The Use of Sabetha Cartoons Animated Videos as Learning Media to Train Chinese Vocabulary for Students of the Chinese Language Education Study Program, State University of Malang.

Chairunisa Simfoni Albinpa, Aiga Ventivani, Sawitri Retnantiti

Abstract


This study aims to describe students activity when using Sabetha Cartoons animated videos as learning media to train Chinese vocabulary of students of Mandarin Language Education Study Program, State University of Malang and describe student responses to the use of these animated videos. This research uses a descriptive qualitative approach. The data source of this research is 33 students of the Chinese Language Education Study Program, State University of Malang class of 2023. Data collection techniques used observation sheet instruments and questionnaires. The results of this study indicate that the use of Sabetha Cartoons animated videos is going well. Based on the results of the study, students felt more happy and interested in participating in learning using this media, although there were some students who experienced problems when using the animated video, namely, the pronunciation was too fast and there were some new vocabulary that had never been learned before. Students stated that Sabetha Cartoons animated video media can help them to practice Chinese vocabulary.


Keywords


usage, video animation, vocabulary.

rticle

References


Anggito Albi, & Setiawan Johan. 2018. Metodologi Penelitian Kualitatif, Sukabumi : CV Jejak.

Arifin, L., & Fanani, U. (2020). “Kesalahan Penjedaan Dalam Membaca Bacaan dalam Buku HSK 4 Pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA Angkatan 2018”. Jurnal Bahasa Mandarin, 4(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/manadarin/article/view/41705

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran, Jakarta: PT. Rajawali Grafindo Persada.

Arsyad, Azhar. 2020. Media Pembelajaran, Jakarta: PT. Rajawali Grafindo Persada.

Azizah, Laila Nur (2021). PENERAPAN MEDIA ANIMASI PADA ASPEK KEMAMPUAN BAHASA ANAK

KELOMPOK B DI RA AR-RASYID NGEMPLAK KARTASURA SUKOHARJO TAHUN AJARAN 2022/2023. Skripsi. Fakultas Ilmu Tarbiyah. Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.

Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46-62

Fatin, Nabilah Ariqah; Dalle, Ambo; Azizah, Mir’ah (2023). PENGGUNAAN MEDIA LAGU DALAM PENINGKATAN KOSAKATA BAHASA MANDARIN SISWA KELAS VIII SMP TUNAS BANGSA MAKASSSAR. Journal of Foreign Language Studies, Linguistics, Education, Literatures, and Cultures Volume 3.

Hardini, Dwi Nabilah; Fadly Ahmad; Rohidah (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bahasa Inggris pada Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah 22 Setiabudi Pamulang

Hikmawati, Fenti. 2020. Metodologi Penelitian, Depok: PT. Rajawali Grafindo Persada.

Katalog Sastra Jerman. 2020

Khoiriyah Delilah Masuri; Budiyono 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang Untuk SD Kelas V”. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Machmudah, Siti (2019). “Penggunaan Media Video Pembelajaran Little Chinese Fox Untuk Melatih Keterampilan Berbicara Kelas X IBB SMA Laboratorium Malang”. Skripsi. Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Magdalena, Ina; Ulfi, Nurul; Awaliah Sapitri (2021). ANALISIS PENTINGNYA KETERAMPILAN BERBAHASA PADA SISWA KELAS IV DI SDN GONDRONG 2. Jurnal Edukasi dan Sains. Vol. 3 Nomor 2.

Maijayanti, Putri Sri (2021). PEMBELAJARAN KOSAKATA UNTUK SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS DI INDONESIA. Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Jakarta.

Novelia , S. ., & Hazizah, N. . (2020). Penggunaan Video Animasi dalam Mengenal dan Membaca Huruf Hijaiyah . Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1037–1048. https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.567

Nurmasyitha, N., & Hajrah, H. (2021). Apersepsi Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Youtube. INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(1), 64-69.

Rindawati, Try; Thamrin, Lily; Lusi (2022). PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL FILM KARTUN DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA MANDARIN PADA SISWA SD LKIA. Journal Tunas Bangsa. Vol. 9. Hal. 1-10.

Rusmayadi; Syamsuardi; Wildawati (2022). PENGARUH METODE BERCERITA MENGGUNAKAN MEDIA ANIMASI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK. WISDOM: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI Volume 03 No. 01 Januari - Juni 2022.

Santoso, Julia; Ginting Daniel (2023). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Mandarin Melalui Media Mnemonic. Jurnal Pendidikan, Vol 11, No. 02

Setyosari, Punaji; Sihkabuden. 2005. Media Pembelajaran, Malang: PT Elang Mas.

Sogou TV. Mnqxe5dpn5xf6nzvgyydanijzd4ldngjv4. WapTV. Diakses pada 17 Agustus 2024, dari https://waptv.sogou.com/cartoon/mnqxe5dpn5xf6nzvgyydanijzd4ldngjv4.html

Sugiyono (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung : Penerbit. Alfabeta.

Tarigan, H.G. (2011). Pengajaran Kosakata. Bandung: Angkasa.

Thamrin, Lily (2022). Penguasaan Kosakata Berbahasa Mandarin terhadap Capaian Standar HSK Level 4. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol 4 No. 6 Desember 2022

Universitas Pahlawan Tuanku Tambusai. (2023). Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK).

Yolanda, Noca Sari; Gusliana, Evi; Puspitasari, Tuti; Muslihudin, Muhamad. 2023. E-Learning Sebagai Media Pembelajaran, Indramayu: Penerbit Adab.

黄伯荣dan 廖序东. 2002.《现代汉语》. 北京: 高等教育出版社




DOI: https://doi.org/10.20961/maobi.v3i2.97765

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Chairunisa Simfoni Albinpa, Aiga Ventivani, Sawitri Retnantiti

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

        CONFUCIUS INSTITUTE Publisher

        Confucius Institute, Universitas Sebelas Maret
        Jalan Ir. Sutami 36A Kentingan, Surakarta, Indonesia 

        Email: maobi@mail.uns.ac.id

        Copyright © 2023. Confucius Institute

        Creative Commons Licence

        This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.