analysis. Journal of Frontiers of Society, Science and Technology, 1(1), 8–12.

Sugiyono. (2016.) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung : IKAPI

Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran Pragmatik. Bandung: Angkasa

Utama, A. S. (2019). Kepercayaan Masyarakat terhadap Penegakan Hukum di Indonesia. Jurnal Ensiklopedia Social Review, 1(3), 306-313.

Utami, P. I. (2012). Kajian Inferensi dalam Rubrik Aneka Pojok Majalah Panjebar Edisi Oktober-Desember 2010. Skripsi. Yogyakarta: UNY

Utomo, S. B. (2022). Digital Marketing: Strategi Jitu Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Kota Palopo (Doctoral Dissertation, Institut Agama Islam Negeri Palopo).

Yani, N., Abdillah, K., & Aisah, S. (2021). Inferensi Pada Wacana Rubrik Opini Koran Jawa Pos Edisi Desember 2020-Maret 2021. Karangan: Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran, dan Pengembangan, 3(2), 122-128.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.